شناسهٔ خبر: 51147424 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

واکنش عضو شورای پنجم تهران به اقدام شهرداری در عوض کردن تابلوی چهار معبری که به نام چهار نویسنده بود/ خلیل آبادی: اگر شورای شهر ششم این تغییر را مصوب کرده باشد، این اقدام محمل قانونی دارد اما اخلاقی نه!

عضو شورای شهر سابق تهران در واکنش به اقدام اخیر شهرداری تهران در تغییر چهار معبری که در شورای قبلی به نام چهار نویسنده مطرح کشورمان نامگذاری شده بود به دیده بان ایران گفت: من هم از طریق رسانه ها متوجه این مسئله شدم و خیلی متاسفم که ما نسبت به افرادی که در گذشته خدمات فرهنگی و ادبی به این مملکت ارئه داده‌اند، این چنین برخورد می‌شود. من نمی دانم چرا برخی از افراد اسم این انسان های بزرگ را برای یک کوچه و یا معبر بسیار کوچک هم تحمل نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از آغاز فعالیت علیرضا زاکانی و شورای شهر ششم در اتفاقی عجیب نام چهار معبر شهری که پیش‌تر برای گرامیداشت چهار نویسنده مطرح ایرانی به نام آنان ثبت شده بود عوض شد. هوشنگ مرادی‌کرمانی، جبار باغچه‌‌بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی از جمله نویسندگان حذف شده هستند که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.

 

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر سابق تهران در همین رابطه با خبرنگار دیده بان ایران گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید:

 

 

*آقای خلیل‌آبادی! خبری منتشر شده مبنی بر این‌که اسم چهار نویسنده‌ از جمله آقای صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی‌کرمانی وجبار باغچه‌بان از معابری که در دوران عضویت شما در شورای شهر پنجم به ثبت رسیده بود، حذف شده است! نظر شما در این باره چیست؟

من هم از طریق رسانه ها متوجه این مسئله شدم و خیلی متاسفم که ما نسبت به افرادی که در گذشته خدمات فرهنگی و ادبی به این مملکت ارئه داده‌اند، این چنین برخورد می‌شود. من نمی دانم چرا برخی از افراد اسم این انسان های بزرگ را برای یک کوچه و یا معبر بسیار کوچک هم تحمل نمی‌کنند! این برخورد، نگاه و رویکردی را نشان می دهد که برخی با مقوله فرهنگ فارغ از هرگونه گرایش و مش فکری مشکل دارند. آقای جبار باغچه‌بان یک انقلابی در آموزش بچه‌های ناشنوا به ثبت رساند؛ بنده هنوز هم از جانب آن بچه‌ها پیام‌هایی مبنی بر خدمات مرحوم باغچه‌بان دریافت می‌کنم. مگر کسی است که کتاب‌های صمد بهرنگی در آن زمان‌ را به یاد نیاورد؟ از سویی دیگر جالب اینجاست که صداوسیمای جمهوری اسلامی «قصه‌های مجید» را تبدیل به فیلم کرده و در رسانه ملی پخش می‌کند اما برخی از افراد تاب و تحمل دیدن اسم این شخص بر روی معابر ندارند! پاک کردن حافظه فرهنگی یک ملت با هیچ عقل و درایتی نسبتی ندارد. جالب است کشورهای دیگر به دنبال این هستند که یک شخصیت ملی که برای کشوریان افتخارآفرینی کرده است را پیدا کنند تا به ثبت برسانند آن‌وقت در ایران ما شاهد تعداد زیادی از این افراد فرهیخته هستیم اما ما حتی تحمل دیدن اسم افتخارآفرینان‌مان را بر روی یک تابلو در سطح شهر را نداریم! فارغ از نگرش‌های سیاسی و دیگر مسائل این عمل، عمل یک عمل ضد فرهنگی است و باید همه افرادی که دلسوز فرهنگ این کشور هستند در خصوص این اقدام موضع بگیرند. من متوجه نمی‌شوم کدام ملتی خواهان از یاد بردن گذشته خودش است؟!

 

*به‌نظر شما این نوع از اقدامات شورای شهر ششم یک خطر جدی برای کشور محسوب نمی‌شود بدین صورت که با سرکار آمدن یک شورای جدید، تمامی مصوبات شورای شهر قبلی لغو شود؟

تا به حال چنین چیزی وجود نداشته است و بعید می‌دانم این اقدام از سوی شورای ششم اتفاق افتاده باشد. به اعتقاد بنده این اقدام، یک اقدام خودسرانه از طرف برخی از مراکز است که شهرداری را مجبور به چنین رفتارهایی می‌کنند. اگر شورای شهر ششم این تغییر اسم معابر را مصوب کرده باشد، این اقدام محمل قانونی دارد اما قطعا محمل اخلاقی و فرهنگی ندارد. از سویی دیگر به نظر نمی‌رسد شورای ششم قصد چنین کاری را داشته باشد. ما در شورای پنجم هیچوقت به خودمان اجازه ندادیم که مصوبات شورای قبلی را تغییر یا رد کنیم. ما به درخواست نویسندگان، هنرمندان و مردم این معابر را نام‌گذاری کردیم و این واکنش بی احترامی به درخواست مردم است! اصولاً این چیز وجود نداشته است و بعید می‌دانم این اقدام از سوی شورای ششم اتفاق افتاده باشد. به اعتقاد بنده این اقدام، یک اقدام خودسرانه از طرف برخی از مراکز است که شهرداری را مجبور به چنین رفتارهایی می‌کنند.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما