شناسهٔ خبر: 51146660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بخشیده شدن قاتل پس از ۵ سال

در مراسم خون صلح در شهرستان روانسر قاتلی پس از پنج سال با گذشت اولیای دم بخشیده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در این مراسم که با حضور مسئولین و بزرگان شهرستان روانسر برگزار شد، با تشکر از بزرگان و ریش سفیدان و مسئولین که به فصل خصومت و ایجاد سازش کمک کردند، گفت: صلح از اصول مسلم نظام حقوقی و فقهی اسلام است و در قرآن، احادیث و روایات بصورت روشن به این موضوع پرداخته شده و از اصول اولیه اسلام است.

او با اشاره به اهمیت نظم اجتماعی و ایجاد امنیت در جامعه عنوان کرد: فلسفه قانون گذاری و وضع قوانین اعم از کیفری، مدنی، تجاری و... ایجاد نظم اجتماعی است، بنابراین اگر با اراده خود بتوانیم نظم اجتماعی را برقرار کنیم و کسی به حقوق دیگران تجاوز و تعدی نکند، نیاز به وضع قوانین نیست. به همین دلیل به ایجاد صلح و سازش تاکید شده تا نیازی به اعمال قانون نباشد.

توسلی زاده به بیانات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه در خصوص صلح و سازش که باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و حکمرانی باید به نفع مردم باشد اشاره کرد و یادآور شد: امروز شاهد یکی از بهترین حکمرانی‌ها هستیم که در آن خانواده‌ای از یک روستا با گذشت از حق خود آرامش را به این روستا بر می‌گرداند و با دوستی و مودت در کنار هم به ادامه حیات می‌پردازند.

او بیان داشت: خانواده مقتولی که حق قصاص دارد، اما در اوج قدرت می‌بخشد قابل احترام هستند و دستگاه قضایی از حق مسلم آن‌ها دفاع می‌کند و از این خانواده بزرگ تشکر می‌کند که با گذشت خود آرامش را به این روستا هدیه کردند.

توسلی زاده با اشاره به نقش بزرگان و معتمدین در مدیریت اختلافات خصوصا در خصومت پیش رو تاکید کرد: اگر مدیریت بزرگان نبود جه بسا مشکلات بیشتر و بزرگتری حادث می‌شد. بزرگان این منطقه با مدیریت به موقع اختلاف از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کردند و در ادامه با همکاری دادگستری توانستند این قتل را به سازش و قصاص را به عفو تبدیل کنند و آرامش و دوستی را به این روستا برگردانند.

توسلی زاده با تاکید بر امنیت استان و خصوصا مردم مرزنشین اورامانات ادامه داد: آرامش تک تک خانواده‌ها برای ما مهم است و برای ایجاد این آرامش از هیچ تلاشی دست نمی‌کشیم.

او اظهار داشت: امروز این خانواده بزرگ که در اوج قدرت بخشیدند به همه یاد دادند که ببخشیم و زندگی را برای خود کم هزینه کنیم و آرامش و حیات را به خود و دیگران هدیه دهیم.

این مقام قضایی با تاکید بر ایجاد سازش در خصومت و ممانعت از تشکیل پرونده‌های قضایی گفت: معتقدیم در اسلام اصل اولیه صلح است، صلح به ایحاد دوستی و مودت می‌انجامد، بنابراین صلح را ترویج دهیم و اختلافات را ریشه کن کنیم.

انتهای پیام/ق

نظر شما