شناسهٔ خبر: 51146446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همایش بین المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر آغاز شد

بوشهر-ایرنا- سومین همایش بین المللی تخصصی خرما روز پنجشنبه در آیینی با حضور شماری از مسئولان ملی و بین المللی در بوشهر آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سفرای کشورهای افغانستان و بنگلادش، شماری از اعضای هیات رئیسه و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، رئیس انجمن ملی خرما، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت ،

نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی، استاندار بوشهر و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر از جمله حاضران در این نشست هستند.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در آیین افتتاحیه این رویداد گفت: برای نخستین بار جشنواره تخصصی بین المللی خرما  در آبان ۹۷ با همکاری بخش خصوصی و دولت در استان بوشهر برگزار شد.

خورشید گزدرازی افزود: رویکرد این رویداد ارتقا جایگاه خرما و توسعه بازار صادرات خرما بود که با موفقیت نیز برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ به دلیل اوج گیری بیماری کرونا شرایط برای برگزاری جشنواره تخصصی بین المللی خرما در استان بوشهر فراهم نبود تا پس از یک سال وقفه این رویداد از نهم آذرماه سال جاری آغاز شد.

گزدرازی اظهار کرد:  ترمیم بازار خرما، مقابله با تهدیدهای نخلستان‌ها، سرعت بخشی در طرح تحول نخلستان، اجرا کشاورزی نوین و توسعه بازارهای صادراتی از جمله اهداف سومین جشنواره تخصصی بین المللی خرما در استان بوشهر است.

وی گفت: از نمایندگان مجلس، وزارت‌های صمت و جهاد کشاورزی انتظار است با استقرار رایزنان اقتصادی در بازارهای هدف شرایط را برای صادرات خرما تسهیل کنند.

گزدرازی افزود: تحقق این مهم بدون شک گامی ارزشمند در راستای بهبود فضای کسب و کار و فرصت اشتغال است.

وی گفت: با توجه به شرایط تحریمی در راستای رونق بازار فروش خرما اعزام و پذیرش هیات های تجاری در دستور کار جدی قرار گیرد تا از این طریق به بازار فروش خرما کمک شود.

گزدرازی یادآورشد: از جهاد کشاورزی نیز انتظار است با تامین اعتبار مناسب شرایط را برای سرعت بخشی به طرح تحول نخلستان در استان بوشهر فراهم کند.

وی گفت: همچنین باتوجه به شرایط تحریمی انتظار می رود در اسرع وقت نسبت به ایجاد یا تقویت مسیرهای حمل کالا با قابلیت تاثیرپذیری کمتر از تحریم اقدام کند.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: استان بوشهر باتوجه به مسائل لجستیکی نیاز فوری دارد تا زمینه برای افزایش عمق کانال دسترسی بندر بوشهر فراهم شود.

گزدرازی اظهارداشت: یکی از بازارهای هدف استان بوشهر کشور قطر است که در این ارتباط انتظار است توسعه اسکله بندر دیر به جهت اهمیت و توسعه صادرات به کشور قطر و نصب دستگاه ایکسری با هدف تسهیل صادرات جنوب کشور به قطر فراهم شود.

نظر شما