شناسهٔ خبر: 51145952 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در صورت سقوط قیمت ها

آمریکا در زمان آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک تجدیدنظر می‌کند

زهرا وثوقی

معاون وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد اگر قیمت های جهانی انرژی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کنند، دولت بایدن ممکن است زمان برداشت برنامه ریزی شده از ذخایر نفت استراتژیک را بر آن اساس تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دیوید تورک در مصاحبه ویدیویی برای کنفرانس "رویترز نکست" گفت: سایر کشورهای مصرف کننده که با آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک هماهنگ با آمریکا موافقت کرده بودند هم در صورت لزوم می توانند زمان این اقدام را تغییر دهند.

وی گفت: تصور می کنم هر کشور بر اساس آنچه به نفع مصرف کنندگانش است و بر مبنای قیمت، تصمیم می گیرد.

معاون وزیر انرژی آمریکا همچنین اظهار کرد: دولت در حال بررسی مزیت های پیشنهاد بعضی از نمایندگان کنگره برای ممنوعیت صادرات نفت به منظور کنترل قیمت‌های داخلی بنزین است و این تصمیم نهایتا توسط جو بایدن، رییس جمهور آمریکا گرفته می شود.

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا پس از این مصاحبه اعلام کرد که این وزارتخانه در حال حاضر برنامه ای برای تغییر زمان یا میزان برداشت نفت از ذخایر ندارد.

دولت بایدن ماه میلادی گذشته اعلام کرده بود ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آزاد می شود و عرضه این نفت در ژانویه آغاز خواهد شد. این اقدام به همراه برداشت مقادیر کمتری از ذخایر چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و انگلیس برای کمک به پایین بردن هزینه های انرژی مصرف کننده انجام می شود. این توافق غیرمعمول میان کشورهای مصرف کننده برای برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک با هدف مهار افزایش قیمت‌های انرژی پس از بی اعتنایی تولیدکنندگان اوپک پلاس به درخواست‌های مکرر آمریکا و کشورهای دیگر برای افزایش سریع تر تولید صورت گرفته است.

با این حال قیمت‌های نفت از آن زمان در بحبوحه شیوع واریانت جدید اُمیکرون و تجدید نگرانی‌ها از وضع قرنطینه های گسترده، سقوط کرده است. قیمت نفت آمریکا روز چهارشنبه با ۶۱ سنت کاهش، در ۶۵ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه بسته شد.

تورک یکی از مقاماتی است که برای بحث درباره امنیت انرژی دیدارهای مرتبی با رییس جمهور آمریکا دارد. وی اظهار کرد: رییس جمهور به ما انعطاف پذیری درباره برداشت از ذخایر داده است. بنابراین اگر قیمت نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و اگر قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها پایین بیاید، در آن صورت ما از این ابزارها به شکل متفاوتی استفاده خواهیم کرد.

وزارت انرژی در روز اعلام برداشت از ذخایر نفت استراتژیک توسط بایدن، اعلام کرده بود شرکت‌ها می توانند ۳۲ میلیون بشکه نفت استقراض کنند و قراردادها برای این سواپ در ۱۴ دسامبر یا پیش از آن اعطا خواهد شد. تحویل نفت از ژانویه تا آوریل انجام می گیرد و شرکت‌های نفتی باید از سال آینده تا سال ۲۰۲۴ نفت دریافت کرده را به همراه بهره آن برگردانند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی آمریکا همچنین ۱۸ میلیون بشکه نفت را برای فروش عرضه می‌کند که از قبل از سوی کنگره تایید شده بود. اطلاعیه فروش در ۱۷ دسامبر یا زودتر اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما