شناسهٔ خبر: 51145873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واردات، حریف قامت بلند قیمت برنج داخلی در زنجان نشد

زنجان - ایرنا – تلاش برای واردات برنج خارجی برای ثبات قیمت تولید داخلی آن نه تنها نتوانست نرخ این محصول را کاهش دهد بلکه در روزهای اخیر قیمت این محصول در انواع مختلف از ۵۰ درصد تا ۵۶ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قیمت انواع برنج ایرانی در سال جاری به طور ناگهانی و بی سابقه افزایش یافت و این درحالی است که بالا رفتن قیمت ها در زمان برداشت این محصول دور از انتظار بود.
به طور معمول خرید هر محصول تولیدی بدون واسطه و مستقیم از کشاورزان باید قیمتی پایین تر از بازار که با واسطه وارد مراکز عرضه شده، داشته باشد، در حالیکه این روش معمول برای محصول برنج صدق نمی کند و سالانه بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان در سراسر استان زنجان هنگام برداشت برنج از شالیزارهای طارم برای خرید برنج به شالی کوبی های این شهرستان مراجعه می کنند و عده ای دیگر از برنجکاران طارمی هنگامی که محصول هنوز در شالیزارها است آن را پیش فروش می کنند.
سالانه افزایش قیمت تا مبلغی نسبت به سال گذشته طبیعی به نظر می رسید اما امسال این محصول با افزایش ۵۰ تا ۵۶ درصدی به مصرف کننده عرضه شد و در زمان حاضر نیز این روند ادامه دارد.
در شرایط حاکم، دولت برای تنظیم بازار برنج به واردات از کشورهای هند، پاکستان و تایلند با قیمتی پایین تر از نرخ داخلی اقدام کرد تا بلکه بتواند کمر قیمت های بالای تولید داخلی را بشکند و تنظیم بازار انجام شود اما با بررسی قیمت انواع برنج در مراکز عرضه به نظر می رسد، این هدف دولت به طور کامل محقق نشده است.

تولید برنج در استان زنجان چهار درصد کاهش دارد
مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان زنجان گفت: امسال ۲ هزارو ۶۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان در شهرستان های طارم، زنجان، ماهنشان زیر کشت برنج رفت.
حسین عامری یادآوری کرد: از این زمین ها ۱۱ هزار تن برنج برداشت و روانه بازار شد.
به گفته وی، در شهرستان زنجان یک‌هزارو ۷۰۰ هکتار، طارم ۸۰۰ هکتار و ماهنشان نیز ۱۵۰ هکتار زیرکشت برنج بود.
مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان زنجان گفت: سال گذشته میزان تولید انواع برنج در استان ۱۱ هزارو ۵۰۰ تن بود.
به گفته عامری، این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از چهار درصد کاهش دارد.


حدود  چهار هزار تن برنج وارداتی در زنجان توزیع شد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: با توجه به خشکسالی های ناشی از کاهش نزولات آسمانی در سال زراعی جاری، میزان تولید برنج کشور بر اساس اعلام شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، ۱۸ و نیم درصد کاهش یافته است‌. 
ولی الله زمانی افزود: از سوی دیگر به منظور حمایت از کشاورزان شالیکار، دولت مکلف است نسبت به محدودیت واردات برنج در دوره زمانی خاصی اقدام کند که براساس پیش بینی های لازم برای جبران این کاهش تولید از محل موجودی ذخایر راهبردی کشور توزیع این محصول در استان زنجان نیز انجام می شود.
وی اظهار داشت: برنج وارداتی از انواع هندی، پاکستانی و تایلندی است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: برای تداوم طرح توزیع برنج وارداتی و افزایش آن هیچگونه محدودیتی نداریم.
زمانی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا اول آذر ماه سه هزار و ۹۵۰ تن از این برنج در بازار استان توزیع شده است.
 وی افزود: از همه شبکه‌های توزیع منتخب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارگری، کارمندی و مصرف محلی دعوت می‌شود در صورت نیاز به برج وارداتی از طریق کارگروه‌های تنظیم بازار استانی، سازمان‌های جهاد کشاورزی و یا صنعت، معدن و تجارت استان اقدام کرده و برنج مورد نیاز را تامین و توزیع کنند.
به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان، قیمت هر کیلوگرم برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ و پاکستانی نیز ۲۰ هزار و پانصد تومان است.


برنج ایرانی ۶۰ درصد گران شده است
یکی از برنج فروشان زنجانی گفت: نوعی از برنج داخلی که سال گذشته ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان برای مصرف کننده عرضه می شد امسال به ۳۵ تا ۴۲ هزار تومان رسیده است.
حسین رمضانلو یادآوری کرد: باتوجه به اینکه امسال کشت برنج به دلیل کم آبی پایین بود کیفیت آن نیز کاهش یافته است.
این برنج فروش زنجانی ادامه داد: برنج علی کاظمی سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان بود که این نرخ در مهرماه همزمان با برداشت محصول به ۴۵ هزار تومان رسید و در حال حاضر نیز ۴۷ هزار تومان است.
وی ادامه داد: فقط قیمت برنج علی کاظمی در ۲ نوبت کمتر از سه ماه ۵۰ و ۵۶ درصد افزایش یافته است.
رمضانلو افزود: قیمت هر کیلوگرم برنج صدری که ۳۵ هزار تومان در سال گذشته بود به ۵۸ هزار تومان رسید که افزایش ۶۵ درصدی یافته است.
وی اضافه کرد: البته انواع مختلفی از این نوع برنج ها با مخلوط شده خارجی در بازار با قیمت پایین نیز وجود دارد.

یک شهروند زنجانی حاضر در این مغازه تاکید کرد: سالانه برنج‌ مورد نیاز خودمان را مستقیم از برنجکاران خرید می کردیم.
کبری شاهینی افزود: تاکنون که بیش از ۲ ماه از فصل برداشت سپری می شود نتوانسته ایم برنج مورد نیاز خودمان را با این قیمت های گزاف خرید کنیم.
وی اضافه کرد: نظارتی به قیمت برنج انجام نمی‌شود و برنجکاران وقتی محصول را برداشت نکرده اند آن را با قیمت های گزافی که خودشان تعیین می کنند سر شالیزار  به دلالان می فروشند.

نظر شما