شناسهٔ خبر: 51145530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر یادواره میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۲ شهید روحانی گیلان:

قیام میرزا کوچک جنگلی باید به شکل ویژه تبیین شود

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه تا به امروز کاری که در خور شأن میرزا و قیام جنگل باشد در کشور و استان گیلان انجام نشده است گفت: قیام میرزا کوچک جنگلی باید به شکل ویژه تبیین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «احسان‌الله محمدی» شامگاه چهارشنبه( 10 آذر) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: امام خمینی(ره) میفرمایند قیام‌هایی که در تاریخ معاصر ایران اتفاق افتاده، ریشه و بنیان اصلی آن به روحانیت بر میگردد و در قیام میرزا هم دیدیم او به عنوان یک شخصیت علمی، مذهبی و روحانی ظهور و بروز می‌کند.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه شکل و اساس قیام میرزا عقیدتی و اسلامی بوده است عنوان کرد: میرزا ملبس به لباس روحانیت بود و در آن روزگار وقتی دید دین خدا در خطر است قیام جنگل را پایه‌ریزی کرد.

 

محمدی نفوذ دشمن را مهم‌ترین دلیل از حرکت ایستادن نهضت جنگل ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به حرکت اتحاد اسلام که میرزا یکی از رئوس آن بود امام خمینی(ره) به خوبی از میرزا کوچک جنگلی یاد می‌کند و مقام معظم رهبری هم در تبیین شخصیت میرزا فرمایشات مهم و ارزشمندی دارند.

 

دبیر یادواره میرزا کوچک جنگلی و 152 شهید روحانی گیلان با تاکید بر اینکه افراد سست در نهضت جنگل نفوذ کردند و با بی وفایی میرزا را تنها گذاشتند ابراز داشت: استبداد داخلی و استعمار خارجی بلاهای زیادی را نصیب مردم ایران کرده بود و اگر قیام میرزا ادامه پیدا می‌کرد وضعیت زندگی مردم آن چنان سخت و مشقت بار ادامه پیدا نمی‌کرد.

 

وی مسئله ارباب رعیتی را از جمله مسائلی که به شدت میرزا و یارانش را رنج می‌داد، خواند و اضافه کرد: همه اینها باعث شده بود میرزا قیام کند اما متاسفانه توطئه چینی و پول‌های کلان انگلیسی‌ها و دیگر دستگاه‌های نفوذی باعث شد یاران میرزا از دو دور شوند.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه تا به امروز کاری که در خور شأن میرزا و قیام جنگل باشد در کشور و در استان گیلان اجرا نشده است افزود: مقام معظم رهبری فرمودند قیام میرزا، قیام ویژه‌ای است بنابراین کار ویژه و تبیین ویژه‌ای را می‌طلبد.

 

محمدی برخی از برنامه‌های سالگرد میرزا کوچک جنگلی و یادواره شهدای روحانی استان گیلان را برشمرد و اظهار داشت: امسال به لطف اعضای ستاد و در قالب چهار کمیته علمی پژوهشی، اجرایی، رسانه و کمیته فرهنگی و هنری انصافا برنامه‌های بسیار خوبی تدارک دیده شد.

 

دبیر یادواره میرزا کوچک جنگلی و 152 شهید روحانی گیلان پخش برنامه‌های سالگرد میرزا توسط مراکز شهرستان‌ها را از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده دانست و خاطرنشان کرد: صبحگاه مشترک انتظامی و نظامی، اجتماع عموم مردم در مصلی و مراسم مردمی سنتی در روز جمعه در مسجد سلیمانداراب از جمله برنامه‌های امسال یادواره میرزا کوچک جنگلی است.


 

پایان پیام/165

نظر شما