شناسهٔ خبر: 51144306 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دلایل طعم خون در دهان و درمان آن

احتمالا همه شما تجربه چشیدن خون در دهان خود را داشته اید یا زبان خود را گاز گرفته اید، یا داخل دهان خود را بریده باشید، یا با شدت از نخ دندان استفاده کرده باشید. احتمالاً طعم متمایز فلزی دهان شما را پر کرده است. اما آیا تا به حال تجربه نگران کننده ای از چشیدن طعم آهن در دهان خود داشته اید، در حالی که به طور تصادفی به خود آسیب زده اید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، یکی از کاربران تیک تاک اخیراً ویدیویی در مورد احساس طعم خون در دهان هنگام دویدن منتشر کرده است.

این حتی ممکن است چیزی باشد که خودتان تجربه کرده باشید، زیرا شرکت در یک تمرین با شدت بالا می تواند دلیلی باشد برای اینکه شما آن طعم فلزی را احساس کنید. اما این تنها چیزی نیست که می تواند منجر به این طعم شود.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است مزه خون یا طعم فلز در دهان خود داشته باشید و اینکه آیا باید نگران باشید یا خیر.

ورزش:

در ویدیوی تیک تاک زنی دیده می‌شود که در حال دویدن دهانش را طوری حرکت می‌دهد که انگار می‌خواهد چیزی را بچشد و می‌نویسد که طعم خون را می‌چشد. شخصی که خود را به عنوان پزشک اورژانس معرفی کرده است، برای توضیح علت این اتفاق صحبت می کند.

او می‌گوید: «احساس می‌شود که این مربوط به تجزیه گلبول‌های قرمز خون است که متعاقباً مقدار کمی آهن در ریه‌ها آزاد می‌کنند. اگر فردی به شدت ورزش می کند و به شدت نفس می کشد، نواحی تحریک شده در دهان، بینی یا گلو نیز ممکن است باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شوند.وی می‌افزاید که این امر در مناطقی با آب و هوای خشک‌تر و خنک‌تر رایج است.

کووید ۱۹:

از دست دادن حس چشایی یکی از اولین علائم شایع کووید ۱۹ در هنگام شروع همه گیری بود. دکتر Nesochi متخصص داخلی می گوید: «گزارش شده است که برخی از افراد آلوده به کووید ۱۹ طعم فلزی را در دهان خود تجربه می کنند. به عنوان مثال، پزشکان در فیلادلفیا در مورد زنی ۵۹ ساله نوشتندکه گفته غذاهایی که معمولاً از آن لذت می برده پس از ابتلا به کووید۱۹ طعم و مزه فلزی دارند.

داروها و مکمل ها:

آیا اخیراً داروی جدیدی را شروع کرده اید؟ یا شاید مکمل ها یا ویتامین های بیشتری را به رژیم خود اضافه کرده اید؟ خوب اگر در حال چشیدن طعم خون در دهانتان هستید، این احتمال وجود دارد که یکی از آن داروها مسئول آن طعم خونی روی زبان و لب شما باشد. دکتر لوئیس می گوید: «داروهایی که ممکن است عارضه جانبی طعم خون داشته باشند عبارتند از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، و داروهای فشار خون ، دیابت و مولتی ویتامین ها، به ویژه آنهایی که دارای فلزات سنگین یا آهن هستند، ممکن است باعث ایجاد عارضه جانبی طعم خون شوند.

آلرژی:

اگر فردی مبتلا به آلرژی هستید، می‌دانید که این آلرژی چقدر می‌تواند مخرب و آزاردهنده باشد. آنها روزهای زیبای بهاری را به یک جشن دستمال کاغذی تبدیل می کنند یا زمان در آغوش گرفتن حیوانات خانگی شما را به یک فردبا خارش زیاد تبدیل می کنند.دکتر لوئیس می‌گوید: «آلرژی‌ها یک دلیل رایج برای تغییرات چشایی، به ویژه طعم فلزی در دهان هستند. علاوه بر افزایش ترشحات در مجاری تنفسی، داروهای مرتبط با آلرژی (مانند آنتی هیستامین ها) ممکن است باعث ایجاد طعم فلزی و احساس خشکی در دهان شوند.

سندرم دانه کاج:

این یکی فوق العاده خاص است و خیلی رایج نیست، اما برای برخی از افرادی که دانه کاج می خورند اتفاق می افتد.

دکتر Okeke-Igbokwe می‌گوید: «گزارش‌های موردی در گذشته از افرادی وجود داشته است که طی چند روز پس از مصرف دانه کاج طعم فلزی را در دهان خود تجربه کرده‌اند. به نظر می رسد تغییر طعم در دهان کوتاه مدت است و مشخص نیست که چرا این پدیده ممکن است حتی برای تعداد کمی از افراد رخ دهد.

بارداری:

مسائلی مانند بارداری می تواند باعث تغییرات عمده در بدن شما شود و می تواند روی همه چیز از اشتهای شما تا دفعات رفتن به دستشویی تأثیر بگذارد. اگر باردار بوده اید، احتمالاً می دانید که این تجربه می تواند حواس شما را نیز به هم بزند.

بارداری یکی از شایع ترین علل طعم فلزی در دهان است و احتمالاً به دلیل نوسانات هورمونی است که در این دوره زمانی ایجاد می شود. در حالی که برخی از تغییرات ناشی از بارداری می‌توانند دائمی باشند، دکتر لوئیس می‌گوید که خوشبختانه، این مسئله معمولاً خود به خود برطرف می‌شود.

بهداشت ضعیف دندان:

انجمن دندانپزشکی توصیه می کند که افراد دو دقیقه در روز دندان های خود را با مسواک هایی که دارای موهای نرم است مسواک بزنند.ممکن است هر از گاهی در این مورد سست شوید، اما حفظ بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بی توجهی به آن می تواند عواقبی مانند بوی بد دهان، حفره ها و حتی طعم خون در دهان داشته باشد.

شرایط عصبی:

برای بسیاری از دلایلی که ممکن است طعم خون را در دهان خود احساس کنید، جای نگرانی نیست و قابل درمان هستند. با این حال، برخی از دلایل کمی جدی تر هستند. دکتر لوئیس می گوید: تغییر طعم، که اغلب به عنوان طعم فلزی شناخته می شود، با بیماری های عصبی مانند فلج بل (فلج صورت که تصور می شود ناشی از عفونت ویروسی است) و زوال عقل همراه است. مزه فلزی مرتبط با بیماری های عصبی نتیجه سیگنال های ضعیف ناشی از اختلال در عملکرد مغز است.

مزه خون در دهان خود را نادیده نگیرید حتی اگر فکر نمی کنید علت اصلی آن جدی باشد. دکتر لوئیس قویاً شما را تشویق می کند که اگر طعم خون را احساس کردید، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر دقیقاً مطمئن نیستید که چرا این تغییر را تجربه می کنید.

اغلب اوقات، علت اصلی چنین طعمی جدی نیست. با این حال،متاسفانه برخی از افراد دارای بیماری‌های جدی یا بیماری‌های چند عضوی هستند که ممکن است باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شود. دیابت به ویژه با هیپوگلیسمی (قند خون پایین) یکی از نمونه های بیماری است که می تواند تأثیر گذار باشد.

اگر یک فرد مبتلا به دیابت متوجه این علامت شد، باید قند خون خود را فورا بررسی کند و طبق توصیه پزشک درمان کند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز ممکن است باعث اختلال در چشایی شود واین چیزی است که پزشک باید بررسی کند. اما علائم دیگری هم احتمالاً وجود دارند که واضح نیستند پس بهتر است یک ارزیابی پزشکی انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل سلامتی قابل توجهی وجود ندارد.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما