شناسهٔ خبر: 51144129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شمار موارد جدید کرونای آفریقای جنوبی در یک روز دو برابر شد

گزارش شیوع کرونا در روز چهارشنبه در آفریقای جنوبی که دانشمندانش هفته پیش سویه‌ی اومیکرون کرونا را کشف کردند، نشاندهنده افزایش تقریبا دو برابر موارد جدید کووید-۱۹ در طول یک روز در این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس شمار موارد تایید شده جدید کووید-۱۹ در روز چهارشنبه در آفریقای جنوبی به ۸۵۶۱ مورد رسید که تقریبا دو برابر شمار موارد روز پیش یعنی ۴۳۷۳ مورد است.

دانشمندان در آفریقای جنوبی می‌گویند آماده افزایش سریع موارد کووید-۱۹ به دنبال کشف سویه جدید اومیکرون در این کشور هستند.

دکتر نیکسی گومید-مولستی، ویروس‌شناس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت گفت: «واقعا این امکان وجود دارد که ما افزایش دو برابری یا سه برابری موارد عفونت کرونا در هفته‌های آینده را شاهد باشیم.»

آفریقای جنوبی در اوائل ماه نوامبر (اواسط أبان) دوره از سرایت پایین کروناویروس را داشت و میانگین هفت روزه موارد جدید حدود ۲۰۰ مورد بود، اما در میانه ماه نوامبر (اواخر آبان) شمار موارد جدید به سرعت شروع به افزایش کرد. موارد جدید گزارش‌شده در روز چهارشنبه بیانگر میزان مثبت شدن ۱۶.۵ درصدی در موارد آزمایش‌شده است، در حالیکه در اوائل نوامبر میزان مثبت‌شدن آزمایش‌ها فقط یک درصد بود.

موج قبلی شیوع کرونا در آفریقای جنوبی ناشی از سویه‌ی دلتای کرونا در ماه‌های ژوئن و ژوئیه (خرداد و تیر) رخ داد و شمار موارد جدید روزانه به اوج بیش از ۲۰۰۰۰ مورد رسید. آفریقای جنوبی با جمعیت ۶۰ میلیون نفری‌اش تا به حال بیش از ۲.۹ میلیون مورد کووید-۱۹ از جمله حدود ۹۰۰۰۰ مورد مرگ ناشی از آن گزارش کرده است.

کارشناسان می‌گویند هنوز خیلی زود است که با قطعیت گفت سویه‌ی اومیکرون مسئول این افزایش در شمار موارد است، اما بسیار ممکن است چنین رابطه‌ای وجود داشته باشد. آزمایش‌های استاندارد PCR می‌تواند تاحدی نشان دهند که یک مورد مثبت ناشی از سویه‌ی اومیکرون هست یا نه، اما برای تایید این احتمال باید توالی‌یابی ژنتیکی کامل ویروس‌ها نمونه انجام شود.

شمار موارد بستری‌شدن ناشی از کووید-۱۹ هم در آفریقای جنوبی در حال افزایش است، اما نه با همان شدت افزایش موارد جدید عفونت.

انستیتوی ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی روز چهارشنبه از شناسایی سویه‌ی اومیکرون در پنج ایالت از ۹ ایالت این کشور خبر داد و ۷۴ درصد نمونه‌هایی که در ماه نوامبر توالی‌یابی ژنتیکی شدند، حاوی سویه‌ی اومیکرون بودند.

داده‌های منتشرشده بوسیله این انستیتو نشان می‌دهد که وجود سویه‌ی اومیکرون را می‌توان تا نمونه‌های گرفته‌شده در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در ایالت خائوتنگ آفریقای جنوبی دنبال کرد. به گفته این انستیتو، تا پایان ماه اکتبر (اوائل آبان) سویه‌ی دلتا در اغلب موارد توالی‌یابی ژنومی حضور داشت، اما در ماه نوامبر سویه‌ی اومیکرون جایگزین آن شده بود.

نظر شما