شناسهٔ خبر: 51143811 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

«شیفته خورشید» روایتی مستند از زندگینامه ون‌گوک

کتاب «شیفته خورشید» زندگینامه و نامه‌های ونسان ون‌گوک نوشته جک رایموند جونز با ترجمه محمدمهدی انصاری منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب حاوی ۱۲ بخش تحت عناوین «پسری که بزرگ می‌شود.»، «کار»، «پس از تاریکی»، «ونسان کشیش»، «تولد هنرمند»، «آنتورپ»، «شهر روشنایی»، «به سوی خورشید»، «دوست ناسازگار»، «خانه‌ زرد»، «واپسین تلاش» و «غروب خورشید» است. «درآمد» و «پایانه» نیز مطالب ابتدایی و انتهایی این اثر هستند.

کتاب «شیفته خورشید» زندگینامه مستند و پرماجرای ونسان وان‌گوگ یکی از نقاشان معروف جهان، بر پایه نامه‌های او به تنها برادرش تئو است که تصویری از زندگی و زمانه این هنرمند نشان می‌دهد. نقاشی‌ها، طرح‌ها و مکاتبات ونسان وان‌گوگ بهترین ماخذ درباره زندگانی او محسوب می‌شود. او از سال ۱۸۷۳ تا ۱۸۹۰ نامه‌هایی به برادرش نوشت. صدها ورق نامه‌ از او به برادرش گردآوری شده است. این نامه‌ها فقط نشان‌دهنده زندگی خصوصی او نیست بلکه بیانگر استعداد و ذوق ادبی او نیز هست. وان‌گوگ غیر از مکاتبه با برادرش نامه‌های فراوانی به برخی از نقاشان همچون پل گوگن و امیل برنارد به مادرش و دیگر اعضای خانواده‌اش نوشته است. این نامه‌ها هم بخش‌هایی از زندگانی ونسان را روشن می‌سازد.

در صفحه ۹۸ این کتاب می‌خوانیم: «ونسان فکر می‌کرد تئو هم مثل او می‌تواند از همه دلبستگی‌های خود دست بکشد و همانند او خود را فدای هنر نقاشی کند. درست است که تئو هنرشناس بود. اما تفاوت چشمگیری با ونسان داشت. ونسان با تصمیم و اراده‌ای استوار از آنچه با عقیده و احساس او بیگانه بود می‌برید بی‌آن‌که ذره‌ای تزلزل و سستی داشته باشد فقط به راهی که برگزیده بود می‌رفت و استواری در تصمیم و اراده را به بالاترین حد خود می‌رساند. افراد عادی و معمولی که ایمان فوق‌العاده‌ای به کار و پیشه و عقید و اندیشه‌ای نداشته باشند نمی‌توانند چون او باشند. تفاوت‌ها تئو با ونسان نیز همین بود. تئو توانایی و استواری غول‌وار ونسان را نداشت ولی ونسان به این نکته بی‌توجه بود و از او می‌خواست که شغل خود را رها کند و به درنت بیاید و دو برادر با هم نقاشی کنند. چون احساس تنهایی می‌کرد، چون کسی را می‌خواست که احساس و افکار و هنر او را بشناسد و او را از تنهایی برهاند. تئو برای هنر او بسیار ارج قائل بود».

کتاب «شیفته خورشید» زندگینامه و نامه‌های وان‌گوک نوشته جک رایموند جونز با ترجمه محمدمهدی انصاری و ویراستاری غلامرضا امامی با قیمت ۵۲ هزار تومان از سوی نشر گویا منتشر شده است.

نظر شما