شناسهٔ خبر: 51143533 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

حوزه علمیه توجه جدی به علوم عقلی و فلسفه دارد

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: واحدهای جامعةالمصطفی در داخل و خارج از کشور پذیرای دانشجویان از مذاهب اسلامی و ادیان دیگر است و برخی از مراکز المصطفی مانند نمایندگی استان گلستان، به برادران اهل سنت اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در دیدار با نماینده دینی سفارت ترکیه در ایران ضمن خوشامدگویی به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و با اشاره به عضویت این دانشگاه بین‌المللی در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، افزود: مدارک تحصیلی جامعةالمصطفی با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران صادر می‌گردد و رشته‌های آن در حوزه‌های کلان دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌شود.

توجه جدی به علوم عقلی و فلسفه

وی، با اشاره به میزبانی جامعةالمصطفی از دانش‌پژوهان بیش از یکصد ملیت مختلف جهان، اظهار کرد: واحدهای جامعةالمصطفی در داخل و خارج از کشور پذیرای دانشجویان از مذاهب مختلف اسلامی و ادیان دیگر هستند و برخی از مراکز المصطفی مانند نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان، به برادران اهل سنت اختصاص دارد.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: درهای المصطفی به روی همه علاقه‌مندان به علوم‌اسلامی و علوم‌انسانی با دیدگاه اسلامی گشوده است و رویکرد المصطفی نیز در ارائه علوم، رویکردی تقریبی با نگاه مقارنه‌ای میان مباحث مختلف فقهی، کلامی و فلسفی است.

وی راهبرد جامعةالمصطفی را در تربیت دانشجویان، تأکید بر وحدت اسلامی و احترام به پیروان مذاهب و ادیان دیگر دانست و تصریح کرد: این راهبرد در برابر نگاهی قرار دارد که متأسفانه در جهان اسلام شاهد هستیم و گروهی مسلمانان را به سوی تکفیر و تفرقه میان مذاهب اسلامی دعوت می‌کنند. همزیستی برادرانه و مؤمنانه در واحدهای جامعةالمصطفی، به ویژه در نمایندگی استان گلستان، کاملاً مشهود است، تا آنجا که در این نمایندگی، نمازهای جمعه، هر هفته به امامت پیروان یکی ازعلمای مذاهب مختلف اسلامی اقامه می‌شود. در نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در خارج از کشور نیز این رویکرد وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ویژگی‌های رشته‌های آموزشی جامعةالمصطفی را توجه به علوم عقلی و فلسفی عنوان کرد و گفت: هر چند توجه به میراث ارزشمند علوم‌عقلی و فلسفی در مراکز علوم دینی جهان اسلام کم‌رنگ شده است، ولی در جامعةالمصطفی و حوزه‌علمیه، توجه به علوم عقلی و فلسفی به صورت کاملاً جدی دنبال می‌شود و رشته‌های متعددی در این زمینه ارائه می‌گردد.

انتشار دوهزار کتاب از سوی المصطفی

وی خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در کنار فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های متنوع پژوهشی را نیز از طریق پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دنبال می‌کند. در این مراکز، عرصه‌های مختلف علوم‌اسلامی، انسانی و راهبردی، پژوهش‌های متعددی انجام و محصولات آن منتشر می‌گردد که تاکنون، بیش از دوهزارعنوان کتاب به همت مراکز پژوهشی جامعةالمصطفی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی میان جامعةالمصطفی به عنوان دانشگاهی بین‌المللی با مراکز علمی و دانشگاهی مختلف در جهان، اظهار کرد: این همکاری‌ها در قالب برگزاری سمینارها، نشست‌های علمی، همایش‌ها، دوره‌های کوتاه مدت صورت می‌گیرد. جامعةالمصطفی آمادگی دارد با سازمان دیانت در ترکیه و دیگر مراکز علمی این کشور، زمینه این ارتباطات و همکاری‌ها را فراهم کند.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: مراکز علمی و فرهنگی در کشورهای اسلامی می‌توانند نقش مؤثری در زمینه ایجاد اتحاد و برادری میان امت اسلامی ایفا کنند و ما نیز به عنوان یکی از مراکز علمی، آمادگی داریم در این مسیر گام برداریم.

وی، با اشاره به تحصیل دانش‌پژوهان بسیار موفق از ترکیه در جامعةالمصطفی و وجود تعداد زیادی از دانش‌آموختگان از این کشور، گفت: دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی از ترکیه می‌توانند بهترین حلقه‌های وصل، اخوت و دوستی میان دو کشور باشند.

در ادامه این نشست، مجید جان، نماینده دینی سفارت ترکیه در ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با رئیس و معاونین آن، اقدامات علمی، آموزشی، راهبردهای وحدت‌آفرین جامعةالمصطفی را شایسته تقدیر دانست و از آمادگی رایزن دینی سفارت ترکیه در تهران برای همکاری با جامعةالمصطفی در عرصه‌های مختلف خبر داد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

نظر شما