شناسهٔ خبر: 51143239 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» دلایل موثر بر ریزش شاخص بازار بورس را بررسی کرد

سمفمونی غمگین بورس در پاییز

صاحب‌خبر - کیمیا نجفی
در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس پایتخت برای سومین روز متوالی نزول کرد و با افت 17 هزار واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 340 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش 4 هزار و 931 واحدی در سطح 367 هزار و 563 واحدی ایستاد. به گفته برخی از کارشناسان و فعالان بازار تا زمانی که مذاکرات برجام سمت و سویی مشخص پیدا نکند، بازار ارز و به دنبال آن بورس، در بلاتکلیفی به سر خواهند برد.
برخی‌ها معتقدند همانطور که نتیجه برجام بر تمام بخش‌های اقتصادی اثرگذار است، بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما عده‌ای هم بر این باورند که مشکل اصلی بازار سرمایه، سیاست‌های دولت بوده و شرایط کنونی آن تنها تحت تاثیر مذاکرات برجام نیست.
کارشناسان چه می‌گویند؟
ایمان رئیسی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با نبض بورس گفت: «گروهی که بیشترین تاثیر از مذاکرات را خواهد گرفت گروه خودرو خواهد بود. وی ادامه داد: همانگونه که اهالی بازار در هفته گذشته دیدند خبر آزادسازی قیمت خودرو و عرضه آن در بورس کالا موجب حرکت گروه خودرویی و به موجب آن حرکت شاخص کل شد. مذاکرات که احتمالا فرسایشی خواهد بود، قطعا اگر به نتیجه‌ای برسد بر روی گروه خودرویی تاثیرگذار خواهد بود. سایر گروه‌ها هم شاید در کوتاه مدت تاثیر منفی بگیرند، اما با توجه به اختلاف ارز نیمایی و آزاد، بورس دیگر پایین‌تر از این نخواهد آمد و به عبارت بهتر جایی برای پایین‌تر رفتن از این سطح وجود ندارد.»
پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام نیز در گفت‌وگویی به تاثیر مذاکرات بر بازار اشاره کرده و گفته است : « وضعیت بورس از این بدتر نمی‌شود و به اندازه چند ماه آینده نیز برای بازار سهام اتفاقات بد از پیش افتاده است. در چنین شرایطی به نظر من حصول توافقات برجام نیز به نفع بورس خواهد بود. چرا که راه بسیاری از شرکت‌ها باز خواهد شد. برخی از شرکت‌های صادرات‌محور بورس نیاز به ارتباط با سایر کشورها دارند. امکان بروزرسانی دستگاها برای برخی از شرکت‌ها فراهم می‌شود.»
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به تاثیر برجام بر روند بازار بورس به «ابتکار» گفت: «بازار سرمایه آیینه اقتصاد کشور است. در این میان بازار سرمایه متاثر از شوک‌های سیاسی و اقتصادی خواهد بود.»
صفاری در ادامه صحبت‌هایش به تاثیرات کوتاه‌مدت شوک‌های سیاسی اشاره کرد و در این خصوص گفت: «برجام شوک سیاسی بوده و اگر هم تاثیری در بازار سرمایه داشته باشد بدون شک کوتاه‌مدت خواهد بود.‌»
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به مشکل اصلی بازار اشاره کرد و گفت: «آن چیزی که بازار را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است افزایش نرخ بهره بدون ریسکی است که توسط دولت انجام می‌شود. چنین مسائلی بازار سرمایه را با مشکل روبه‌رو می‌کند وگرنه برجام تنها می‌تواند بازار را برای مدت کوتاهی تحت تاثیر قرار دهد.»
صفاری همچنین ادامه داد: «شوک‌های سیاسی چند روزی بازار را مثبت و یا منفی خواهد کرد اما مسائل اقتصادی اثراتی بلندمدت برای بازار به همراه خواهد داشت. به عبارت روشن‌تر اتفاقاتی همچون برجام تنها چند روزی سبب به وجود آمدن یک جو روانی شده و پس از آن تاثیر خود را از دست خواهد داد. بنابراین روند مذاکرات تاثیر آنچنانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.»
احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به وضعیت بازار ‌در روزهای اخیر و اثرپذیری این بخش از اخباره مخابره شده به «ابتکار» گفت: «وضعیت بازار سرمایه‌ طی روزهای اخیر چندان مناسب نبود و سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی را به واسطه اخبار مخابره شده از سوی حوزه‌های اقتصادی، حوزه ارزی و نا اطمینانی که در فضای سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد تجربه کردند چراکه این مسائل می‌تواند وضعیت سودآوری بنگاه‌های ما را با نوسانات قابل‌ملاحظه‌ای همراه کنند و به همین خاطر ما شاهد احتیاط سرمایه‌گذاران بودیم بنابراین افزایش حجم عرضه‌ها باعث شد روند منفی را در روزهای گذشته تجربه کنیم.»
وی به برخی از اخبار تاثیرگذار بر روند بازار اشاره کرد و ادامه داد: «طبیعتاً هر خبری که بتواند پالس‌های مثبتی را به بازار مخابره کند می‌تواند روند بازار را تغییر دهد. مثلاً اخباری همچون پایان قیمت‌گذاری دستوری و یا اخباری که نشان دهد سیاست‌گذاران قوانینی را وضع نخواهند کرد که سودآوری شرکت‌ها با تهدید روبه‌رو شود طبیعتاً سیگنال مثبتی برای بازار خواهد بود و می‌تواند بر تقویت تقاضا اثرگذار باشد. به خصوص که ما در بازارهای موازی با شرایط جذابی روبه‌رو نیستیم. بنابراین با توجه به برخی مسائل بازار سرمایه همچنان جذابیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری دارد.»
رضاپور به پیش‌بینی شرایط بازار در هفته‌های آتی پرداخت و در این خصوص گفت: «با وجود جذابیت‌های بازار سرمایه برخی ابهامات و نا اطمینانی‌ها سبب شده است شرایط روانی به وجود بیاید که سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن این ابهامات و نگرانی‌ها در حوزه اقتصادی و سیاسی با رویکرد محافظه‌کارانه‌ای معاملات را دنبال ‌کنند. بنابراین من معتقدم تا زمانی که ابهامات و جنبه روانی کنونی بر فضای بازار حاکم است شرایط نوسانی فعلی ادامه‌دار خواهد بود.»

نظر شما