شناسهٔ خبر: 51142153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب:

سلطه استکباری درصدد مصادره خط و زبان ملت‌ها به نفع خود است

سنندج - ایرنا - دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: هژمونی استکباری با تعبیر جهانی سازی قصد دارد تا همه ارزش‌ها و فرهنگ‌های جهانی را در خود ذوب کند و برای همین خط و زبان ملت‌های جهان را نشانه رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حمید شهریاری شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان اظهار داشت: این هژمونی، فرهنگی جز فرهنگ لیبرالی را بر نمی تابد و با ابزارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای تحقق هدف خود تلاش می­‌کند.

وی با بیان اینکه  استکبار جهانی، جهان واحد  را در خدمت ارزشهای لیبرالی خود می خواهد ، افزود:خط و زبان از عناصر فرهنگی است و استکبار با پروژه جهانی سازی در ۲۰ سال اخیر زبان خود را در سطح فراگیر مطرح و فرهنگها را به نفع ارزش لیبرالی خود مصادره و هضم کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اضافه کرد: در یک قرن اخیر واقعیتهای میدانی به کمک فرآیند جهانی سازی در حوزه خط و زبان آمده است.

حجت الاسلام شهریاری افزود: خط و زبانهای محلی در کشور در نیم قرن اخیر با ظهور رسانه های جمعی به نفع زبان ملی عقب نشینی کرده است که این مساله باعث شد تا امروز زبان و خط محلی به حاشیه برود.

وی ادامه داد: همین اتفاق بعد از سرعت گرفتن روند مبادلات بین‌المللی و انباشت محتوای زبانهای غیرملی، در دنیا اتفاق افتاد و  کم کم بسیاری از زبانهای ملی به نفع زبان انگلیسی عقب نشینی و در بیشتر کشورها به زبان علمی تبدیل شد که از جمله در هند جای زبان علمی فارسی را گرفت .

دبیرکل  مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه دچار هجمه فرهنگی شده‌ایم، تاکید کرد: خارج از حیطه هجمه غیراخلاقی، غرب در تلاش است تا همه فرهنگ را به نفع خود مصادره کند.

وی اضافه کرد: در مقابل جهانی سازی با پدیده جهانی شدن هم مواجه هستیم، آن را فرآیندی دانست که مردم دنیا همسو با هم با زبان مشترک حرف می زنند و آداب و رسوم و حتی نوع لباس پوشیدن آنها یکسان می شود.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه این هم فرایندی است که مردم جهان دارند باهم همسو شده و با زبان مشترک باهم حرف میزنند و آداب و رسوم و حتی نوع لباس پوشیدن مثل هم می شود ، تاکید کرد:ما با جهانی شدن مخالف نیستیم بلکه با جهانی سازی که به زور می خواهد فرهنگهای ملی را از بین ببرد مخالفیم که شورای فرهنگ عمومی باید در این زمینه فعالانه وارد عرصه شود .

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب یادآور شد: مقاومت جهانی در برابر انگلیسی‌سازی در چند کشور جهان در حال اجراست واتحاد و وحدت فرهنگی در سطح جهانی در حال شکل‌گیری است.

حجت الاسلام شهریاری گفت: در نظام اسلامی اقوام باید هویت فرهنگی خود را حفظ کنند و این مساله نشان دهنده این است که فرهنگ و روحیه همزیستی بالایی در کشورمان داریم.

وی با بیان اینکه قران کریم اشاره به امت واحده اسلامی دارد، تاکید کرد: آیات نور این امت واحده را ارزش می داند و معیار وحدت هم وجود خدای تبارک و تعالی است و هر مسلمانی که رنگ خدایی بگیرد داخل این خطاب است و باید همگی به سمت آن قدم برداریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه امروز در عمل وحدت شیعه و سنی را به ویژه در کردستان ثابت کرده‌ایم و حرف زدن از آن معنایی ندارد، تاکید کرد: گسترش نفوذ نظام اسلامی باعث شده تا استکبار با ساماندهی داعش به نفع خود یارگیری کند و سیاست اول ما حفظ قومیتها با همه فرهنگها و نوع پوشش و خوراک و خط زبان آنهاست.

وی تنوع قومی و مذهبی را ارزش دانست و اظهار داشت: حفظ هویت محلی نباید قومیت‌گرایی ارزش محسوب شود چرا که این مساله مورد تایید اسلام نیز نیست و زبانهای محلی و هویت قومی در قالبهای هنری مختلفی همانند شعر و موسیقی و تئاتر و نمایش باید حفظ شود.

حجت الاسلام شهریاری با تاکید بر اینکه از طرف دیگر ملی گرایی هم خلاف اسلام است و جایی در نظام اسلامی ندارد ، افزود: ترویج انحصارگرایی مانند پان تُرک و پان کُرد و دیگر انحصارها، برگرفته از فکری اروپایی است که خود را برتر از دیگران می دانست و فاجعه‌بارترین جنایت در این کشورها اتفاق افتاد و امروز آمریکا و انگلیس آن راه را ادامه می دهند و هنر شورای فرهنگ عمومی باید مقابله با آن باشد و تدبیری اندیشیده شود تا جوانان فرهنگ قومی و ملی خود را در کنار علمی که می آموزند، ارزش بدانند.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به این فرموده نبی مکرم اسلام (ص) که دانش هرجا باشد باید آن را آموخت، اظهار داشت: ما مخالف تبادلات علمی نیستیم و نگاه ما نگاه تمدنی است و واجد یک فراارزش برای فراملت هستیم و آن امت واحده اسلامی است و ارزشی فرادولت هم داریم که آن هم در قالب اتحادیه دولتهای اسلامی فعالیت دارد.

وی گفت: فرهنگ انقلابی با داعیه تمدن‌سازی و چین با تولیدات خود در برابر تفکر سلطه‌گراینه غرب قد علم کرده‌اند، افزود: وحدت به معنای حذف هیچ زبانی نیست چون تکثر خط و زبان ارزش است و امت واحده با عقلانیت یک سری ارزشهای فراسرزمینی را به عنوان ارزش قبول می‌کند.

سلطه استکباری درصدد مصادره خط و زبان ملت‌ها به نفع خود است

تقریب و همدلی بین تسنن و تشیع به معنای واقعی در کردستان وجود دارد

 نماینده ولی فقیه در کردستان هم گفت: از دیرباز تقریب و همدلی و اتحاد بین اهل تسنن و تشیع در استان به معنای واقعی کلمه وجود داشته و اکنون نیز این مهم برقرار است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی اظهار داشت: ۸۰ درصد مردم کردستان اهل تسنن هستند و اهل سنت و شیعه در کنار هم با انسجام و وحدت زندگی می‌کنند و همه شیفتگان اهل بیت هستند. 

وی بر لزوم حفظ وحدت و تقریب بین مذاهب استان تاکید و اضافه کرد: با وجود وحدت و یکدلی بین اهل سنت و تشیع در استان، دشمن توان عملی کردن فتنه و توطئه های خود را نخواهد داشت، همچنانکه تاکنون نیز موفق به این کار نشده است.

نماینده ولی فقیه در کردستان به وجود مدیران دلسوز و فرهنگی در استان اشاره کرد و گفت: نوعی انس و همدلی در تمام بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی و مراکز فرهنگی و دانشگاهی وجود دارد که برای خدمت به مردم و توسعه استان تلاش می‌کنند. 

حجت‌الاسلام پورذهبی با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار طلبه و روحانی در کردستان فعالیت دارند که سه هزار و ۷۰۰ نفر تسنن و ۴۰۰ نفر تشیع هستند، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ مسجد اهل سنت و ۴۰۰ مسجد اهل تشیع در کردستان وجود دارد که نشان از دیندار بودن مردم استان است.

وی کردستان را استانی فرهنگی نام برد و اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل هستند و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ عضو هیات علمی داریم.

نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار امیدواری کرد که در فصل جدید از دوره جدید استقرار دولت که تنوعی به شمار می رود، تلاشهای ۴۳ ساله سرعت بیشتری بگیرد و این با کمک همگانی میسر است.

نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری هم گفت: قرآن و مساجد ۲ سرمایه بزرگ است که دشمن همواره به دنبال نابود کردن آن است، چراکه قرآن کریم که همه فرهنگها را در خود جای داده و راه رسم مدیریت و مسوولیت را به بشر ارائه داده است و مساجد نیز مرکز اخوت و یکدلی و مودت بین مسلمانان است.

ماموستا فایق رستمی با اشاره به اینکه اسلام پنج مقوله را سرلوحه رحمت و وحدت قرار داده است، اضافه کرد: قرآن، محبت حضرت رسول، کعبه، محبت اهل بیت رسول خدا (ص)، اخلاق و اسلام همه سعادت بشریت را با خود دارد و دانشگاهی برای همه ملتها و تمدن‌ها است.

سلطه استکباری درصدد مصادره خط و زبان ملت‌ها به نفع خود است

شورای فرهنگ عمومی رویه عملگرایانە داشتە باشد

استاندار کردستان هم با بیان اینکه جلسات شورای فرهنگ عمومی باید با دستور کارهای روشن و عملگرایانه پیش برود، افزود: اعتقاد دارم که جلسات این شورا باید بصورت منظم برگزار و دستور کارهای مشخص و عملیاتی داشته باشد تا تاثیر آن را در جامعه شاهد باشیم.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه مسائل فرهنگی باید بصورت کامل مورد توجه قرار گیرد، گفت: این میزان از دغدغه در بخش فرهنگ، رسالت و وظیفه دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی را سنگین تر می کند.

وی با بیان اینکه همه باید به وظیفه و مسوولیت خود در حوزه فرهنگ عمل کنند، اضافه کرد: من نیز به عنوان نایب رییس و عضو شورای فرهنگ عمومی هر نوع حمایت پشتیبانی از برنامه ها و اقدامات فرهنگی را به عمل خواهیم آورد.

پیشنهاد میزبانی کردستان از جشنواره بین المللی وحدت

دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان هم به ایجاد نشاط و همگرایی اجتماعی در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره با ۴۱ گروه نمایشی تاثیرگذارترین رویداد فرهنگی در دوران کرونایی است و مردم به خوبی از آن استقبال کردند.

عبید رستمی اشاره ای به نامگذاری سنندج به عنوان پایتخت کتاب و در جمع پنج شهر بودن نهایی برای نامزدی این مهم داشت و اضافه کرد: افتتاح خدمات بزرگترین کتابخانه استان، جشنواره تکنوازی آبیدر، مولودی خوانی ماه ربیع الاول، افتتاح تماشاخانه بیجار گروس، برگزاری جشن کتاب و کتابخوانی، مراسم تشییع پیکر شهید فاطمه اسدی، افتتاح ۱۰ باب کتابخانه مساجد، رونمایی از تقریض از جمله اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی استان است.

وی با بیان اینکه اولین هماش مریوان شناسی تا پایان آذر برگزار می‌شود، افزود: جشنواره خه‌لات برای حمایت از کسب و کارهای فرهنگی، پیشنهاد برگزاری دوسالانه کتاب تقریب در کردستان با توجه به ظرفیت غنی فرهنگی، توان تولید فیلم کوتاه با موضوع قصص قرآنی و همایش بین المللی وحدت در ۱۴۰۱ با حضور قاریان برجسته بین‌المللی به میزبانی کردستان، از جمله برنامه‌های فرهنگی در دستور کار است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی روز چهارشنبه به کردستان سفر کرد. غباروبی گلزار شهدا، بازدید از دانشگاه مذاهب اسلامی و نشست با مسئولان و دانشجویان، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، دیدار با خانواده شهیدان ماموستا برهان عالی و سید صلاح‌الدین حسامی و دیدار و گفت و گو با فرهیختگان علمی، فرهنگی، آموزشی و مدیران کل از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده حجت الاسلام حمید شهریاری در این سفر است.

شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی و همایش طلاب، روحانیون و نخبگان حوزه و دانشگاه و بانوان فرهیخته از برنامه‌های روز نخست سفر حجت‌الاسلام شهریاری به کردستان است.

برنامه روز دوم سفر دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به استان کردستان، دیدار با خانواده شهید ماموستا شیخ‌الاسلام، شرکت در شورای فرهنگی شهرستان سقز و بانه، دیدار با ماموستا خدایی امام جمعه بانه، تجلیل از خانواده شهدا و حضور در برنامه زنده سیمای استان کردستان است.

دیدار با خانواده ماموستایان مرحوم مصطفی مصطفوی، سیدحسام‌الدین مجتهدی و سید محمد حسینی، حضور در نماز جمعه سنندج و سخنرانی قبل از خطبه، بازدید از کتابخانه امام خامنه‌ای، نشست خبری با اصحاب رسانه، نشست با فرماندار،  طلاب و روحانیون کامیاران، بازدید از مدرسه علوم دینی امام باقر(ع) و دیدار با طلاب و مدرسان از برنامه‌های دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سومین روز سفر خواهد بود.

نظر شما