شناسهٔ خبر: 51141154 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کیوسک بین الملل تابناک

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین/ طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین/ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین/ اخراج دیپلمات‌های آمریکا توسط روسیه

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین، طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین، اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین، اخراج دیپلمات‌های آمریکا توسط روسیه و رد پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین/ طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین/ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین/ اخراج دیپلمات های آمریکا توسط روسیه

کیوسک بین الملل تابناک: گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین، طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین، اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین، اخراج دیپلمات‌های آمریکا توسط روسیه و رد پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین

وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه در حاشیه نشست مقامات کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به تکرار مباحثات ضد ایرانی پرداختند.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) در توئیتی از دیدار خود با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی، «هایکو ماس» همتای آلمانی و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود در «ریگا» پایتخت لتونی خبر داد.

تراس ضمن خوب و مفید توصیف کردن این نشست، گفت: بر تعهد خود به ناتو، آزادی و دموکراسی تاکید و درباره حمایت از اوکراین و نگرانی‌ها از خطر تهاجم نظامی روسیه به این کشور صحبت کردیم.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین/ طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین/ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین/ اخراج دیپلمات های آمریکا توسط روسیه

وی همچنین افزود با وزرای خارجه آمریکا، آلمان و فرانسه درباره «جلوگیری از رسیدن ایران به تسلیحات اتمی» نیز به گفت‌وگو پرداخته است.

وزارت خارجه آلمان نیز در توئیتی ضمن اشاره به این دیدار نوشت: «ماس و وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه مباحثات خوبی درباره چالش‌های امنیتی که ما را نگران کرده‌اند، انجام دادند.»

در ادامه این توئیت به توضیح چالش‌های امنیتی نگران‌کننده مذکور پرداخته شده است: تحرکات نیروهای روسیه اطراف اوکراین و تلاش‌های مشترک برای احیای برجام از طریق بازگشت ایران به پایبندی کامل مورد بحث قرار گرفت.

طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از طرح سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد یورویی در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۷ در زمینه پروژه های زیرساختی، دیجیتالی و آب و هوایی برای رقابت با طرح کمربند و جاده چین رونمایی کرد.

به گزارش رویترز، طرح «دروازه جهانی» به منظور تقویت زنجیره های تامین اروپا و تجارت اتحادیه اروپا و کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی با تمرکز بر دیجیتالی شدن، سلامت، آب و هوا و انرژی و همچنین بخش های حمل و نقل، آموزش و پرورش و تحقیقات ترسیم شده است.  

چین طرح ابتکاری کمربند و جاده را به منظور تقویت ارتباط تجاری با سایر نقاط جهان در سال ۲۰۱۳ ارائه داد و در زمینه توسعه زیرساخت ها در تعداد زیادی از کشورهای سراسر جهان سرمایه گذاری کرده است.

اما مقام های اتحادیه اروپا مدعی اند که شرایط مالی پیشنهادی از سوی پکن، اغلب نامطلوب و غیرشفاف است و برخی کشورهای فقیرتر به ویژه در آفریقا را از طریق این کمربند به چین وابسته می کند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین/ طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین/ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین/ اخراج دیپلمات های آمریکا توسط روسیه

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری با رونمایی از طرح اتحادیه اروپا که وی آن را جایگزینی واقعی نامید، گفت: در واقع کشورها به پیشنهاد بهتر و متفاوتی (نسبت به طرح ابتکاری چین) نیاز دارند.

وجوهات مالی اتحادیه اروپا در قالب کمک های بلاعوض، وام و ضمانت نامه از سوی موسسات اتحادیه اروپا، دولت ها و نهادهای مالی این اتحادیه و بانک های توسعه ملی تامین می شود.

کمیسیون اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا تامین مالی خود را  تحت شرایط منصفانه و مطلوب به منظور محدود کردن خطر مشکلات بدهی ارائه می کند.

کمیسیون مزبور افزود: بدون شفافیت، حاکمیت خوب و پروژه هایی با استانداردهای بالا می تواند بد انتخاب یا طراحی شوند، ناتمام می مانند یا برای دامن زدن به فساد مورد استفاده قرار می گیرند. این نه تنها رشد را متوقف و جوامع محلی را محروم می کند، بلکه در نهایت وابستگی هایی ایجاد می کند که می تواند توانایی کشورها برای تصمیم گیری را محدود کند.

کمیسیون اروپا هدف از طرح دروازه جهانی را ایجاد پیوند با کشورهای دیگر بدون به وجود آوردن وابستگی دانست و افزود: این طرح بر زیرساخت های فیزیکی همچون کابل های فیبر نوری، کریدورهای حمل و نقل تمیز، خطوط انتقال برق پاک به منظور تقویت شبکه های دیجیتال، حمل و نقل و انرژی متمرکز خواهد بود.

کمیسیون اروپا همچنین تاکید کرد که اتحایه اروپا با کمک به کشورهای دیگر، منافع خود را ارتقا می بخشد و زنجیره های تامین خود را که آسیب پذیری اش در جریان همه گیری کووید – ۱۹ آشکار شد، تقویت می کند.

طرح راه ابریشم جدید یا «یک کمربند- یک جاده»، یک طرح سرمایه‌گذاری چینی در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۷ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده‌ است.  این طرح با ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی جهان بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شده‌است.

اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین

وزیر خارجه آمریکا در پایان نشست ناتو به روسیه هشدار داد که از بی‌ثبات کردن اوکراین خودداری کند.

به گزارش سی ان ان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پایان نشست ناتو در لتونی گفت: ما نمی‌دانیم که آیا رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین قصد حمله دارد یا نه. ما این را می‌دانیم که وی دارد ظرفیت این کار را ایجاد می‌کند؛ پس با اینکه شبهه‌هایی درخصوص اهداف و زمان‌بندی اقدامات روسیه وجود دارد باید برای تمامی احتمالات آماده شویم و ببینیم که آیا روسیه تغییر رویه می‌دهد یا نه؟

بلینکن عنوان کرد که جهان تاکنون شاهد این بوده روسیه به طور عمده نیروهای خود در مرز با اوکراین را افزایش داده و تلاش کرده با ارائه اطلاعات غلط طوری جلوه دهد که اوکراین در حال تهاجم است.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین/ طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین/ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین/ اخراج دیپلمات های آمریکا توسط روسیه

وی ادامه داد: ما شاهد این نمایش در سال ۲۰۰۴ بوده‌ایم که در آن روسیه به اوکراین حمله کرد و هم‌اکنون نیز نیروهای نظامی خود در نزدیکی مرز را گسترش داده‌اند. آن‌ها اطلاعات غلطی در خصوص اینکه اوکراین در حالت تهاجمی است منتشر کرده‌اند تا اقدامات نظامی از پیش تعیین شده خودشان را توجیه کنند.

او خاطرنشان کرد: ما نسبت به وجود ادله‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای تحرکات خصمانه علیه اوکراین شدیدا احساس نگرانی داریم.

بلینکن ادامه داد: طرح‌های روسیه علیه اوکراین شامل تلاش برای بی‌ثبات سازی کشور از داخل در کنار انجام عملیات نظامی گسترده است.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داد، روسیه بهای سنگینی برای هرگونه عملیات نظامی جدید علیه اوکراین پرداخت خواهد کرد.

او گفت: غرب عملا نشان داده می‌تواند تحریم‌هایی اقتصادی، مالی و سیاسی علیه مسکو اعمال کند.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز نسبت به عملیات نظامی روسیه علیه این کشور هشدار داد. او افزود، عملیات نظامی محتمل است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در اظهاراتی برای کاهش تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو خواهان خواستار مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین شد.

اوکراین در آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی کمپین نظامی را علیه جدایی طلبان جنوب شرق اوکراین آغاز کرد که روی کار آمدن دولت مرکزی کی‌یف را به دنبال یک کودتای تحت حمایت آمریکا قبول نداشتند. سازمان ملل برآورد می‌کند که در درگیری‌های اوکراین بیش از ۹۰۰۰ تن کشته شده‌اند.

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

اخراج دیپلمات های آمریکا توسط روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از قصد کشورش برای اخراج دیپلمات ها و کارکنان قدیمی سفارت آمریکا در مسکو تا روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲(یازدهم بهمن) خبر داد.

زاخارووا روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: تا روز ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۲ (۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰) آن دسته از کارکنان سفارت آمریکا در مسکو که بیش از سه سال در روسیه کار کرده اند، باید خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته از روسیه خواسته بود تا روز ۳۰ ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، ۲۷ تن از کارکنان مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا، خاک این کشور را ترک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد: ما درخواست آمریکا در مورد دیپلمات های روسی را اخراج تلقی می کنیم و قصد داریم متناسب با این اقدام واشنگتن پاسخ دهیم.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین/ طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین/ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین/ اخراج دیپلمات های آمریکا توسط روسیه

وی افزود: تا روز ۳۱ژانویه، همه کارکنان سفارت آمریکا در مسکو که بیش از سه سال در اینجا بودند، باید خاک کشور را ترک کنند.

زاخارووا با بیان اینکه این انتخاب ما نیست و این بازی را آمریکا تحمیل کرده است، اظهار کرد: وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ یکجانبه محدودیت سه ساله برای فعالیت کارکنان سفارت روسیه در واشنگتن و مراکز کنسولی روسیه در نیویورک و هوستون اعمال کرد که پس از پایان این دوره باید خاک آمریکا را ترک کنند.

وی هشدار داد اگر آمریکا از این مقررات صرف نظر نکند تا اول ماه جولای سال ۲۰۲۲ گروه دیگری از دیپلمات های آمریکایی متناسب با تعداد دیپلمات های روس اخراج شده از آمریکا، خاک روسیه را ترک خواهند کرد.

روز هشتم آبان ماه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن در پی اخراج ۵۵ تن دیگر از کارکنان فنی سفارتخانه و مراکز کنسولی روسیه در آمریکاست.

به گزارش ایرنا، زاخارووا در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، گفت: عملی شدن این خواسته آمریکا اخراج محسوب می شود و این موضوع وضعیت جبهه دیپلماتیک بین دو کشور را فقط وخیم تر می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که در زمان حاضر نزدیک به ۱۳۰ تن از طرف آمریکا در مراکز دیپلماتیک آن کشور در روسیه فعالیت و در مراکز دیپلماتیک روسیه نیز در واشنگتن و نیویورک و هیوستون کمتر از ۲۰۰ نفر کار می کنند.

زاخارووا در ادامه بیانیه خود به آمریکا پیشنهاد کرد که از اقدامات منجر به تشدید تنش ها با روسیه دست کشیده و به گفت و گوهای صادقانه و توام با احترام متقابل برای رفع موارد تنش آفرین در روابط دوجانبه با مسکو روی آورد.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده است.

پیشتر تعدادی از سناتورهای بانفوذ آمریکایی از جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواسته بودند در صورتی که روسیه با درخواست آمریکا برای افزودن شمار کارکنان سفارت آمریکا در مسکو موافقت نکند، ۳۰۰ نفر از کارکنان سفارت روسیه در واشنگتن اخراج شوند.

به گزارش رویترز، این پیشنهاد از سوی رهبران کمیته اطلاعات و روابط خارجی سنا یعنی باب منندز و مارک وارنر از حزب دموکرات و جیم ریش و مارکو روبیو جمهوریخواه اختلاف دیپلماتیک بر سر حضور کارکنان سفارت بین واشنگتن و مسکو را افزایش می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که روسیه در ماه اوت سفارت آمریکا در مسکو را از حفظ، استخدام یا امضای قرارداد با کارکنان روس یا یک کشور سوم منع کرد و واشنگتن مجبور به اخراج ۱۸۲ کارمند و ده‌ها پیمانکار از سفارت خود شد.

سناتورهای آمریکایی گفتند: این بدان معناست که در مقایسه با ۴۰۰ دیپلمات روسی در سراسر آمریکا، تنها حدود ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی در روسیه حضور دارند.

آنها در نامه ای به بایدن نوشتند: این عدم تناسب در نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل قبول است؛ بنابراین، روسیه باید روادید کافی برای نزدیک شدن به برابری بین تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه و تعداد دیپلمات های روسی که در ایالات متحده خدمت می کنند، صادر کند.

سناتورهای دو حزب آمریکا گفتند که اگر مسکو این کار را انجام ندهد، بایدن باید ۳۰۰ دیپلمات روس را اخراج کند.

رد پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌گری میان مسکو و کی‌یف را رد کرد.

زاخاروا در نشست خبری هفتگی گفت: «روسیه طرف این درگیری نیست. استفاده از کلمات زیبا برای متبادر کردن این مساله که روسیه یکی از طرف‌های این درگیری است، چیزی است که نمی‌توانیم اجازه دهیم.»

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین/ طرح ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای رقابت با چین/ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با روسیه در مرز اوکراین/ اخراج دیپلمات های آمریکا توسط روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: هیچ‌گونه میانجی‌گری از جانب ترکیه نمی‌تواند بین روسیه و اوکراین رخ دهد زیرا این یک درگیری داخلی بین اوکراینی‌هاست. در یک سو رژیم کی‌یف و در یک سو دونسک و لوهانسک قرار دارند.

این دیپلمات ارشد روس در ادامه گفت: «یک چیز را باید شفاف اعلام کنیم، درگیری‌ها در جنوب شرق اوکراین به‌دلیل نبودن فرمت یا نهادهایی برای خاتمه دادن به درگیری نیست. مشکل این است که کی‌یف از تعهدات خود توافق مینسک تبعیت نمی‌کند. این توافق توسط مقامات کی‌یف امضا شده است.»

زاخاروا افزود: ما از ترکیه و به‌خصوص رئیس جمهور این کشور به‌خاطر تلاش برای کمک به خاتمه دادن به این درگیری داخلی تشکر می‌کنیم.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت: با هر دو طرف در تماس بوده‌ایم و آن‌ها را به کاهش تنش توصیه کردیم.

دیپلمات ارشد ترکیه افزود، با همتایان روس و اوکراینی خود درباره این درگیری‌ها صحبت داشته و روسای جمهور ترکیه و روسیه نیز روز جمعه گفت‌وگو خواهند کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد حاضر برای خاتمه یافتن این درگیری‌ها نقش میانجی را ایفا کند.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه در واکنش به این پیشنهاد متذکر شد که روسیه طرف این درگیری‌ها نیست.

نظر شما