شناسهٔ خبر: 51140386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پشت پرده تبادل آتش میان نیروهای مرزبانی ایران با طالبان + ویدیو

برخی کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها، ولی در داخل مرز‌های ایران حضور داشته‌اند و سرکشی به زمین‌هایشان را داشته‌اند؛ اما به واسطه وجود این دیوار‌ها، نیرو‌های طالبان تصور می‌کنند که به مرز آن‌ها تجاوز شده است. این تبادل آتش میان نیرو‌های مرزبانی ایران و طالبان، کشته و مجروح نداشته است.

صاحب‌خبر -

بعدازظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز، بر سر یک سوءتفاهم مرزی، درگیری میان نیرو‌های مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داد؛ درگیری که در نهایت پس از پاسخ ایران، از سوی طالبان متوقف شد و اکنون امنیت در مناطق مرزی برقرار گشته و روند توجیه طالبان درباره نوار مرزی ایران در جریان است.

به گزارش «تابناک»؛ عناصر طالبان در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز، پنج ساعت به درگیری نظامی با مرزبانان ایران پرداختند که این ماجراجویی طالبان به تبادل آتش و پاسخ ایران به قصد دفاع سرحدات مرزی ایران منتهی شد.

یکی از منابع مطلع در ایران اعلام کرد، ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان، دیوار‌هایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده شده است. امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها، ولی در داخل مرز‌های ایران حضور داشته‌اند و سرکشی به زمین‌هایشان را داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوار‌ها نیرو‌های طالبان تصور می‌کنند که به مرز آن‌ها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیرو‌های طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مساله با تبادل آتش نیرو‌های ایرانی پاسخ داده می‌شود. اکنون طالبان تبادل آتش با نیرو‌های مرزبانی ایران را متوقف کرده و نیرو‌های ایران در حال توجیه عناصر طالبان درباره نوار مرزی ایران هستند؛ بنابراین، اکنون امنیت در نوار مرزی برقرار شده و این مناطق در کنترل نیرو‌های ایران در آرامش قرار دارند.

برخی رسانه‌های افغان ادعا کردند که پاسگاه‌های دوست محمد و بالا سیاه چشمان هم‌مرز با ولسوالی کنگ ولایت نیمروز به اشغال نیرو‌های طالبان درآمده، اما یک منبع مطلع تاکید کرد اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.

در همین زمینه سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شد.

یک منبع آگاه در رابطه با این حوادث تاکید کرد، این تبادل آتش میان نیرو‌های مرزبانی ایران و طالبان، کشته و مجروح نداشته است.

 

نظر شما