شناسهٔ خبر: 51139992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

جزئیات ماجرای درگیری طالبان در مرز ایران + واکنش ایران و فیلم

ساعاتی پیش اخباری درباره درگیری طالبان در مرز ایران با نیروهای مرزی منتشر شد. بسیاری این موضوع را حمله طالبان به ایران مطرح کردن اما اما اصل ماجرای این درگیری چه بود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر خبر درگیری طالبان در مرز ایران با نیروهای مرزبانی با انتشار دو ویدئو اعلام شد. در یکی از این ویدیوها صحنه شلیک از دور و در ویدئو دوم نیروهای طالبان اسلحه به دست و در حال تیراندازی در یک خودرو قابل مشاهده است. در این بین برخی از رسانه ها از درگیری شدید بین مرزبانان ایرانی و طالبان خبر دادند به طوری که این درگیری باعث شده چند پاسگاه ایرانی به دست طالبان بیافتد.

اما کمی بعد مشخص شد که بعد ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیکی ولایت نیمروز یک سوتفاهم باعث درگیری مرزبانی با طالبان شده است. یک مقام مطلع به خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که عبور برخی از کشاورزان ایرانی از کنار دیواری که برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده این تصور را برای طالبان ایجاد کرده است که به مرز آنها تجاوز شده است.

حالا بر اساس اخبار منتشر شده در حال حاضر طالبان تبادل آتش با نیروهای مرزبانی ایران را متوقف کرده و قرار است دو طرف جلسه فوری داشته باشند.خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان نیز گفته است: عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت و پایان یافته است.

 

درگیری طالبان در مرز ایران

 

جزییات درگیری طالبان در مرز ایران

بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است. ماجرا از این قرار است که طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

یک مقام مطلع در گفتگو با تسنیم تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.

فیلم درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی

 تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز افغانستان در حوالی مرز روستای شغالک شهرستان هیرمند، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کردند.

مرزبانان جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌اکنون آرامش در منطقه حکمفرماست و درگیری بطور کامل پایان یافته است.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، این تجاوز مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند.

با توجه به تجاری‌بودن مرز این منطقه و با توجه به نیازهای ضروری مردم افغانستان برای تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی خود بخصوص در فصل سرما، ضروری است مسؤولان طالبان، بلافاصله با عوامل این تجاوز مرزی برخورد کنند.

جمهوری اسلامی ایران، پیش از این در مذاکرات با مقامات طالبان، برای آموزش نیروهای نظامی و مرزبانان افغانستانی اعلام آمادگی کرده است.

<div id="video-display-embed-code_347777" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/111930/347777?width=400&height=300"></script></div>
 
<div id="video-display-embed-code_347778" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/111930/347778?width=400&height=300"></script></div>

 

درگیری مرزبانی

 

 

اخبار درگیری شدید بین مرزبانان ایرانی با طالبان

منابع خبری ادعا می‌کنند که درگیری شدیدی میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در ولایت مرزی نیمروز رخ داده است.

به نقل از اسپوتنیک ویدیویی به نشر رسیده است که گفته می‌شود ساعت پیش درگیری شدیدی میان مرزبانان دو طرف صورت گرفته است.

در این ویدیو صدای شلیک نیز به گوش میرسد.

در این فیلم ادعا می شود که درگیری شدیدی میان نیروهای طالبان و نیروهای مرزی ایران در ولسوالی کنگ در ولایت نیمروز جریان دارد.

گفته می‌شود که درگیری درحال حاضر جریان دارد و مرز میان دو طرف بسته است.

طالبان و مقامات ایرانی تاهنوز دراین باره چیزی نگفته اند.

 

حمله طالبان به ایران

توضیحات خطیب‌زاده درباره درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در پی انتشار اخباری مبنی بر درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان اعلام کرد: عصر امروز (چهارشنبه) اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

به گزارش فارس، عصر امروز اخباری مبنی بر وقوع درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان منتشر شد.

در همین خصوص خبرنگار سایت افغانستان مطلع شد که تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز افغانستان در حوالی مرز روستای شغالک شهرستان هیرمند، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کرده‌اند و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌اکنون آرامش در منطقه حکمفرماست و درگیری به طور کامل پایان یافته است.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، این تجاوز مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند. 

 

توضیحات معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با آرام خواندن اوضاع در مرز ایران و افغانستان در خصوص جزییات این درگیری مرزی گفت: فاصله دیوار حائل تا نقطه صفر مرزی فضایی وجود دارد که زمین‌های کشاورزان و در اختیار مردم است، زمان احداث دیوار برای رفاه حال کشاورزان و سرکشی از زمین‌های کشاورزی‌شان روزهایی را مجوز دادیم تا به زمین‌هایشان سرکشی کنند.

 مرعشی ادامه داد: امروز هم مطابق آن برنامه کشاورزان باید برای سرکشی به زمین‌هایشان مراجعه می‌کردند که از 9 صبح امروز با تراکتورها سر زمین‌های کشاورزی خود رفتند. این روزهای سال در این منطقه فصل کشاورزی است اما به دلیل خشکسالی کشاورزان چاهک می‌زنند و از آب مختصر چاهک کشاورزی می‌کنند. 
 
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا حدود ساعت 15 کشاورزان در این محدوده حضور داشتند، گفت: جمعیتی که الان در ولایت نیمروز مستقر شده‌اند اطلاعات کاملی از وضعیت مرز و زمین‌های کشاورزان ندارند و مطلع نیستند که زمین‌های بین دیوار حال و نقطه صفر مرزی متعلق یه جمهوری اسلامی ایران است و نقطه صفر مرزی خط رودخانه است. 

مرعشی در اداه تصریح کرد: پیشتر هم در این منطقه تیراندازی شده است اما امروز هم به سمت کشاورزان ما تیراندازی کردند و پاسگاه مستقر در محل مجبور به پاسخ شد، درگیری و تیراندازی متقابل شکل گرفت و تقریبا چند ساعتی ادامه پیدا کرد و الان با مذاکراتی که انجام شده اوضاع آرام است و مشکل خاصی وجود ندارد. 

وی افزود: آنچه در فضای مجازی در مورد تصرف پاسگاه منتشر شده است، صحت ندارد و درگیری‌های صورت گرفته، یک درگیری دو طرفه و با فاصله بوده است. 

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: از ساعتی قبل طرف مقابل وارد مذاکره شده‌اند و این موضوع تمام شده و ادامه نخواهد داشت.

نظر شما