شناسهٔ خبر: 51133157 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گزارش ایبنا از ایده‌های کتابخوانی دو خواهر مشهدی؛

بازی، آموزش و کتابخوانی در کتابخانه خانگی سارا و رکسانا

سارا و رکسانا، دو خواهر مروج کتابخوانی در مشهد با راه‌اندازی یک کتابخانه خانگی در زمینه ترویج کتاب در شهر فعالیت می‌کنند.

صاحب‌خبر -
بازی، آموزش و کتابخوانی در کتابخانه خانگی سارا و رکسانا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، سارا و رکسانا حسن‌زاده خواهران کتابخوان مشهدی 15 و 8 ساله هستند. آنها در بهار سال 1394 با راهنمایی و حمایت پدر و مادرشان، حرکت کوچکی را در مسیر ترویج کتاب و کتابخوانی آغاز کردند. سارا و رکسانا با حدود 300 جلد کتاب که برای سن کودک و نوجوان بود، در گوشه‌ای از اتاقشان کتابخانه‌ای ایجاد کردند. به مرور برای «کتابخانه خانگی سارا و رکسانا» شیوه‌نامه‌ای برای امانت دادن و به اشتراک گذاشتن کتاب‌هایشان تدوین و ترویج خواندن و مطالعه را در میان کودکان و نوجوانان آغاز کردند. کم‌کم بچه‌های اقوام، دوستان و همسایه‌ها به خواندن و همراهی با آنها ترغیب شدند.
 
از تابستان همان سال (1394) دورهمی‌های هفتگی را آغاز کردند. بچه‌ها یعنی اعضای «کتابخانه خانگی سارا و رکسانا» هر هفته یک روز در منزل خانواده حسن‌زاده با برنامه‌ریزی «زهرا عباسی» مادر سارا و رکسانا دورهمی کتاب داشتند. در این دورهمی‌ها علاوه بر امانت گرفتن کتاب و کتاب خواندن با فعالیت‌های عملی مرتبط با کتاب همچون قصه‌گویی، کار با گل و سنگ، بازیافت، گلدوزی، آشپزی و ... لذت خواندن کتاب را برای بچه‌‌ها بیشتر می‌کرد.

البته «فریدون حسن‌زاده» پدر سارا و رکسانا هم در این مسیر حمایت و همراهی داشته است و برای درک بهتر مطالب کتاب‌‌های علمی کتابخانه، تعدادی ابزار کمک آموزشی نیز تهیه که بچه‌ها در زمان مطالعه کتاب‌‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند. گاهی هم اعضای این کتابخانه خانگی با برنامه‌ریزی و هماهنگی دسته جمعی با والدین شان به بازدید از موزه‌ها، پارک‌ها یا طبیعت و ... می‌رفتند و آنچه را که در کتاب‌ها خوانده بودند، از نزدیک مشاهده می‌کردند.

 
«کتابخانه خانگی سارا و رکسانا» با برگزاری این دورهمی‌ها و فعالیت‌های کتابخوانی در هفت سال گذشته که به صورت مردمی و با هدف انس با کتاب و ایجاد شوق خواندن و پژوهش در بچه‌ها و با همکاری موثر والدینشان به صورت خودجوش و تعاملی انجام داده است، تاثیر زیادی بر علاقمند کردن آنان به خواندن و پژوهش داشته‌اند؛ به‌طوری که بخشی از فعالیت‌‌های بچه‌ها در کتابخانه، در جشنواره‌های مختلف علمی و ادبی کشوری نیز برگزیده شده‌اند.

اگرچه بیشتر اعضای این کتابخانه خانگی در این هفت سال، بچه‌های اقوام، دوستان، همسایه‌ها و هم محله‌ای‌‌های سارا و رکسانا بوده‌اند اما آن‌ها به همراه پدر و مادرشان سعی کرده‌ و می‌کنند با اجرای طرح‌‌های کتابخوانی و امانت کتاب‌‌هایشان در مدرسه، زمینه استفاده تعداد بیشتری از بچه‌‌ها از کتاب‌‌های کتابخانه شان را فراهم کنند.
 

 
اعضای این کتابخانه و والدینشان طی سالیان گذشته با کمک به اجرای طرح‌‌های مناسبتی اهدای کتاب به کودکان و نوجواناندر حاشیه مراسم‌ و مناسبت‌های مختلف، راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های سیار و ثابت برای کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار استان و کشور و نیز کودکان در بحران، کودکان بیمار و کودکان فاقد سرپرست موثر، به ترویج خواندن در میان صدها کودک و نوجوان در سراسر کشور نیز کمک کرده‌اند.
 
زهرا عباسی (مادر سارا و رکسانا) کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان و مدرس و تسهیلگر توانمند سازی فرهنگی و پژوهشگر کارگروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فردوسی مشهد و انجمن مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) است. او برنامه‌ریزی و هدایت اصلی فعالیت‌های «کتابخانه خانگی سارا و رکسانا» را در بر عهده دارد و در تمام این سال‌‌ها با ارائه گزارش‌هایی از فعالیت‌هایشان در فضای مجازی زمینه انتقال ایده‌‌ها و تجربه‌‌هایشان با سایر خانواده‌‌ها در سراسر کشور را فراهم آورده است.
 

 
وی همچنین پس از شیوع کرونا و آغاز قرنطینه، برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های «کتابخانه خانگی سارا و رکسانا»، علاوه بر ادامه برنامه‌های حمایت از کتابخانه‌های مناطق محروم، با ترتیب دادن برنامه‌های مجازی مرتبط با کتاب و راه‌اندازی گروه‌های تخصصی مجازی با حضور متخصصان ادبیات کودک و نوجوان، تسهیلگران کتابخوانی و مربیان و خانواده‌های علاقه‌مند، زمینه کتاب‌رسانی، گفت‌وگو و نقد کتاب‌ها به شیوه علمی و افزایش آگاهی‌های عمومی جامعه با کمک جمعی را فراهم آورده و به این شیوه این کتابخانه پس از کرونا نیز کمک به ترویج خواندن در میان خانواده‌های سراسر کشور راه ادامه داده است.
 
عباسی در این سال‌‌ها، بدون هیچ کمک دولتی و تنها با توان خانوادگی‌شان، چراغ «کتابخانه خانگی سارا و رکسانا» را روشن نگه داشته است و با این عقیده که هر کس باید در حد توان خود برای رشد فردی و جمعی قدمی بردارد، این کتابخانه خانگی را بر اساس همین تفکر شکل داده است و فعالیت‌هایش را در طول این سال‌ها ادامه دادند.
 

 
اضافه می‌شود، «کتابخانه خانگی سارا و رکسانا» با شعار «جایی برای خواندن، تفکر، بازی، همدلی و تجربه‌ی رشد فکری و جمعی» هم‌اکنون با حدود 3 هزار جلد کتاب در بخش‌های دانشنامه و مرجع، بین‌الملل، ادبیات دینی، مهارت‌های زندگی، فلسفه برای کودکان، داستان و رمان کودک و نوجوان، ادبیات کهن، زندگی‌نامه، هنر، بازی و سرگرمی و هوش، کتاب‌های علمی و کتاب برای کودکان با نیاز ویژه به صورت طبقه‌بندی شده در مشهد در حال فعالیت است.

نظر شما