شناسهٔ خبر: 51133045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

تلاش برای احیای حق شهرداری‌ها از بودجه کشور ادامه دارد؛

از احیای تبصره‌های حذف شده تا پیشنهادهای جدید در بودجه ۱۴۰۱

چالش بودجه‌ای میان دولت و شهردار سبب شده تا علاوه بر رایزنی‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران و حضور در جلسات هیات دولت، اعضای شورای شهر تهران هم نسبت به این موضوع انتقاد کنند و واکنش نشان دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهر، تا پیش از تلاش‌های شهرداری تهران، قرار بود به دلیل آنچه که دولت «اضافه شدن یک درصد به سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده» عنوان کرده، ردیف‌ها و تبصره‌های مربوط به شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور را حذف کند. رخدادی که به گفته ناظران شهری نه فقط تهران را که سایر کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک را هم با مشکل مواجه می‌کند و سد راه توسعه شهرها می‌شود. به خصوص آنکه سالهاست شهری مانند تهران که از آن به عنوان یک «ابر شهر» یاد می‌شود همچنان با مشکل کمبود واگن مترو و اتوبوس دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال در بودجه سالیانه کل کشور، بندهایی از حدود پنج تبصره مربوط به اعتبارات شهرداری‌ها درباره حمل و نقل، اوراق مشارکت، دریافت تسهیلات ارزی و ریالی، مالیات و بازآفرینی شهری است که یا از سوی دولت‌ها داده نمی‌شود و یا قطره‌چکانی پرداخت می‌شود.

اما حالا و با رایزنی‌های عیلرضا زاکانی شهردار تهران، قرار است نه فقط تبصرهای حذف شده در لایحه بودجه کشور احیا شود که، نظرات و پیشنهادهای تازه‌ای هم که شهردار تهران ارایه می‌کند، پس از بررسی لحاظ شود.

پیگیری بودجه‌ای شهرداری از سه هفته پیش از طرح در هیات دولت

پیشتر این موضوع روز سه شنبه- ۹ آذر ۱۴۰۰- در نشست علنی صحن شورای شهر مطرح شد، آنجا که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، در نطق پیش از دستور، بیان کرد که «بودجه سال ۱۴۰۱ که سازمان برنامه و بودجه به دولت داده است، برخلاف تصور، چندان مناسب نیست. تبصره‌ها و مواد نشان می‌دهد هر آنچه برای شهرداری‌ها پیش‌بینی شده بود حذف شده است و ما برای مسائل کلانشهرها به خصوص آلودگی هوا نگرانیم.» او همچنین از شهردار خواست تا این موضوع پیگیری شود. این در خواست رئیس شورای شهر تهران در شرایطی بود که از سه هفته پیش از بررسی تبصره‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، شهرداری تهران رایزنی‌های خود را با سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح تبصره‌ها آغاز کرده بود.

آنطور که عباس آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفته است «تبصره‌هایی را که در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری های کل کشور لازم بود حفظ شود و تبصره‌هایی که لازم بوده احیا شود را  با هماهنگی معاونت برنامه ریزی شهرداری به صورت متنی آماده کردیم. این متن حداقل حدود سه هفته به رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش اعلام شده است.»

حضور مداوم زاکانی در نشست‌های هیات دولت

هیات دولت از روز دوشنبه وارد بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شده است و به صورت دو شیفت جلسه دارد، از همان روز هم علیرضا زاکانی شهردار تهران، نه فقط به عنوان شهردار پایتخت که به عنوان نماینده شهرداری‌های کل کشور در همه این نشست‌ها حضور دارد. پیش از این هم علاوه بر حضور در هیات دولت، نشست‌هایی هم با وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه داشته و پیشنهادها و نظرات خود را هم برای لحاظ در بودجه کشور به عنوان تبصره شهرداری‌ها ارایه کرده است.

لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران هم درباره جزییات رایزنی‌های بودجه‌ای شهردار تهران با دولت گفته است: «زمانی که لایحه در دولت آمد، متوجه شدیم هیچ تبصره‌ای برای شهرداری لحاظ نشده است و بلافاصله جلسه‌ای با معاون وزیر کشور داشتیم و علاوه بر این، شهردار تهران در جلسه هیات دولت این موضوع را مطرح کرد. در نهایت جمع بندی که در هیات دولت انجام و از سوی رئیس جمهوری اعلام شد، این بود که تبصره‌های حذف شده احیا شود و هر پیشنهادی که شهرداری دارد، برقرار باشد. با این حال باید تلاش کنیم تا حقی که برای شهرداری است به سرانجام برسد و هرچه که در دولت حل نشد در مجلس دنبال شود.»

به گفته معاون شهردار تهران «خوشبختانه دولت پذیرفته که علاوه بر لحاظ تبصره‌های مربوط به شهرداری‌های کل کشور و نه فقط شهرداری تهران، نظرات و دیدگاه‌های شهردار تهران را هم بپذیرند.»

به گزارش شهر، قانون مالیات بر ارزش افزوده که پس از سال‌ها مسکوت بودن از سال ۱۳۹۶ در دستور کار بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت ، پس از چهار بار رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان، بالاخره در تیر سال ۱۴۰۰ تصویب و از سوی دولت ابلاغ شد. قانونی که بر اساس آن سهم درآمد دهداری‌ها و شهرداری‌ها افزایش یافته که از تخصیص  ۹ واحد درآمد بر مالیات بر ارزش افزوده، چهاردرصد برای شهرداری‌ها و دهداری‌ها، چهار درصد برای خزانه و یک واحد درصد به موضوع سلامت اختصاص پیدا می‌کند.   

نظر شما