شناسهٔ خبر: 51132706 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دانشجویان «ستاره‌دار»‌ به تلویزیون می‌آیند

آروین موذن زاده

شبکه مستند سیما مجموعه مستند «ستاره‌دار» را با محوریت فعالیت‌ تشکل‌های دانشجویی روی آنتن می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه مستند «ستاره‌دار» به کارگردانی مهدی محمودی تولید جدید شبکه مستند سیماست که از امشب چهارشنبه ۱۰ آذر ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود.

محمودی درباره سوژه این فیلم گفت: این مستند ۹ قسمتی درباره تاریخچه تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی در ایران است. تقریبا می‌توان گفت که با افتتاح دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳، جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی نیز فعال شده و مستند ما نیز از همین تاریخ، شروع به روایت اتفاقات و رخدادهای سیاسی پیرامون دانشجویان می‌کند. روایت فیلم تا سال ۱۳۷۸ ادامه دارد و با درگیری‌های کوی دانشگاه فصل اول فیلم را به پایان می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: در بخش مهمی از این فیلم مستند به شکل‌گیری انجمن‌های اسلامی قبل و بعد از انقلاب، مشکلات و موانعی که برای فعالیت داشتند، اثرگذاری‌شان و نوع واکنشی که مسئولان کشوری به فعالیت‌هایشان داشتند پرداخته‌ایم.

کارگردان مستند «ستاره‌دار» درباره شیوه روایت این فیلم گفت: در طراحی مدل روایتی این فیلم به این نتیجه رسیدیم که اصلا نمی‌توان بدون صحبت با کسانی که خودشان وسط میدان بودند و بخشی از این تاریخچه به دستان خودشان رقم خورده است، فیلم بسازیم. بر همین اساس، سراغ کسانی رفتیم که در دهه‌های مختلف دانشجویان فعال و موثری بودند. این موضوع کار را برایمان بسیار سخت می‌کرد چرا که مثلا نمی‌دانستیم چه کسانی در دهه ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ دانشجو بودند و فعالیت می‌کردند.

وی اضافه کرد: در نهایت با جست‌وجوی فراوانی که داشتیم توانستیم این افراد را پیدا کنیم. بسیاری‌ از آنان ناشناخته‌اند اما فعالیت‌های به شدت موثری داشتند. با آنان مصاحبه گرفتیم و روایت فیلم را همراه با تصاویر آرشیوی پیش بردیم. برهمین اساس در این مجموعه کسی به نام تحلیلگر حضور ندارد و همه افرادی که مصاحبه‌ شده‌اند خود از فعالان دانشجویی به شمار می‌روند. جمعی از این افراد مشهور هستند و جمعی دیگر ناشناس اما همین افراد به شدت اثرگذار بودند.

وی تاکید کرد: از جمله چهره‌های شناخته شده که در این فیلم حضور دارند می‌توان به محمد توسلی دبیر نهضت آزادی و اولین شهردار تهران بعد از انقلاب، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلت نظام، محمد عطریانفر، ابراهیم اصغرزاده طراح تسخیر لانه جاسوسی، مهدی فضائلی، سید مجتبی ثمره هاشمی، وحید جلیلی، علی احمدی وزیر تعاون دولت دهم، سیدنظام موسوی نماینده فعلی مجلس و ... اشاره کرد.

محمودی درباره شیوه روایت این فیلم گفت: این مستند پژوهش جدی و دقیقی داشت و برای جمع‌آوری اطلاعاتی که بسیار هم زیاد بودند زحمات زیادی کشیده شد. شاید بتوان گفت که تاکنون چنین مستندی درباره تاریخچه فعالیت و جنبش دانشجویی در ایران ساخته نشده است. البته فیلم‌هایی هست که به صورت موضوعی به برخی از اتفاقات، مثلا ماجرای کوی دانشگاه پرداخته باشند اما این اثر بسیار جامع‌تر از آنهاست.

وی درباره دلیل نامگذاری این فیلم گفت: نام فیلم شاید برگرفته از عبارت «دانشجویان ستاره‌دار» باشد اما قصد داریم که دانشجویان ستاره‌دار واقعی را معرفی کنیم.

عوامل تولید این مجموعه مستند ۴۵ دقیقه‌ای عبارتند از تهیه‌کننده، کارگردان و تدوین: مهدی محمودی، نویسنده: مهدی گودرزی، پژوهشگر: امیرحسین ثابتی، تصویربردار: محسن محمودی و مصطفی سیدالحسینی، طراحی و ترکیب صدا: محمدمهدی گودرزی و گرافیک: فرید خلیلی.

مجموعه «ستاره‌دار» از چهارشنبه ۱۰ آذرماه تا پنجشنبه ۱۸ آذر ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می شود و تکرار آن ساعت ۲۴ و ۹ صبح روز بعد خواهد بود.

نظر شما