شناسهٔ خبر: 51132592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

سهم ایران از جمعیت جابه‌جایی‌های بین‌المللی چگونه است

ایران با 45 هزار دانشجوی غیرایرانی، جایگاه سی و سوم را به خود اختصاص داده .این تراز اگرچه هنوز منفی است اما این روند رو به بهبود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ رصدخانه مهاجرت ایران، اولین نهاد پژوهشی کشور است که در زمینه تحلیل داده ‌های به روز و قابل اعتماد مهاجرتی فعالیت می کند. بر اساس آخرین آمارهای این رصدخانه، ایران با پذیرش بیش از 45 هزار دانشجوی غیر بومی، ظرفیت پژوهشی و فناورانه کشور را در این حوزه افزایش می‌دهد.

بررسی روندهای مهاجرتی در طول چند سال گذشته نشان می‌ دهد که کاهش مهاجرت ‌های بین ‌المللی به خارج از کشور و تشدید بازگشت متخصصان به داخل کشور با ایجاد بستر فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه محقق می‌شود

برخورداری از تصویر آماری دقیق مهاجرت، به کشف دلایل و ریشه ‌های واقعی آن کمک بسیاری می‌کند. مهاجرت، پدیده ‌ای چندوجهی با ابعاد مختلف روانی، اقتصادی و اجتماعی است که با استخراج داده‌ ها و داشتن تصویر منظم سالیانه از روندهای مهاجرتی، می‌ توان به تاثیر عوامل مختلف بر این پدیده پی برد.

رشد جمعیت و رشد مهاجرت

بر اساس آمارهای این رصدخانه، رشد جمعیت مهاجران ایرانی، امری بوده که متناسب با جمعیت جهان حرکت کرده و در حالی که جمعیت مهاجران ایرانی در دنیا در سال 1990 میالدی، 820 هزار نفر بوده است، که این رقم در سال 2020 میلادی به 1.8 میلیون نفر رسیده است. در واقع طی 30 سال گذشته، جمعیت مهاجران ایرانی 2.2 برابر شده است.

در حالیکه سهم ایران از جمعیت جهان چیزی در حدود 1.07 درصد است، سهم ایران از جمعیت مهاجران جهان از رقم 0.054 درصد در سال 1990 میلادی به رقم 0.07 درصد در سال 2020 افزایش یافته است که همچنان پایین تر از سهم جهانی جمعیت ایران است.

بنابراین ذا با در نظر گرفتن شاخص سهم ایران از جمعیت جهان، سهم ایران از جمعیت مهاجران جهان در طول 30 سال گذشته همواره زیر یک درصد بوده است و هیچگاه به 1 درصد نیز نرسیده است.

این رصدخانه  با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می کند تا با ارائه اطلاعات روشن، دقیق و علمی، علاوه بر آگاه ‌سازی مخاطب عام، نسبت به داده‌ های مهاجرتی کشور، در پی ارائه پیشنهاد‌های سیاستی متقن به سیاستگذار برای بهبود وضعیت کشور هم باشد.

نظر شما