شناسهٔ خبر: 51132285 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هشدار طالبان: در صورت سرپیچی، به شدت مجازات خواهید شد

تراشیدن یا کوتاه کردن ریش در استان غور ممنوع شد

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل: شماری از ساکنان فیروزکوه، مرکز استان غور، به رسانه‌ها گفتند که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این منطقه، تراشیدن ریش را ممنوع و اعلام کرده‌اند که از این پس کسانی‌ که ریش خود را کوتاه کنند یا بتراشند، با برخورد جدی مسئولان این نهاد مواجه و مجازات می‌شوند.

این دستور تازه طالبان خطاب به ساکنان غور روز سه‌شنبه، نهم آذر، از طریق بلندگو در سطح شهر به مردم ابلاغ شده است.نهاد امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غور علاوه بر ممنوع کردن اصلاح صورت، از مردم این استان خواسته‌ است هنگام نماز تمام دکان‌هایشان را ببندند و برای ادای نماز جماعت به مسجد بروند. متولیان این نهاد افزوده‌اند که مردان باید به زنانی که به بازار می‌آیند، به چشم مادر و خواهر خود بنگرند و اجازه ندارند آنان را به چشم دیگری ببینند.    

طالبان پیش از این در استان هلمند نیز تراشیدن ریش را ممنوع کرده و به سلمانی‌های این شهر هشدار داده بود که پس از این اجازه ندارند ریش مشتریان خود را با تیغ بتراشند وگرنه با هر دو (مشتری و استاد سلمانی) مطابق شریعت اسلامی برخورد می‌شود. 

در همین حال گزارش‌هایی وجود دارد که از ممنوعیت تراشیدن ریش نه تنها در استان‌های غور و هلمند که در بسیاری از استان‌های دیگر افغانستان خبر می‌دهد و گفته می‌شود کسانی که به این دستور طالبان توجه نکرده‌اند، به شدت مجازات شده‌اند.

طالبان تراشیدن یا کوتاه کردن ریش را خلاف شریعت اسلام می‌داند و به همین دلیل در شماری از استان‌ها افغانستان مردم را از این کار بازداشته است تا مرتکب گناه نشوند. این گروه در دوره اول حکومت خود در افغانستان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، علاوه بر ممنوعیت کوتاه کردن یا تراشیدن ریش، محدودیت‌های بیشتری هم برای مردم افغانستان وضع کرده بود و اکنون که دوباره قدرت را در دست گرفته‌ است، در حال عملی کردن محدویت‌های دور نخست حکومتش است؛ اما این بار آهسته و دور از چشم رسانه‌ها. 

برچسب‌ها:

نظر شما