شناسهٔ خبر: 51131324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاج و تخت به تاراج رفته بلوط

آزیتا یوسفیان

یک دکترای تخصصی مهندسی منابع طبیعی گفت: قسمت اعظم موضوع قاچاق چوب در زاگرس به داستان تولید هیزم بر می‌گردد.

صاحب‌خبر -

دکتر فرزاد ویسانلو در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص قاچاق چوب اظهار کرد: وقتی در مورد قاچاق چوب صحبت می‌شود این مهم بیشتر در جنگل‌های شمال اتفاق می‌افتد تا زاگرس؛ یعنی قاچاق چوب به معنای مافیایی آن و اینکه افرادی به صورت سازمان یافته و با برنامه‌ریزی، مخفیانه به جنگل‌ها مراجعه و به برش درختان به صورت غیرقانونی می پردازند.

وی  با بیان اینکه درختانی که قاچاق می‌شوند فاقد مهر مخصوص سازمان جنگل‌هاست، ادامه داد: این افراد با ترفندهای زیادی از  گلوگاه قرنطینه‌ای چوب در شمال و غرب کشور عبور می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت: قاچاق چوب به صورت مافیایی و سازمان یافته در زاگرس وجود ندارد اما یک سری افراد هستند که زغال و هیزم را به صورت غیرقانونی و قاچاقی تولید می‌کنند.

قسمت اعظم موضوع قاچاق چوب در زاگرس به داستان تولید هیزم بر می‌گردد

ویسانلو بیان کرد: متاسفانه قسمت اعظم موضوع قاچاق چوب در زاگرس به داستان تولید هیزم برمی‌گردد که چند هفته پیش یکی از کارگاه‌های مهم زغالگیری در شهرستان بروجرد کشف شد که از این دست کارگاه‌های  مخفی در لرستان برای تولید هیزم به وفور وجود دارد که اقدام به قطع غیرقانونی بلوط کرده و پس از دپوی آنها مبادرت به تولید هیزم می‌کنند.

وی اضافه کرد: قاچاق چوب به معنای صنعتی در جنگل‌های زاگرس نسبت به جنگل‌های هیرکانی  کمتر است.

این دکترای تخصصی مهندسی منابع طبیعی افزود: بیشتر اهالی محلی که نوعی مافیای کوچک هستند برای زغال‌گیری و تهیه سوخت برای مراسم عزا و عروسی و پخت و پز روزانه اقدام به قطع درختان بنه، بلوط و بادام می‌کنند.

افزایش زغال‌گیری و قطع درختان در زاگرس با گرانی قیمت سوخت

ویسانلود بیان کرد: البته با افزایش قیمت سوخت(گازوئیل و نفت)  در دولت نهم اقبال اهالی مناطق جنگلی به تولید هیزم و قطع درختان را بیشتر کرد.

 وی ادامه داد: درست کردن هیزم سبب شد که موضوع زغال‌گیری و قطع درختان در زاگرس افزایش پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد خاطرنشان کرد: همچنین افرادی هستند که کارگاه زغال‌گیری دارند و برای تولید زغال مرغوب و فروش بهتر به دنبال درختان درخت‌های مرغوب و قطورتر هستند.

ویسانلو تصریح کرد: قاچاق چوب در زاگرس در همین محدوده زغالگیری خلاصه می‌شود که با آموزش اهالی مناطق جنگلی و تامین سوخت آنها، قطع درختان بلوط را به حداقل رساند.

انتهای پیام

نظر شما