شناسهٔ خبر: 51130894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار آمریکا و سازمان ملل درباره پیامد شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی

سپیده حسینی

سفیر آمریکا در سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت از سفر اخیرش به اراضی اشغالی و فلسطین، فعالیت‌های شرک‌سازی رژیم صهیونیستی را نابودکننده راه‌حل دوکشوری دانست، هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح در خاورمیانه نیز هشدار داد، شهرک‌سازی‌های اسرائیل، تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها و بحران مالی در رام‌الله از احتمال بازگشت به مذاکراتی معنادار میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی می‌کاهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در گزارشی که از سفر اخیر خود به اراضی اشغالی و مناطق فلسطینی به شورای امنیت ارائه کرد، تاکید کرد: شهرک‌سازی‌های اسرائیل راه‌حل دو کشوری ‌را نابود می‌کنند.

گرینفیلد در ادامه گزارش خود گفت: با چند مسؤول اسرائیلی درباره گزارش‌هایی از اقدام شهرک‌نشین‌ها در غارت خانه‌هایی در کرانه باختری گفتگو کردیم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: دو طرف فلسطینی و اسرائیلی مستحق اقدامات برابری برای صلح و امنیت هستند.

در همین راستا، تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح در خاورمیانه نیز در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه هشدار داد: خطر بحران شدید مالی و اقتصادی در کرانه باختری در کنار شهرک‌سازی‌های اسرائیل، عملیات‌های تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها و تنزل جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین به شکل گسترده‌ای از احتمال بازگشت به مذاکراتی جدی و معنادار میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی می‌کاهد.

این مسؤول سازمان ملل گفت: به گام‌هایی که با اجرای اصلاحات لازم، ثبات را برای تشکیلات خودگردان فلسطین محقق کند، نیاز شدیدی وجود دارد.

وینسلند در ادامه نیز نسبت به افزایش خشونت‌های شهرک‌نشین‌ها به سطوحی بالا و بسیار نگران‌کننده هشدار داد و گفت: از زمان آغاز فصل برداشت زیتون در چهارم اکتبر، حدود ۳۰۰۰ درخت زیتون آسیب دیده‌اند و شهرک‌نشین‌ها و دیگر غیرنظامیان اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی ۵۴ بار به فلسطینی‌ها حمله کرده‌اند که در این حملات ۲۶ تن از جمله پنج کودک زخمی شدند.

او درباره شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها نیز گفت: مقامات اسرائیلی ۲۴ اکتبر گذشته طرح ساخت حدود ۱۳۵۰ واحد مسکونی در شمال کرانه باختری را به مناقصه گذاشته و مناقصه حدود ۸۰ واحد مسکونی در شهرک جفعات هاماتوس را دوباره ارائه کردند، این طرح‌ها خطر قطع ارتباط میان قدس شرقی و بیت لحم را افزایش می‌دهند.

وینسلند افزود: من باز هم تکرار می‌کنم بر اساس قوانین بین‌المللی تمامی شهرک‌ها غیرقانونی هستند و مانع بزرگی در مسیر صلح محسوب می‌شوند.

این مسؤول سازمان ملل در ادامه مقامات رژیم صهیونیستی را به توقف عملیات‌های تخریب منازل فلسطینی‌ها و وبیرون کردن آنها از خانه‌هایشان و عمل به تعهداتش در قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی انسانی تشویق کرد.

او ضمن ابراز نگرانی درباره اقدام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ۲۲ اکتبر گذشته در "تروریستی خواندن" شش نهاد غیردولتی فلسطین تاکید کرد: این نهادهای غیردولتی همکاری جدی با سازمان ملل و جامعه جهانی دارند و بخش بزرگی از بودجه خود را از کشورهای عضو دریافت می‌کنند، احتمالا پیامدهای قانونی این انتصاب‌ها گسترده بوده و فشارها بر نهادهای جامعه مدنی در سراسر فلسطین اشغالی را افزایش می‌دهند.

انتهای پیام

نظر شما