شناسهٔ خبر: 51130417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

قانون بین‌المللی ممنوعیت تفرقه‌افکنی بین مذاهب اسلامی وضع ش

مقام شافعی مذهب لبنانی:

شیخ حنینه بر ضرورت تدوین قانونی بین‌المللی تأکید کرد که هرگونه برنامه‌های تحریک‌آمیز برای ریختن خون مسلمانان را حرام و تفرقه‌افکنی بین مذاهب اسلامی را ممنوع

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) شیخ غازی یوسف حنینه، رئیس شافعی مذهب هیئت امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگویی بر ضرورت تدوین قانونی در سطح جهان اسلام برای ممنوعیت تفرقه‌افکنی بین مذاهب اسلامی و ریختن خون برادر مسلمان تأکید کرد.

شیخ حنینه با بیان اینکه خداوند متعال دین اسلام را بر حضرت محمد(ص) نازل کرد و به آن ویژگی‌های قدرت، دوام و ثبات بخشیده است، گفت: یکی از عوامل قدرت دین اسلام، وحدت میان فرزندان امت اسلامی است از همین رو وحدت ضامن اساسی قدرت امت، ثبات امت و دوام و مصونیت ملت شمرده می‌شود.

وی خاستگاه اصلی وحدت اسلامی را ایمان به یگانگی خدا و پس از آن به رسول او و ایمان به کتاب خدا دانست و گفت: قرآن کتابی است که از اولین سوره آن فاتحه تا آخرین سوره که سوره ناس است از قوانین، احکام و دستور‌العمل‌هایی در زمینه تربیتی و اخلاقی سخن می‌گوید و بر عدالت و برابری بین فرزندان امت اسلامی در طول تاریخ و در هر نقطه از زمین تأکید می‌کند.

اختلافات فقهی؛ مهم‌‌ترین چالش پیش روی وحدت اسلامی
رئیس شافعی مذهب هیئت امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان خطرناک‌ترین چالش پیش روی وحدت اسلامی را ورود به اختلافات فقهی دانست و گفت: ورود به بعد فرعی امور فقهی که در طول تاریخ اسلام از صدر اسلام تا به امروز مورد بحث بوده است، تهدید کننده دین شمرده می‌شود؛ زیرا کشاندن عامه مردم به این مسائل مورد اختلاف میان علما در خصوص مسائل فقهی و کلامی موجب می‌شود که بر سر اصول و مسائل مورد توا هم مانند فروع دین بحث پیش آمده و دردسرساز شود.

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست عامه مردم را از مسائل مربوط به اختلاف فقهی میان مذاهب دور نگاه داشته شود، گفت: مسائل مورد اختلاف باید در مراکز پژوهشی علمی ـ اسلامی بررسی شود تا فضای عمومی میان مسلمانان فضای آرامی باشد که امت اسلامی را در مبانی اخلاقی و عبادی متحد می‌کند.

شیخ حنینه مهم‌ترین موانع وحدت اسلامی را کشمکش‌های قومی و مذهبی خواند و گفت: بی‌تردید مفهوم فقهی و مذهبی متون قرآنی و احادیث شریف نبوی موضوعی است که از صدر اسلام تا عصر امروز ثابت بوده است؛ اما از آنجایی که این متون قابل تفسیر، استنباط و نظردهی است، مفهوم فقهی آن به سلاحی تبدیل می‌شود که پیوندها در روابط امت اسلامی با یکدیگر و ارتباط میان فرزندان امت اسلامی را قطع می‌کند و از همین رو ما در طول تاریخ تا به امروز می‌یابیم که برخی علما چه در مقام صدور فتوا و یا اجتهاد یا مرجعیت به گونه‌ای دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند که همان اسلام واقعی است و جای بحث ندارد.

عضو شورای مرکزی تجمع علمای مسلمان لبنان تأکید کرد: همین نظرات عامل کشمکش میان پیروان یک مفتی، مرجع و مجتهدی با دیگران است و تفسیر متون شرعی ابزاری برای خصومت و درگیری می‌شود؛ چیزی که خدا و رسولش آن را نمی‌پسندد.

وی درگیری‌های قومی میان فرزندان یک جامعه را عامل خصومت و درگیری میان مسلمانان خواند و گفت: درست است که امت اسلامی از ملت‌های متعددی تشکیل شده است؛ اما خداوند در قران می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ: ما شما را در قبیله‌های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید؛ پس در میان شما برتری نژادی نیست نه اینکه از هم فاصله بگیرید با یکدیگر بجنگید بینتان اختلاف افتد که همین مسائل مانع وحدت امت اسلامی می‌شود».

عالم اهل تسنن در شهر صیدای لبنان گفت: اینجاست که درمی‌یابیم امام خمینی(ره) که خود مرجع تقلیدی در سطح امت اسلامی است، اختلافات میان مسلمانان را در مسائل مربوط به عقیده و اصطلاحات فقهی و حتی در اصول فقهی درک می‌کند، زیرا مسلمانان در اصول فقهی اختلافی بر سر پیامبر و کتاب خدا ندارند؛ از همین رو امام خمینی طرح وحدت اسلامی را مطرح کرد و هفته‌ای را که ازدوازدهم ربیع‌الاول آغاز می شود و تا هفدهم ربیع الاول میلاد رسول اکرم(ص) ادامه دارد، هفته وحدت اسلامی نامگذاری کرد.

امام‌ جماعت و خطیب مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) در شهر صیدای لبنان تأکید کرد: از همین رو درمی‌یابیم که بحث در جزئیات فقه و تبدیل آن به محل اختلاف تبدیل به کشمکش بین مسلمانان و مانع وحدت می‌شود.

نقش رسانه‌‌ها در تحکیم وحدت اسلامی
او در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نقش رسانه‌ها در تحکیم وحدت اسلامی گفت: رسانه‌ها نیاز روانی و بخشی از حیات جامعه بشری هستند. امروزه هزاران کانال ماهواره‌ای هم در سطح جهان عربی فعالیت می‌کنند؛ اما متأسفانه برخی از رسانه‌ها، وسیله‌ای برای تفرقه‌افکنی شده‌اند، به جای اینکه ابزاری برای آگاهی‌بخشی و راهنمایی بشریت باشد.

شیخ حنینه با بیان اینکه تبلیغ برخی کانال‌های ماهواره‌ای در خصوص تکفیر و خصومت و درگیری میان مسلمانان موجب ریخته شدن مسلمانان در کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن و افغانستان شده است، گفت: این حوادثی که در افغانستان در آستانه میلاد نبی اکرم(ص) رخ داد، فقط نتیجه همین فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای که ریختن خون  مسلمانان از این مذهب یا آن مذهب را مباح می‌شمارد.

شیخ حنینه بر ضرورت تدوین قانونی بین‌المللی که هر گونه برنامه‌های تحریک‌آمیز برای خونریزی را ممنوع کند، تأکید کرد و گفت: امروز در جهان غرب می‌بینیم که طرح نژادپرستی از لحاظ بین‌المللی ممنوع است و کسانی که این مفهوم را در هر سطحی مطرح کنند، مجازات می‌شوند، اما هنوز ما مسلمانان در جهان اسلام تدابیری را در سطح سازمان همکاری اسلامی یا در سطح اتحادیه عرب یا مجامع فقهی که در خیلی از کشورهای عربی و اسلامی وجود دارد اتخاذ نکرده‌ایم تا از این طریق هر گونه تحریک به ریختن خون مسلمانان حرام اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با شیوع کرونا استفاده از شبکه‌های مجازی نظیر اسکای روم، زوم، اینستا و غیره بیش‌تر شده است، گفت: می‌توانیم از این ابزارها برای گسترش اندیشه‌های وحدت اسلامی استفاده کنیم به طوری که بحث‌ها هم در آن به جدال کشیده نشود، شبیه آنچه در ماهواره‌ها رخ می‌دهد.

شیخ حنینه گفت: مسئولان ذی ربط با حوزه وحدت اسلامی در کشورهای اسلامی می‌توانند از این شبکه‌های مجازی به عنوان فرصتی استفاده کنند و این راه ساده و در دسترس برای مقابله با آن چیزی است که در ماهواره‌ها رخ می‌دهد.

رئیس شافعی مذهب هیئت امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان در پایان از تلاش‌های ایکنا در زمینه اطلاع‌رسانی قرآنی تشکر کرد و گفت: ارتقای کار خبرگزاری در زمینه خدمت به قرآن کریم ضروری است به خصوص ایکنا باید فعالیت خود را در فیس‌بوک، توییتر و اینستا گسترش دهد.

نظر شما