شناسهٔ خبر: 51125598 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقشه داعش برای هدف گرفتن حرم امامین عسکریین در سامرا لو رفت

تهران – ایرنا - طرح گروه تروریستی «داعش» برای هدف قرار دادن حرم مقدس امامین عسکریین (ع) و تجمع شهروندان عادی در سامرا خنثی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، منابع عراقی اعلام کردند که داعش قصد داشت با انجام عملیات تروریستی گسترده، مکان های مذهبی، بازارها و تجمع شهروندان را در سامرا هدف قرار دهد.

در همین راستا یک مقام امنیتی فاش کرد که عملیات تروریستی داعش برای هدف قراردادن شهر مقدس سامرا افشا و خنثی شده است.

وبگاه «بغداد الیوم» به نقل از این مقام نظامی نوشت که اطلاعاتی دریافت شد که داعش قصد دارد با انجام عملیات تروریستی گسترده بازارها، تجمعات انسانی و حرم امامان معصوم هادی (ع) و حسن عسکری (ع) را هدف قرار دهد.

وی افزود که داعش قرار بود برای انجام این عملیات تروریستی یک دستگاه خودرو بمب‌گذاری شده را از مسیر ناحیه «اسحاقی» وارد سامرا کند.

گفته می‌شود که نیروهای نظامی و امنیتی عراق در عملیات خود علیه تروریست‌ها به افراد بومی و ساکنان محلی مناطق که با آنها در دادن اطلاعات از عناصر داعش و تحرکات آنها همکاری می‌کنند، تکیه دارند.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر داعش را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

گفته می شود شمار عناصر تروریستی داعش در هسته های خفته آن در سراسر عراق، حدود ۶ هزار نفر است.

تروریست های تکفیری در اوایل سقوط صدام دیکتاتور بعثی دو بار حرم امامین عسکریین (ع) را هدف قرار دادند.

روز چهارشنبه ۲۳ محرم الحرام ۱۴۲۷ق (۳ اسفند ۱۳۸۴) حدود ساعت ۷ صبح تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده شاخه عراق به رهبری ابومصعب الزرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد آستان مقدس شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه های صحن زندانی کردند و با کارگذاری ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره "تی .ان .تی"  در داخل بنای گنبد، حرم مطهر را منفجر کردند.
در نتیجه این بمب‎گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت.
شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.

در ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۲۸ق (۲۳ خرداد ۱۳۸۶) دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. در ساعت سه بامداد، تروریست‎ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در سراسر حرم کردند سپس در ساعت 9 صبح دست به دو انفجار بزرگ زدند.  
در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست حرم به طور کامل تخریب شد.

این حملات و تعرض ها به حرمین باعث سال ها جنگ طایفی خونین در عراق شد.

نظر شما