گروه ورزشی/ کشمکش بر سر تبلیغات محیطی که از هفتههای ابتدایی لیگ برتر جاری آغاز شد، عصر دوشنبه به اوج رسید و باعث تأخیر31 دقیقهای در آغاز دیدار تیمهای پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان شد. پیش از این دیدار که در چهارچوب هفته هفتم مسابقات بود، مسئولان ورزشگاه آزادی اعلام کردند تا زمانی که بر سر اجاره بهای این مجموعه به توافق نرسند، اجازه برگزاری دیدار را نخواهند داد. شرکت توسعه، تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی، متولی اداره ورزشگاه آزادی قیمت اجاره این ورزشگاه برای هر مسابقه را از ۱۳۰ میلیون تومان تا هفته پنجم با جهش حدود ۱۰ برابری به یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون تومان افزایش داد و دلیل این موضوع هم پرداخت چنین مبلغی توسط باشگاه استقلال بهدلیل در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی ورزشگاه آزادی در بازی با تراکتور بود که مدیران این مجموعه همین رقم را از پرسپولیس هم مطالبه کردند اما از آنجا که تبلیغات محیطی این مسابقه در اختیار سازمان لیگ قرار داشت، این سازمان اعلام کرد زیر بار پرداخت این رقم نخواهد رفت. عاصم یوسفی، رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در اظهاراتی عجیب، علت افزایش ۱۰ برابری را خودداری سازمان لیگ از پرداخت درآمدهای خود از محل تبلیغات محیطی ذکر و اعلام کرد که این مشکل بهعلت رفتارهای سازمان لیگ بروز کرده است. به گفته این مقام مسئول، سازمان لیگ برای برگزاری بازیهای خود، باید سهم ورزشگاهها را از محل تبلیغات محیطی پرداخت کند. او در حالی این مسأله را مطرح کرد که بحث تبلیغات در ورزشگاهها هیچ ارتباطی به مالکان مجموعهها ندارد و آنها موظف هستند مبلغ مدنظر خود را برای یک مسابقه دریافت کنند و در نتیجه شرکت توسعه هم هیچ دخل و تصرفی در نحوه تبلیغات مسابقات فوتبال چه از سوی سازمان لیگ و چه از طرف باشگاهها ندارد. اظهارات مسئول شرکت توسعه بههمین جا ختم نشد و او اصرار داشت که سازمان لیگ، مسئول تأخیر ۳۰ دقیقهای بازی پرسپولیس و نفت است اما از شواهد و قرائن برمیآید که این شرکت بنا به دلایلی - که بیارتباط با درگیری سازمان لیگ و استقلال در انجام تبلیغات محیطی نیست - قصد داشته با راه ندادن مسئولان امور تبلیغات این سازمان به ورزشگاه و جلوگیری از بازی پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان، سازمان لیگ را تحت فشار بگذارد که فعلاً این اتفاق با ورود وزیر ورزش و جوانان میسر نشد. در این میان دیروز صادق درودگر، عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ و مدیر امور تبلیغات این سازمان به ایسنا گفت:«متأسفانه ما با عدم اشراف به آییننامههای فوتبال مواجه شدهایم. انگار ما وظیفه داریم هر کس که یک بار در این مجموعهها مدیر میشود، یک بار تمام قوانین را به آنها آموزش دهیم. دو سال پیش آقای مهندس کریمی، مدیر وقت شرکت توسعه و تجهیز فدراسیون فوتبال بود و باتوجه به مشورتهایی که به ایشان داده شده بود، خواهان داشتن سهمی از تبلیغات محیطی شدند. ما نشستی راجع به این موضوع داشتیم و به ایشان توضیح دادیم و قانع شدند. امسال ما با پدیده جدیدی مواجه شدیم که خودش قانون وضع میکند. ما ندیده بودیم که سازمان تجهیز بخواهد برای فوتبال قانون بگذارد. البته برخی از اهالی فوتبال به خاطر مسائلی که زیاد به فوتبال ارتباط ندارد، در کنار شرکت توسعه و تجهیز قرار گرفتند و خواستند از این طریق در امور برگزاری فوتبال دخالت کنند.» لازم به یادآوری است که سپردن تبلیغات محیطی به باشگاهها حق آنهاست و این یکی از وعدههای بزرگی بود که عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال از روز اول داد که البته نه تنها هنوزعملی نشده بلکه به محل مناقشه هم تبدیل شده و حالا شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی هم سهم خود را از تبلیغات محیطی میخواهد! بر اساس آیین نامه اجرایی لیگ اگر باشگاهی بخواهد تبلیغات محیطی را در اختیار داشته باشد باید ۳۰ درصد درآمدهای حاصله را به فدراسیون، سازمان لیگ و هیأتهای استانی بپردازد. همچنین دیروز باشگاه پرسپولیس با صدور اطلاعیهای خواستار دریافت تبلیغات محیطی شد و اعلام کرد که این باشگاه کاری به قولوقرار سازمان لیگ با باشگاههای دیگر ندارد.
∎
وعده رئیس فدراسیون فوتبال به محل مناقشه تبدیل شده است
ادامه کشمکش بر سر تبلیغات محیطی
صاحبخبر -
نظر شما