شناسهٔ خبر: 51121244 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجلیل از برگزیدگان دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو

برگزیدگان دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی و تجلیل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در این مراسم که در مجموعه فرهنگی سرچشمه (محل یادمان شهدای هفت تیر) برگزار شد و تعدادی از صاحبان قلم و نویسندگان حضور داشتند.
محمد مهدی اسماعیلی در سخنانی با قدرشناسی از فعالان حوزه کتاب به ویژه با نویسندگان کتابی که در مقابله با تحریف تاریخ فعالیت می‌کنند افزود: بنای اصلی دولت سیزدهم بر حمایت از تولید کمی و کیفی و موثر با محوریت اقدامات ایجابی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این دوره با رعایت اصل توجه به آزادی بیان و قلم فضا به صورت ویژه برای نویسندگانی که در موضوعات فرهنگی و هنری در تراز انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند بیش از گذشته فراهم خواهد بود.
وی تاکید کرد: در دوره‌ای قرار داریم که دشمنان به ویژه با اهرم رسانه در حوزه فرهنگ تلاش می‌کنند تاریخ معاصر به ویژه دوره پهلوی را تحریف و چهره خاندان پهلوی تطهیر کنند بنابراین همه مسئولیت داریم در این زمینه حقایق را با روش‌های مختلف برای جامعه کنونی به ویژه نوجوانان و جوانانی که قبل از انقلاب را درک نکرده اند تبیین کنیم.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان نیز درسخنانی با اشاره به فضا سازی‌های دشمنان در تطهیر واقعیت‌های دوره پهلوی گفت: البته عوض کردن جای جلاد و بیگناه فقط به دوران ما مربوط نیست چرا که در قبل از انقلاب اسلامی دشمن با اقدامات گوناگون تلاش می‌کرد چهره مردم انقلابی و به ویژه حضرت امام را نزد جامعه و جهانیان غیر واقعی جلوه دهند.
تولیت مسجد مقدس جمکران خاطر نشان کرد: در همان دوره هزاران مقاله در تحریم شخصیت امام خمینی (ره) نوشته شده بود و حتی به دروغ حرف‌هایی از نزدیکان امام منتشر می‌کردند که در حقیقت چنین نقل وقول‌هایی وجود خارجی نداشت بنابراین دشمن همواره قلم، کتاب و رسانه را ابزاری برای مقابله با حقیقت بکار بسته است که این مهم وظیفه ما در برابر این تحریفات دو چندان می‌کند.
همچنین دبیر علمی دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو نیز در سخنانی با اشاره به ارسال ۳۰۰ عنوان کتاب در خصوص مقابله با تحریم از سال ۹۸ تا کنون به دبیرخانه جایزه گفت: اگر چه کتاب‌ها کیفیت مناسبی داشتند، اما این تعداد با توجه به هجمه‌های دشمن کافی نیست.
محسن پرویزی تاکید کرد: در آینده علاوه بر نویسندگان کتاب به سراغ شناسایی و معرفی فعالان مجازی خواهیم رفته میدان دار مقابله با تحریف هستند.
دومین دوره جایزه شهید سید علی اندرزگو با محوریت مبارزه ادبی با تحریف تاریخ معاصر و همچنین بیان حقایق و روشنگری درباره رژیم پهلوی در موضوعاتی همچون داستان و رمان بزرگسال، داستان کودک و رمان نوجوانان و نیز روایت تاریخ شفاهی اختصاص داشت.
همچنین در این مراسم که خانواده شهید اندرزگو نیز حضور داشتند از منصور انوری نویسنده رمان جاده جنگ بدلیل تلاش هایش در نگارش این رومان ۱۲ جلدی در حوزه تاریخ معاصر نیز به صورت ویژه قدردانی شد.
شهید سید علی اندرزگو روحانی مجاهد و خستگی ناپذیری بود که در قیام ۱۵ خرداد نقش جدی داشت و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ عضو هیئت‌های موتلفه اسلامی بود که در دوم شهریور ۱۳۵۷ چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بدست رژیم پهلوی به شهادت رسید.

نظر شما