شناسهٔ خبر: 51120669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

تولیدات کشاورزی خوزستان افزایش یافت/ کشت قراردادی رشد کمی دارد

اهواز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن انتقاد از رشد کم کشت قراردادی گفت: خوزستان با برنامه‌ریزی‌های اصولی در دوران کرونا میزان تولیداتش کاهش نیافته بلکه افزایشی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، خدارحم امیری زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: خوزستان با برنامه‌ریزی‌های اصولی و اصلاح الگو توانست تنها استان کشور باشد که در دوران کرونا میزان تولیدات کاهش نیابد بلکه افزایشی باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ درصد از حجم کل کشاورزی ایران در خوزستان است، بیان کرد: این استان در تولید ۱۰ محصول از جمله گندم و کلزا رتبه نخست کشور را دارد؛ همچنین گندم خوزستان با توجه به کیفیت بالا به لحاظ درجه بندی میزان پروتئین و گلوتن به ۲۲ استان کشور برای مخلوط با گندم‌هایی که کیفیت پایین‌تری دارند، صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: در سال جاری از میزان ۱۰۰ درصد کشت پاییزه چغندرقند ۷۲ درصد آن انجام شده و تولید محصول خرما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

امیری زاده از کاهش ۳۵ درصد نزولات آسمانی و ۴۵ درصد آب بالادست در سال جاری خبر داد و بیان کرد: فرایند کشاورزی به دو مؤلفه اصلی زمین و آب بستگی دارد تا تحقق یابد که زمین در دست ما است اما آب بستگی به عوامل زیادی مثل نزولات آسمانی، اصلاح الگوی های کشت و مصارف سایر صنایع و سایر موارد بستگی دارد.

امیری زاده افزود: خشکسالی‌های پیاپی، کاهش نزولات، تنش‌های آبی سال‌های اخیر بیانگر آن است که منابع آبی در استان خوزستان رشد زیادی نخواهند داشت؛ بنابراین جهاد کشاورزی خوزستان با همکاری نهادهای مربوطه الگوهای کشت خود را تغییر می‌دهد و این تغییر ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه در این الگوها کشاورزان پایین دست در اولویت قرار دارند، بیان کرد: امسال بعد از کاهش کشت کلزا نیز به میزان ۳۵۰ هزار هکتار کشت چغندرقند را کاهش دادیم.

امیری زاده در خصوص کشت قراردادی گفت: این نوع کشت می‌تواند معضلات مالی کشاورزان را بهبود بخشید و مانع هدر رفت محصولاتی باشد که در راه یابی به بازار جهانی ناکام می‌مانند؛ این کشت در دنیا ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته اما در ایران این رقم ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

امیری زاده تاکید کرد: اگر کشت‌ها طبق الگوهای اصلاح و برنامه‌ریزی شده انجام شود و نهادهای مربوطه در اطلاع رسانی به کشاورزان عملکرد بهتری داشته باشند باشند، ابتدا در کوتاه مدت، بعد میان مدت و بلند مدت بسیاری از نگرانی‌ها برطرف و شاهد رشد خواهیم بود.

وی افزود: افزایش قیمت کود باعث شده بسیاری از کشاورزان در تأمین آن دچار مشکل مالی شوند و از کودهای ارزان استفاده کنند اما اداره کل جهاد کشاورزی استان کودهای مورد نیاز را تأمین کرده و کشاورزان می‌توانند با توجه به نوع محصول، کود مورد نیاز خودشان را درخواست کنند.

امیری زاده بیان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان با گذشت پنج سال هنوز تکمیل نشده و فقط فاز اول تکمیل شده است؛ همچنین از درخواست اعتبار مالی برای ۱۰ هزار هکتار فقط به میزان ۲ هزار هکتار تأمین بودجه انجام شده است.

امیری زاده گفت: بخش مکانیزاسیون کشاورزی خوزستان دچار کمبود امکانات است، سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تراکتور برای کشاورزی خوزستان نیاز است اما سالانه فقط ۳۷ تا ۳۸ هزار تراکتور سهم خوزستان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد: همه اراضی کشاورزی استان خوزستان تا دو سال آینده دارای سند قانونی می‌شوند.

نظر شما