شناسهٔ خبر: 51120229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای سیاستگذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو:

حق همواره با تهاجم دشمنان مواجه بوده است

تهران- ایرنا- عضو شورای سیاستگذاری دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو با تاکید براینکه در طول تاریخ حق و باطل همواره با تهاجم دشمنان حق مواجه بوده است، گفت: برگزاری جایزه ادبی شهید اندرزگو از ضرورت های جامعه امروز به شمار می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان سه شنبه شب در آیین اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو در مجموعه فرهنگی سرچشمه(هفت تیر) به نوشتن و انتشار بیش از ۲۰۰ هزار کتاب علیه امام خمینی (ره) در طول ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از این  کتابها از قول اقای پسندیده دریکهزار صفحه نوشته شده بود؛ همان زمان تلاش کردیم تکذیبیه ای در زمینه این کتاب نوشته شود اما امام راحل فقط و فقط با اشاره انگشت کوچکشان فرمودند: نیازی نیست.

وی یادآورشد: در زمان بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، اینترنت و ماهواره ای در کار نبود؛ امروز دشمن با تمام وسایل ارتباط جمعی در تلاش است تا عقاید و اهداف و ایده های شیطانی خود را در جوامع اسلامی القا کند.

عضو شورای سیاستگذاری دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو ادامه در ادامه به شرایط و تنگناهای اقتصادی مردم که با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: آن زمان دشمن و رژیم پهلوی همواره از ارزانی در آن دوران حکومتی خود در ایران سخن می گفتند اما از میزان درآمد مردم در آن دوران هیچ سخنی نمی زند لذا این مسائل باید برای نسل امروز تبیین و بازگو شود.

به گفته وی، از نمونه های سیاسی حکومت رژیم پهلوی می توان به ماجرای کاپیتولاسیون اشاره کرد.

از حد و حدود کتاب فراتر برویم

در ادامه این آئین دبیرعلمی دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو نیز با به حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای سیاستگذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو اشاره کرد و گفت: جایزه ادبی شهید اندرزگو تاسیس شد تا توجه ها را به این سمت ببرد که جریانی با هزینه کردن تلاش می کند چهره حکومت پهلوی را تطهیر کند.

محسن پرویز در عین حال تاکید کرد: باید امروز از حد و حدود کتاب فراتر رفته و در فضای مجازی تلاش کنم تاحقایق را برای نسل جوان و نوجوان جامعه ما وارونه جلوه ندهند.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره جایزه ادبی شهید اندرزگو، اظهار داشت: در این دوره ۳۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه رسید اما نیاز است تا همچنان ناشران و مولفان متعهد ما تلاش کنند.

دبیرعلمی دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو ادامه داد: در دوران پهلوی ریل گذاری به نحوی بود که هرگز ما استقلال پیدا نکرده و به خودکفایی نرسیم؛ از این روشرایط به گونه ای بود که با واردات نیاز برخی طبقات جامعه تامین می شد و بقیه مردم دست خالی می ماندند. وی اضافه کرد: در واقع توزیع امکانات در نقاط محروم را نمی توان با زمان پهلوی مقایسه کرد.

برگزیدگان دومین دوره جایزه شهید اندرزگو معرفی و تجلیل شدند
بخش تاریخ و تاریخ شفاهی
- کتاب «رضانام تا رضاخان» اثر هدایت‌الله بهبودی به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
- کتاب «روز آزادی زن» نوشته سمیه ذوقی از انتشارات راه یار و کتاب «گوهر صبر» نوشته طیبه پازوکی تقدیر شدند.
بخش کودک و نوجوان
- کتاب «رد انگشت‌های اصلی» اثر حسین قربانزاده خیاوی از انتشارات سوره مهر و «تونل سوم» اثر فاطمه الیاسی از نشر شهید کاظمی به‌صورت مشترک برگزیده شدند.
- از کتاب‌های «جایی آن طرف پرچین» اثر نیلوفر مالک نشر سوره مهر، «سلفی با خرابکار» اثر طاهره مشایخ از نشر صاد و   «گزارش‌های امیر پسر عاشق» اثر فاطمه نفری از نشر قدیانی تقدیر شد.
بخش رمان بزرگسال
- کتاب «ماتی‌خان» اثر عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر و «تشریف» اثر علی‌اصغر عزتی‌پاک از نشر شهرستان ادب به‌صورت مشترک برگزیده شدند.
- از کتاب‌های «بی‌نام پدر» اثر میثم موسویان از نشر کتاب جمکران، «جامانده از پسر» اثر فاطمه نفری از انتشارات سوره مهر و «چهل و یکم» اثر حمید بالایی از نشر صاد تقدیر شد.

نه با شمشیر که با قصه باید به جنگ دشمن رفت

در ادامه این مراسم بیانیه جایزه ادبی شهید اندرزگو قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است : امام روح الله با کلام، جان دل ها را روشن کردند. در این دنیای غبار آلود کلمه است که جان می گیرد؛ این روزگار، روزگار مرزبانان مرکز نشین است. باید از قلب های مسلمانان حفاظت کنید. نه با شمشیر که با قصه باید به جنگ دشمن رفت و اسیران را از قشون دشمن پس گرفت. اما مگر ادبیات جز بیان حقیقت است. اینکه باید امروز قصه پهلوی زبون را بگوییم یعنی هنوز بخشی از خاک در دست دشمن است که باید آن را پس گرفت.

جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو در یک نگاه

به گزارش ایرنا، جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو جایزه‌ای دوسالانه و با رویکرد مبارزۀ ادبی و افشای چهرۀ واقعی پهلوی‌هاست که در بخش‌های مختلف، از ممتازترین کتاب‌های تولیدشده در حوزه‌های «داستان و رمان بزرگسال»، «داستان کودک و رمان نوجوان» همچنین «روایت تاریخ و تاریخ شفاهی» تقدیر می‌کند.   کلیه آثار چاپ اول سال‌های ۹۸ و ۹۹ که دارای درون‌مایه مدنظر جایزه بوده‌اند، در این دوره از جایزه شرکت داده شده اند.

نظر شما