شناسهٔ خبر: 51120090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

هنوز مشخص نیست مذاکرات از چه نقطه‌ای آغاز خواهد شد

یک دیپلمات اروپایی گفته بعد از رایزنی‌های آغازین در روز دوشنبه، هنوز مشخص نیست آیا مذاکرات قرار است از جایی که در دور ششم پایان یافت آغاز شود یا خیر.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دیپلمات‌های اروپایی امروز درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که میان ایران و گروه ۱+۴ در جریان است ادعاهایی را مطرح کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های ارشد اروپایی مدعی شده که قدرت‌های اروپایی هنوز منتظر دریافت پاسخ از سوی تیم ایران هستند که آیا می‌توانند مذاکرات را از نقطه پایانی آن در ماه ژوئن (دور ششم مذاکرات در دولت روحانی) از سر بگیرند یا خیر.

طبق نوشته رویترز، دیپلمات‌ها در جریان یک نشست توجیهی گفته‌اند که بعد از گفت‌وگوهای آغازین با نمایندگان ایرانی در دور دوشنبه منتظر پرداختن به موضوعات اصلی هستند و اینکه تا اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از روند تهیه پیش‌نویس مربوط به متن توافق انجام شده است.

ساعاتی قبل‌تر، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات با ۱+۴ گفت: «آن چیزی که از ۶ دور گفت‌وگوها پیش روی ماست، یک پیش‌نویس است نه یک توافق. پیش‌نویس محل مذاکره است به همین جهت تا وقتی راجع به همه چیز توافق صورت نگیرد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز دوشنبه در پایتخت اتریش آغاز شده. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رییسی»، رییس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد. 

در دولت «حسن روحانی»، رییس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

«علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام  روز گذشته ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

دیپلمات‌های اروپایی امروز سه‌شنبه گفته‌اند که برای حصول جمع‌بندی در مذاکرات نیاز مبرم احساس می‌شود اما آنها نمی‌خواهند ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین کنند.  

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده چنانچه ایران در مذاکرات هفته جاری جدیت نشان ندهد، مشکل پیش خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما