شناسهٔ خبر: 51119297 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تجلیل از «منصور انوری» نویسنده طولانی‌ترین رمان ایرانی در جایزه «شهید اندرزگو»

در آئین پایانی دومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو از منصور انوری نویسنده طولانی‌ترین رمان ایرانی تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین پایانی دومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

 

* تجلیل از «منصور انوری»

براساس این گزارش در این مراسم در حضور وزیر ارشاد از تلاش‌های سالیان گذشته منصور عنبری نویسنده طولانی‌ترین رمان کشورمان با عنوان «جاده جنگ» تجلیل به عمل آمد.

در  آئین پایانی دومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محمد سرشار، حجت الاسلام رحیمیان، محسن پرویز، سراد ناظری و جمعی از فعالان عرصه فرهنگی کشور همچنین خانواده شهید اندرزگو حضور داشتند.

* اسماعیلی: مبنای کار ما تقویت جریان‌های اصیل فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی و هنری است

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: پنج سال پیش در جلسه‌ای سه نفره پیرامون موضوعی که در آن زمان با عنوان تطهیر پهلوی اوج گرفته بود نشستی برگزار شد. ما در آن روزگار روایت‌های نادرستی می‌شنیدیم و شبکه‌های مختلف در صورت‌هایی گوناگون این موارد را به غلط روایت می‌کردند. احساس می‌شد فضای عمومی جامعه به شدت در معرض روایت‌های نادرست و غلط قرار گرفته است. از این‌رو با دوستان نخستین نشست را در زمستان سال 95 در حوزه هنری برگزار کردیم. 

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه مسیر پیش رفت تا امروز دومین دوره جشنواره شهید اندرزگو را برگزار کنیم و به حمدالله خدا یاری کردیم و توانستیم آثار ارزشمندی را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه خوشحالیم جشنواره شهید اندرزگو امروز جا افتاده و به واسطه نام این شهید والامقام و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیرش این میراث بزرگ در اختیار ما قرار دارد، گفت: مبنای کار ما تقویت جریان‌های اصیل فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله در همین حوزه است.امروز که بحمدالله با رأی مردم بار مسئولیت بر دوش رئیس جمهور مکتبی و انقلابی قرار گرفته، درست این است شاهد تحولاتی جدی در حوزه‌های فرهنگی و هنری باشیم. بنای اصلی ما در وزارت ارشاد هم بر تولید کمی و کیفی مؤثر در حوزه‌های مؤثر است. وجه کار ما ایجابی و دامن زدن به تولیدات مؤثر است.

* بنا داریم با رعایت اصل آزادی بیان و قلم فضا را برای تولیدات باکیفیت در تراز هنر انقلاب اسلامی فراهم کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه بنای دولت مردمی هم براساس اصل آزادی بیان و قلم گذاشته شده است، عنوان کرد: ما بنا داریم با رعایت اصل آزادی بیان و قلم فضا را برای تولیدات باکیفیت در تراز هنر انقلاب اسلامی فراهم کنیم. در عین حال که معتقد به آزاداندیشی و ایجاد فضای اطمینان برای تولیدات گوناگون هستیم جهت‌گیری کلان ما هم حمایت از تولیدات در تراز انقلاب است.

وی در پایان ابراز داشت:  ما دست نیاز به سمت هنرمندان، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر دراز می‌‌کنیم. کسانیکه دل و وجودشان همراه انقلاب است چرا که معتقدیم در کنار حمایت از جریان‌های فعال یکی از کارها، توسعه آموزش‌های فرهنگی و هنری برای آینده جریان انقلاب اسلامی است.

در این برنامه برگزیدگان بخش‌های مختلف تجلیل شدند.

در بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی کتاب «از رضا نام تا رضا خان» اثر هدایت الله بهبودی تجلیل شد. از انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به عنوان ناشر برگزیده هم تقدیر شد.

در بخش داستان کودک و نوجوان دو کتاب «تونل سوم» نوشته فاطمه الیاسی از انتشارات شهید کاظمی همچنین کتاب «رد انگشت‌های اصلی» به قلم حسین قربانزاده از سوی انتشارات مهرک برگزیده شدند.

 

در بخش رمان بزرگسال از دو کتاب «تشریف» علی اصغر عزتی پاک از انتشارات شهرستان ادب همچنین کتاب «ماتی‌خان» نوشته عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر برگزیده شدند.

 بنابر اعلام دبیرخانه جایزه شهید اندرزگو در این دوره به نویسندگان آثار منتخب یک لوح تقدیر به همراه دویست و بیست میلیون ریال جایزه نقدی و به نویسندگان تمامی آثار نامزد شده یک لوح تقدیر به همراه مبلغ پنجاه میلیون ریال جایزۀ نقدی اهدا شد. همچنین از تمامی آثار نامزد شده دوهزار نسخه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خریداری می‌شود.

*  برگزیدگان جایزه ویرایش کتاب

بدین ترتیب برگزیدگان جایزه ویرایش کتاب در سه گروه اعلام شدند که بدین شرح است: در گروه رمان نوجوان فاطمه مرادی ویراستار رمان «سلفی با خرابکار» از نشر صاد، در گروه رمان بزرگسال ندا ابن‌علی ویراستار رمان «تشریف» از انتشارات شهرستان ادب و در گروه تاریخ نرجس توکلی، ویراستار کتاب «روز آزادی زن» از انتشارات راه‌یار.
بنابر اعلام دبیرخانه جایزه شهید سیدعلی اندرزگو به ویراستاران منتخب یک لوح تقدیر به همراه بیست میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد.

انتهای پیام/

نظر شما