شناسهٔ خبر: 51115208 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روسیه: آمریکا قصد اخراج دیپلمات های روس را دارد | آمریکا: اخراج نمی کنیم، اما ویزا هم نمی دهیم

اختلاف میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین، روابط دیپلماتیک این دو کشور را دچار تنش کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از شفقنا، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده اعلام کرد، ۲۷ دیپلمات روس به همراه خانواده‌هایشان در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۲ از ایالات متحده خارج می‌شوند و ۲۷ دیپلمات دیگر هم تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ این کشور را ترک می‌کنند چون طرف آمریکایی روادید آنها را تمدید نمی‌کند.

سفیر روسیه تأکید دارد که درخواست آمریکا برای خروج دیپلمات‌های روس به معنای اخراج آن‌هاست.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید که واشنگتن تاکید دارد که خروج ۵۴ دیپلمات روس از ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ را نمی‌توان به معنای اخراج یا اقدام تنبیهی تفسیر کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، «جالینا پورتر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آنچه رخ می‌دهد، اخراج نیست. البته به دولت روسیه هشدار داده شده است که این افراد در حال خروج را با اعضای دیگری از هیات دیپلماتیک برای این سمت‌ها جایگزین کند. این فرایندها تنبیهی نیستند، بلکه به این منظور ارائه شده‌اند که توازن میان هیات‌های دوجانبه آمریکا و روسیه برقرار شود.

به گفته پورتر، ایالات متحده درخواست‌هایی را از دیپلمات‌های روسیه داشته که روسیه از دیپلمات‌های آمریکا داشت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: همانطور که فدراسیون روسیه به دیپلمات‌های ما مجوز اقامت سه ساله در روسیه می‌دهد، آمریکا هم حدود یک سال پیش به روسیه اطلاع داد که دیپلمات‌هایش هدف همین ماموریت سه‌ ساله قرار می‌گیرند و این چیز غیرعادی‌ای نیست. ما همچنان درباره این مساله با روسیه رایزنی می‌کنیم.

اما به گزارش اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در مورد درخواست خروج دیپلمات‌های روس از خاک آمریکا، حقایق را تحریف می‌کند و در واقع این اقدام اخراج دیپلمات‌ها محسوب می‌شود.

وی در این باره گفت: طرف آمریکایی در تلاش است تا افکار عمومی داخلی و جهانی را گمراه کند و عمداً حقایق را تحریف کند. چیزی به ما نسبت داده می‌شود که هیچ ربطی به واقعیت ندارد. وضعیت دقیقاً برعکس است.

آنتونوف همچنین در ادامه افزود: در مورد سایر ماموریت‌های دیپلماتیک، یک دوره پنج ساله اقامت در آمریکا وجود دارد. این بیانیه که خروج ۵۵ دیپلمات روس را نمی‌توان به عنوان اخراج تلقی کرد، نیز قابل انتقاد نیست. به وضوح به ما اشاره شد که در صورت امتناع از اجرای این الزام، روس‌ها از مصونیت و سایر امتیازات دیپلماتیک محروم خواهند شد. بنابراین، بحث در واقع در مورد اخراج است.

اقدامات مذکور توسط آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن می گوید که روسیه با متمرکز کردن نیرو در مناطق مرزی، در تدارک حمله به اوکراین است- ادعایی که مسکو رد می‌کند.

در واکنش به تحریم‌های ضد روسی واشنگتن و دور تازه ای از اخراج دیپلمات‌های روس، مسکو هم استخدام شهروندان غیرآمریکایی را در اماکن دیپلماتیک آمریکا که در خاک روسیه قرار دارند، ممنوع کرد. به این ترتیب، از اول ماه آگوست، سفارت آمریکا در مسکو با ۱۲۰ پرسنل به کار خود ادامه می‌دهد که کمترین تعداد در پنج سال گذشته است.

نظر شما