شناسهٔ خبر: 51113667 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹ آذر و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- تمامی استان‌ها از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده‌اند، اما با توجه به این که وضعیت موجود ناپایدار و خطر سویه جدید و مسری‌تر این ویروس پررنگ‌ شده است، توجه مردم به شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -

 مدیریت و کنترل کرونا در ایران به مدد سرعت‌بخشی به روند واکسیناسیون، تدابیر بهداشتی و محدودیت ها، اکنون در وضعیت خوبی  قرار دارد، اما شیوع سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون که از آفریقای جنوبی برخاسته، می‌تواند دستاوردها را کم‌اثر کند و خستگی را به تن کادر درمان باقی بگذارد.

در اومیکرون که سرعت سرایت‌پذیری آن ۵۰۰ برابر سویه‌های قبلی کروناست. ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ مورد آن کلیدی است و سرایت‌پذیری بالایی دارد و به همین خاطر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.

کارشناسان می گویند که مقابله با اومیکرون بستگی به رفتار ما در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارد و با توجه به ویژگی آن که واکسن‌گریز است، توجه و پرداختن به موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و شست وشوی دستها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای در امان ماندن از گزند آسیب های کرونا بیش از پیش مورد تاکید است. 

به بیان علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، برای شناخت بیشتر اومیکرون باید زمان بگذرد تا رفتار بیولوژیکی و پاسخ به واکسن و ایمنی بدن این سویه مشخص شود، هنوز هیچ شواهدی از تایید مشاهده این نوع سویه در کشور وجود ندارد و باید تمهیدات اساسی پیشگیرانه در رابطه با کنترل و نظارت بر مبادی ورودی و خروجی کشور بویژه در مرزها و فرودگاه ها با شدت بیشتری اتخاذ شود.

واکسیناسیون علیه کرونا پرشتاب و مستمر 

تامین و تزریق واکسن به عنوان یک راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا و یا کاهش تاثیرات آن در صورت ابتلا، در کشورمان با شتاب ادامه دارد و همه احاد مردم جامعه هدف آن هستند. 

۹ آذر و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تزریق  ۷۳۰ هزار دُز واکسن در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع واکسن های تزریق شده به ۱۰۵ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۶۳ دُز رسید.

در خصوص اثرگذاری واکسیناسیون، مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است که به شرط افزایش پوشش واکسیناسیون تا سال آینده، ویروس کرونا تحت کنترل درمی‌آید و بیماری از حالت اورژانسی بهداشتی فعلی به یک بیماری بومی مانند سرماخوردگی تبدیل می‌شود.

دکتر محمدجعفر صادقی با اشاره به اینکه در چنین حالتی خطر بیماری آنقدر کاهش می یابد که تاثیری بر زندگی و اقتصاد مردم ندارد، گفت: برای رسیدن به این نقطه همه باید واکسن کرونا و دُزهای تقویتی را دریافت نمایند و اگر افرادی از انجام این امر مهم اجتماعی سر باز بزنند به اهداف از پیش تعیین شده نخواهیم رسید.

در همین خصوص، اعلام شده است که تاکنون یک میلیون و ۳۳۴ هزار نفر معادل ۹۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان ری در استان تهران واکسن زده اند. از جمله، ۹۳/۸ درصد از جامعه هدف دانش آموزی این شهرستان واکسینه شده اند. 

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش ایلام هم گفت: ۹۷ درصد فرهنگیان و ۸۷ درصد دانش آموزان این استان تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

سعداله پورمیرزا ادامه داد: برای مصون ماندن دانش آموزان و فرهنگیان تزریق واکسن مهم ترین راهکار است و پس از تزریق واکسن نیز باید پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک همچنان باید توسط آنان استمرار داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید شرایط را برای حضور دانش آموزان بصورت ایمن فراهم کنیم که در راستا براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا و همچنین بخشنامه هوشمندسازی دانش‌آموزان، فرهنگیان و کارکنان دولت در صورتی مجاز هستند در فضای های آموزشی و مدارس حضور یابند که واکسن را تزریق کرده باشند.

در سمنان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان با تاکید بر حضور آحاد جامعه برای انجام واکسیناسیون، گفت: حدود ۹۲ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دُز اول و حدود ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان  دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

کامران قدس  ابراز داشت: بهبود شرایط شهرهای استان سمنان از لحاظ شیوع کرونا به دلیل ایمنی ایجاد شده از طریق تزریق واکسن است و انتظار می‌رود افرادی که تا این لحظه برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند برای پایداری شرایط و قطع زنجیره شیوع کرونا نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر واکسن به اندازه کافی وجود دارد و منتظر حضور مردم در مراکز واکسیناسیون هستیم، افزود: خودداری و کوتاهی از تزریق واکسن امکان جهش ویروس را فراهم می‌کند و بسیار خطرناک است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: هم‌زمانی بسیاری از بیماری‌ها با تزریق واکسن به ویژه در افراد با سن بالا این شائبه را ایجاد کرد که این بیماری‌ها از عوارض واکسن است. در حالی که تاکنون حدود ۵ میلیارد دز واکسن در جهان تزریق شده است.

اما از بجنورد به نقل از معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی خبر رسیده است که تزریق دُزسوم واکسن کرونا به ۵۰ جانباز بالای ۷۰ درصد استان از هفته جاری آغاز شده است.

عزیز رضایی همچنین گفت: در مجموع ۱۰ تا ۱۵ درصد ایثارگران اعتقاد به واکسن کرونا  ندارند و به همین دلیل به مراکز دریافت واکسن مراجعه نکرده اند.

همچنین اعلام شد که تاکنون ۸۴ درصد از گروه های سنی ۱۲ سال به بالای واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی حداقل یک دز و از مجموع جمعیت ۱۲ سال به بالا تاکنون ۶۰ درصد دز دوم این واکسن را دریافت کرده اند.

دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال گیلانغرب در استان کرمانشاه هم  به صورت ۱۰۰ درصد علیه ویروس کرونا واکسینه شدند تا رتبه اول استان از لحاظ پوشش واکسیناسیون دانش آموزی به این شهرستان برسد.

خوشبختانه با افزایش واکسیناسیون و همکاری خوب مردم آمار موارد مثبت کرونایی روزانه گیلانغرب  به حداقل ممکن و به میانگین یک نفر رسیده است.

 تاکنون ۹۱ درصد جمعیت هدف شهرستان دُز اول را تزریق کرده‌اند و دُز دوم ۹۰ درصد و دُز سوم نیز تاکنون برای ۷۶۹ نفر تزریق شده است.

در اصفهان، میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در استان در نوبت اول به بالای ۸۰ درصد و در نوبت دوم به ۶۶ درصد رسیده است.

اما متاسفانه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سراسر استان بطور میانگین کمتر از ۵۰ درصد است درحالیکه با توجه به سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) مردم باید در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند.

در زمان حاضر شهرستان های برخوار، بویین میاندشت، تیران و کرون، دهاقان و خور و بیابانک در وضعیت آبی ( کم خطر ) و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) کرونا قرار دارند.

۹ آذر و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

تازه‌ترین وضعیت ابتلا به کرونا در استان‌ها 

در اردبیل، آمار جان‌باختگان کرونا برای دهمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید به طوری که مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۷۷ نفر باقی ماند.

در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته به ۱۸۴ نفر کاهش یافت که ۷۱۳ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

طی شبانه روز گذشته ۳۳ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که این میزان بستری نیز پایین ترین رقم در چهار ماه گذشته بوده و نسبت به بالاترین آمار ثبت شده سه ماه، ۱۵۶ نفر کاهش نشان می‌دهد.

هم اکنون شیوع بیماری کووید ۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند.

 رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه نیز گفت که در هم‌اکنون ۲۳۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند که نسبت به روز قبل ۹ نفر بیشتر است که از این تعداد، ۶۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال هشت نفر آنها وخیم است.

مهدی محمدی با اشاره به فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا افزود: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۹۵ نفر رسیده است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ششم آذر ماه هیچ شهرستانی در استان با وضعیت قرمز و نارنجی وجود ندارد.  شهرستان‌های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقروکلیایی، پاوه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان‌های، قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی و دالاهو براساس رنگ‌بندی جدید در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

از  خراسان رضوی هم خبر رسیده است که هم‌اکنون ۷۰ درصد از بیماران بدحال کرونایی استان در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های مشهد بستری هستند.

 ۱۴۳ بیمار بدحال کرونایی نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۰۸ مورد از آنها در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت معالجه قرار دارند. در حال حاضر ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان خراسان رضوی بستری هستند.

تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان خراسان رضوی نوبت اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

کرونا همچنین در البرز  ۴۰ بیمار بدحال را طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان در بخش  مراقبت‌های پزشکی بستری کرد. 

 ۲۷۹ بیمار بدحال اکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند و مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به ۷۸ هزارو ۹۰۰ نفر رسیده است .

همچنین  یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داد و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۴۴۴ نفر رسید.

اما در سیستان و بلوچستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرد: با افزوده شدن ۱۰۳ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۴۴۱ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری اظهارداشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۹۹ بیمار حاد تنفسی و ۶۱ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

در همین حال، یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در ایلام جان خود را از دست داد  و مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۱۶۲ نفر افزایش یافت.

همچنین در شبانه روز گذشته ۱۷ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود در استان ۷۱ نفر است.

گزارش های کرونایی 

گزارش تصویری / رعایت دستور العمل های بهداشتی در مدارس

پویش "برای هم بمانیم" تلاشی برای واکسن‌پذیری حداکثری در مشهد

روند کاهشی کرونا در آذربایجان غربی؛ امیدواری در کنار ترس از موج ششم

بازگشت تلفات کرونا به مدار ۳ رقمی/فوت ۱۱۹ هموطن دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته

براساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و پس از ۶ روز تلفات کرونا با دیگر سه رقمی شد.

 از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۰۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۴۵ نفر رسید.

اکنون ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وصعیت قرمز کرونایی به سر نمی برد.

نظر شما