شناسهٔ خبر: 51112837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

الاعرجی: به سرنخ‌های مهمی درباره حمله پهپادی به منزل الکاظمی رسیدیم

مشاور امنیت ملی عراق در حالی از نتایج روند تحقیقات حمله به منزل الکاظمی پرده برداشت که کارشناسان عراقی روند تحقیقات را مبهم توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق درباره روند تحقیقات مربوط به حمله به منزل «مصطفی الکاظمی» گفت: کمیته تحقیقات به ریاست من و عضویت دفتر نخست‌وزیری، وزرا و مسئولان امنیتی تشکیل شد، در این کمیته شخصیت‌های مهم و دارای تخصص درخصوص الزامات تحقیقات حضور دارند.

الاعرجی با بیان اینکه برای کمیته تحقیقات ثابت شد که حمله به منزل نخست‌وزیر با دو پهپاد انجام شده است، گفت: حمله با پرتاب دو راکت که یکی به سقف خانه الکاظمی اصابت کرده و دومی در حیاط خانه فرود آمده است، صورت گرفت همچنین یکی از راکت‌ها منفجر و دومی عمل نکرد، ما مشخصات پهپادی که به منزل نخست‌وزیر حمله کرد را به دست آورده‌ایم.

مشاور امنیت ملی عراق افزود: دو تیم از اداره مبارزه با مواد منفجره و مستندات جنایی به مکان حمله اعزام و آثار جرم را اخذ کردند همچنین در روز دوم، پرتابه دیگری در سقف خانه الکاظمی پیدا شد که منفجر نشده بود.

وی تاکید کرد که حمله با راکت به منزل الکاظمی موید آن است که مستقیما به جان نخست‌وزیر سوء قصد شده بود.

الاعرجی با بیان اینکه اقدام دو تیم از اداره مبارزه با مواد منفجره و مستندات جنایی در منفجر کردن راکت‌ها بدون گرفتن اثر انگشت مایه غافلگیری ما شد، افزود: کمیته تحقیقات تصمیم گرفت تا دو تیم مسئول انفجار راکت مذکور را زندانی و تحویل وزارت کشور دهد.

مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه تحقیقات برای آگاهی از علت عدم اخذ اثر انگشت و انفجار راکت ادامه خواهد داشت، گفت: کمیته تحقیقات به دور از کشمکش و جدال سیاسی به دنبال دلیل و مستندات درباره این حادثه است و بدون هیچگونه فشار در حال انجام وظیفه خود است و تاکنون هیچ شخص یا گروهی را متهم نکرده و تحقیقات به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: نخست‌وزیر به کمیته تحقیقات توصیه کرده تا با بی‌طرفی و به طور حرفه‌ای به ایفای مسئولیت و وظیفه خود بپردازد و منافع و مصالح کشور را نصب العین خود قرار دهد.

الاعرجی با بیان اینکه این کمیته تاکنون در روند تحقیقات از هیچ طرف خارجی کمک نگرفته است، گفت: ممکن است برای روشن شدن حقیقت از کشور‌های برادر و دوست کمک بگیریم.

الاعرجی تاکید کرد که به سرنخ‌های مهمی برای دستیابی به حقیقت امر رسیده‌اند و برای دقت در تحقیقات باید زمان کافی وجود داشته باشد. کشور سال‌هاست دچار چالش امنیتی است و برای شناسایی کسانی که امنیت را بازیچه خود قرار می‌دهند، باید همکاری کرد.

وی در ادامه اشاره کرد که رادار‌ها نمی‌توانند پهپاد‌هایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند را شناسایی کنند.

مشاور امنیت ملی عراق گفت که مختصات دقیق و قطعی محل پرواز و فرود پهپاد‌ها را دارند و یکی از آن‌ها در داخل کشور سرهم شده است و پرتابه آن از پوشش پلاستیکی ساخته شده بود.

الاعرجی تصریح کرد که محل فرود پهپاد‌ها در شمال شرق بغداد بوده و محل پرواز آن‌ها نیز مشخص شده است.

الاعرجی بیان کرد که از تیم حفاظت همراه نخست وزیر و تیم ثابت و سیار گزارش تهیه و ثابت شد که حمله به منزل نخست وزیر تروریستی بوده و نخست وزیر را هدف قرار داده و برای کمیته تحقیقات ثابت شده منزل نخست وزیر ۴ خروجی داشته و پس از این حمله، منزل تخلیه شده است.

مشاور امنیت ملی عراق گفت بین محل اصابت راکت نخست و دوم ۵ متر فاصله بوده و محل خروج الکاظمی و محل نشستن او را هدف قرار داده است.

وی در پایان ضمن درخواست از همه برای کمک به این کمیته با اطلاعاتی که دارند، گفت: از دفتر نخست وزیر خواسته شده اسامی افرادی که طی ده روز گذشته پیش از این حادثه با وی دیدار کرده‌اند، در اختیار کمیته قرار بگیرد.


واکنش عصائب اهل الحق به گزارش مشاور امنیت ملی عراق


«سلام الجزائری» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق این گزارش را ضد و نقیض و فاقد مدرک و دلیل دانست و گفت: نوعی سردرگمی درباره نتایج تحقیق مربوط به حمله به منزل نخست وزیر وجود دارد. گزارش مایوس کننده است و نهاد‌های امنیتی سردرگم و مواضع ضد و نقیض است.

کشور عراق ,

وی افزود: این عملیات سازماندهی شده است تا خون شهیدان اعتراضات را پایمال کند. نهاد‌های امنیتی حقیقت را فاش نمی‌کنند تا بر این روند سرپوش بگذارند.

الجزائری گفت: دولت با همه نهاد‌های امنیتی خود شکست خورده است و به سرنخی نرسیده است. مدرک و دلیل روشنی در این باره نزد نهاد‌های امنیتی وجود ندارد و فعلا فیلم بازی می‌کنند.

وی ادامه داد: «صباح الشبلی» تصریح کرده است که پرتابه به دستور مقامات عالی منفجر شده است چگونه ممکن است که پرتابه نابود شود. از سویی هر پرتابه‌ای در فاصله ۶ کیلومتری از منطقه الخضراء از سوی سامانه «سی‌رام» رهگیری می‌شود.

الجزائری گفت: اولین طرفی که خواهان کشف ابعاد این جنایت است، نیرو‌های چارچوب هماهنگی شیعی هستند و آنرا مورد حمایت قرار می‌دهند؛ اما همه شواهد حاکی از آن است که این اقدام در داخل منطقه الخضراء برنامه ریزی شده است.

وی افزود: پهپاد‌های آمریکایی شب حادثه در حال پرواز بودند و آثار پرتابه‌ها نیست.

«حمید الکفائی» تحلیلگر عراقی هم گفت: نشست اعلام نتایج تحقیقات صحت هدف قرار گرفتن را ثابت کرد، اما عاملان آن را روشن نکرد.

«خالد الطائی» کارشناس عراقی هم گفت که روند تحقیقات فاقد ادله است. الاعرجی شواهد و مدرکی ارائه نکرد.

«رمضان البدران» دیگر تحلیلگر عراقی هم بیان کرد: ابهام در روند تحقیقات مربوط به هدف قرار دادن الکاظمی به مثابه فرار از رویارویی است.

نظر شما