شناسهٔ خبر: 51103173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مذاکرات وین؛ از تاکید ایران بر لغو تحریم‌ها تا چانه‌زنی دیپلمات‌های شرقی و غربی

رسانه‌های غربی در روز‌های اخیر در گفتگو با مقام‌ها و منابع دیپلماتیک به گمانه‌زنی درباره فضای مذاکرات وین و نتیجه احتمالی آن و بررسی سناریو‌های مختلف پرداخته‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_حسین نجار_ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله تحولات افغانستان و مذاکرات وین تلفنی گفتگو کرد.

* با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات وین شده و در تلاش بر دستیابی به یک توافق خوب هستیم

امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی خاطر نشان‌کرد که علیرغم بدعهدی و بی عملی آمریکا و سه کشور اروپایی، تهران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات وین شده و در تلاش بر دستیابی به یک توافق خوب است.

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح ویژگی‌های یک توافق خوب اظهار داشت: طرف‌های مقابل می‌بایست به تعهدات کامل خود در برجام برگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. همچنین این نکته اهمیت دارد که هر نوع توافق حاصله، قابلیت راستی آزمایی موثر داشته باشد.

 

مذاکرات وین؛ از تاکید ایران بر لغو تحریم‌ها تا چانه‌زنی دیپلمات‌های شرقی و غربی
مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین آغاز شد و علی باقری معاون وزیر امور خارجه که ریاست این مذاکرات را برعهده داشت در اظهاراتی در نشست افتتاحیه بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید کرد و گفت: تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگوی تلفنی با گوترش به گفتگو‌های سازنده و رو به جلوی محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران اشاره کرد و افزود: تهران به همکاری‌های فنی با آژانس ادامه می‌دهد.

گفتنی است رافائل گروسی مدیرکل آژانس در هفته گذشته به تهران سفر و با اسلامی و امیرعبداللهیان گفتگو کرد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره گفت: سفر گروسی به تهران در چارچوب همکاری‌های فنی ایران و آژانس انجام شد و گفتگو‌های خوبی در سطوح مختلف انجام شد و این گفتگو‌ها ناتمام ماند، به خاطر اینکه در برخی واژه‌ها و مفاهیم به توافق قطعی نرسیدیم، ولی بند‌های توافقی تقریبا نهایی شده و هیأت ایران طی روز‌های آتی برای نهایی کردن متن با آژانس جلساتی را خواهد داشت و مراودات بین دو طرف در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت. (اینجا بخوانید)

* مذاکرات قبل را نادیده نمی‌گیریم

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص برگزاری شش دوره مذاکرات قبلی ایران با گروه ۱+۴ که در دولت دوازدهم برگزار شد نیز خاطرنشان کرد: ما این مذاکرات را نادیده نمی‌گیریم، اما به عنوان دولت جدید این حق را برای خود قائل هستیم که با ملاحظات خود مسائل مورد اختلاف را مرور و در مورد آن گفتگو کنیم.

* استقبال گوترش از آغاز مذاکرات در وین

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت کامل خود از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد.

وی درخواست ایران در مورد راستی آزمایی برای رفع تحریم‌ها را معقول خواند.

دبیرکل سازمان ملل تلاش همه طرف‌ها برای ایجاد اعتماد بین طرفین را ضروری خواند و بر حمایت همه جانبه سازمان ملل تاکید کرد.

* وضعیت انسانی در افغانستان

در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان با دبیرکل سازمان ملل درباره مسائل افغانستان گفتگو کرد. امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر تشکیل دولت فراگیر، وضعیت انسانی در این کشور خطرناک در آستانه فصل سرما را نگران کننده خواند.

وی وجود بحران مهاجرت، تحریم منابع مالی مردم افغانستان و اقدامات تروریستی داعش را از جمله عوامل بحران زا در افغانستان برشمرد.

آنتونیو گوترش ضمن ابراز نگرانی نسبت به بحران گسترده بخصوص بحران انسانی در افغانستان، بر ضرورت تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: ما در تلاشیم تا ساز و کاری برای تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان از طریق ایجاد یک صندوق پولی بین المللی به کمک بانک جهانی و چند کشور دیگر، علیرغم وجود تحریم‌ها ایجاد کنیم.

خطیب زاده همچنین در نشست خبری روز دوشنبه گفت که ایران مردم افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

گفتنی است وزیر امور خارجه ۲۶ مهر ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه مایل نیستیم تبادل زندانیان به مذاکرات هسته‌ای گره بخورد، گفت: از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می‌کنیم و چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند، ایران نیز به تعهداتش بازمی‌گردد.

* ادعای تایید نشده «نیویورک‌تایمز» درباره هشدار ایران به مذاکره‌کنندگان

روزنامه «نیویورک تایمز» شامگاه دوشنبه گزارشی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش منتشر کرد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: «یک مقام ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت مذاکره کننده ایران در این نشست گفت در صورتی که خواسته‌های ایران برآورده نشود، ایران برنامه هسته‌ای خود را تشدید خواهد بخشید».

پایگاه خبری آکسیوس نیز شامگاه دوشنبه در گزارشی نوشت که دو منبع آمریکایی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی دو هفته پیش اطلاعاتی را با متحدان آمریکایی و اروپایی به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد ایران گام‌های فنی برای آماده سازی غنی سازی اورانیوم تا غنای 90 درصد را برداشته است.

بر اساس اطلاعاتی که توسط رژیم صهیونیستی با آمریکا به اشتراک گذاشته شده، ایران مقدماتی را فراهم کرده که به این کشور اجازه می‌دهد در صورتی که تصمیم بگیرد طی چند هفته غنی‌سازی 90 درصد را آغاز کند.

کارشناسان اطلاعاتی صهیونیستی ارزیابی کرده‌اند که ایران می‌تواند این گام را با هدف دستیابی به اهرم فشاری در گفتگو‌های وین، اتخاذ کند.

منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران به یک یا دو سال برای دستیابی به نیازمندی‌های فنی اضافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

ایران بار‌ها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌کند و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

* باقری: تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست

نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در وین برای رفع تحریم‌ها که به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز در هتل کوبورگ برگزار شده بود، پایان یافت.

* لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران

علی باقری در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفتگو‌ها قرار گیرد.

 

مذاکرات وین؛ از تاکید ایران بر لغو تحریم‌ها تا چانه‌زنی دیپلمات‌های شرقی و غربی
رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

* تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست

این دیپلمات ایرانی با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد: تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

* نشست کارگروه لغو تحریم‌ها صبح فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست کارگروه لغو تحریم‌ها صبح فردا (سه‌شنبه) برگزار شود.

گفتنی است، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در این مذاکرات نیز در توئیتی در این باره نوشت: «شرکت کنندگان در نشست امروز بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این مذاکرات گفته بود: هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول توافق وارد وین شده و به گفتگو‌های نتیجه‌بخش فکر می‌کند و اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند. این‌که مذاکرات چند روز طول خواهد کشید و کیفیت آن چه خواهد بود، امروز مشخص خواهد شد. آن‌چه مهم است این است که اگر آمریکا با این عزم به وین بیاید که بن بست و مواردی که در دور‌های قبلی باعث به نتیجه نرسیدیم را بخواهد حل کند و از آن نقطه وارد وین شود قطعا گفتگو‌ها مسیر آسانتری را خواهد داشت و اگر آمریکا همچنان به مسیر قبلی ادامه دهد قطعا ایران انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.

گفتنی است در دولت دوازدهم و به منظور احیای برجام از نیمه فروردین تا پایان خرداد ماه ۶ دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار شد که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا و علیرغم پیشرفت‌هایی که حاصل شده بود، نتیجه‌ای حاصل نشد.

اتحادیه اروپا: اولویت اول ایران رفع تحریم‌ها است

«انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده بعد از اتمام این نشست درباره آن اظهارنظر کرد.

او گفت: «از اینکه به وین بازگشته‌ایم خوشحالیم.»

انریکه مورا در بخش دیگری از اظهاراتش درباره این دور از نشست کمیسیون مشترک گفت که «برای بازگرداندن برجام فوریت حس می‌شود.»

 

مذاکرات وین؛ از تاکید ایران بر لغو تحریم‌ها تا چانه‌زنی دیپلمات‌های شرقی و غربی
او همچنین مدعی شد ایران موافقت کرده کار را بر پایه ۶ دور قبلی ادامه دهد. مورا تصریح کرد کارگروه رفع تحریم از فردا کارش را آغاز خواهد کرد و کارگروه هسته‌ای یک روز بعدتر کارش را آغاز خواهد کرد.

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرده تیم مذاکره‌کننده ایران گفته اولویت اول تهران رفع تحریم‌ها است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از امروز در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفتگو‌ها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفتگو‌ها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفتگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفتگو می‌کرد، اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفتگو‌ها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

* منابع غربی درباره مذاکرات وین چه می‌گویند؟

امروز (دوشنبه) هتل «پله کوبورگ» وین میزبان مذاکرات رسمی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) با هدف رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکاست. تیم مذاکرات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» از روز شنبه وارد وین شده و تاکنون دیدار‌هایی غیررسمی در قالب‌های مختلف از جمله رایزنی سه‌جانبه روز یکشنبه با نمایندگان چین و روسیه در راستای ایجاد آمادگی و تصریح مواضع داشته است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش نگرش تیم‌های مذاکره‌کننده را مثبت ارزیابی کرده و گفته همچنان احتمال رسیدن به توافق وجود دارد و نهایت تلاش برای تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات برای احیای برجام ضروری است.

دیپلمات ارشد روس همچنین ترکیب هیات اعزامی ایران به این دور از مذاکرات در شهر وین را «چشمگیر» خوانده و آن را دلیلی بر نیت جدی تهران تفسیر کرده است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین هم در جدیدترین اظهارنظر خود با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی و با تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد این گفتگو‌ها شده، اظهار داشت ترکیب هیأت ایرانی نشان دهنده این عزم و جدیت برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در گزارشی درباره یکصد روز حضورش در این سمت و در آستانه مذاکرات وین اعلام کرد که «جمهوری اسلامی در این مذاکرات، دست‌بسته نخواهد بود و گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد و در رسیدن به توافق جدی هستیم».

ایران همانطور که از ابتدای گفتگو‌های وین که شش دور آن بدون حصول نتیجه در زمان دولت سابق ایران انجام شد، گفته هدفش از این مذاکرات رفع تمامی تحریم‌های آمریکا به صورت یکجا، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های عینی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در همین زمینه تاکید کرده است: نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تأمین شده و تحریم‌ها باید لغو شود و ما امیدواریم که در مسیر گفتگو‌های وین بتوانیم گام‌های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی داشته باشیم.

* غربی‌ها با چه نگاه و هدفی به مذاکرات آمده‌اند؟

دولت بایدن که از زمان کارزار انتخاباتی خود برای ورود به کاخ سفید از تصمیمش برای بازگرداندن آمریکا به برجام گفته بود، حدود دو ماه و نیم بعد از رسیدن به قدرت در آمریکا با حضور غیرمستقیم در مذاکرات وین مدعی تلاش برای تحقق این وعده شد. اما از همان ابتدا گفت که احیای برجام را با هدف دستیابی به توافقی به زعم واشنگتن جامع‌تر دنبال می‌کند تا مسائلی مانند برنامه موشکی ایران و حضور منطقه‌ای آن را هم پوشش دهد.

زیاده‌خواهی‌های واشنگتن در کنار عدم پذیرش رفع تحریم‌ها به‌رغم اذعان دولت بایدن به شکست سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ در قبال ایران و خودداری از دادن تضمین در خصوص تکرار نشدن اقدام به خروج آمریکا از توافق، دور‌های قبلی مذاکرات را بی‌نتیجه گذاشت.

در روز‌های اخیر هم بعد از اعلام زمان مذاکرات وین پس از وقفه پنج ماهه، مقام‌های آمریکایی و اروپایی بار‌ها در اظهاراتی طلبکارانه بدون اشاره به نقض مکرر تعهدات برجامی خود، درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و در خصوص محدود بودن زمان احیای برجام هشدار داده‌اند. آن‌ها همچنین مانند همیشه به تهدید «روی میز بودن همه گزینه‌ها» و طرح‌های جایگزین متوسل شده‌اند.

رسانه‌های جریان اصلی هم در اشاره به اظهارات مقام‌ها، دیپلمات‌ها و منابع غربی، به گمانه‌زنی درباره فضای این گفتگو‌ها و نتیجه آن و بررسی فهرست گزینه‌های غرب در صورت شکست این مذاکرات پرداخته‌اند.

* آمریکا و گزینه‌های همیشه روی میزش

شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» اخیراً به نقل از دیپلمات‌های غربی، مقامات سابق و کارشناسان آمریکایی گزارش داد در حالی که ایران و قدرت‌های جهانی آماده از سرگیری مذاکرات وین می‌شوند، ایالات متحده و متحدانش در حال بحث درباره فهرست گزینه‌های «طرح ب» در صورت شکست مذاکرات هستند.

به ادعای این گزارش، در شرایطی که احتمال دستیابی به موفقیت در مذاکرات وین دور از دسترس به نظر می‌رسد و ایران در تضاد با بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد است، مقامات آمریکایی و اروپایی با مجموعه‌ای از انتخاب‌های ناخوشایند-از تحریم‌های تشدید شده تا اقدام نظامی بالقوه-روبرو هستند.

چیزی که از زبان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم ماه گذشته شنیده شد که گفت ایالات متحده آماده است تا در صورت شکست مذاکرات به گزینه‌های دیگر روی بیاورد.

طبق این گزارش، این گزینه‌ها عبارتند از: متقاعد کردن چین به توقف واردات نفت از ایران، تشدید تحریم‌ها، از جمله هدف قرار دادن فروش نفت ایران به چین، پیگیری توافق هسته‌ای موقتی کمتر جاه‌طلبانه، راه‌اندازی عملیات مخفیانه برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران و دستور حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران یا حمایت از اقدام نظامی اسرائیل.

اما به تحلیل این رسانه آمریکایی، در همه این گزینه‌ها، اما و اگر‌های زیادی وجود دارد که کارایی آن‌ها را زیر سوال می‌برد و باعث می‌شود که مذاکرات وین همچنان بهترین گزینه پیش روی واشنگتن در قبال ایران باشد.

به گزارش ان‌بی‌سی، مقامات کنونی و سابق آمریکایی و اروپایی اذعان می‌کنند که هر کارزار تحریمی جدید ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا اثر کند که به ایران زمان بیشتری برای توسعه برنامه هسته‌ای خود می‌دهد و حتی در آن زمان هم ممکن است تحریم‌ها اثر مطلوب را نداشته باشد.

در خصوص گزینه خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران هم این رسانه آمریکایی اذعان کرده که گرچه خرابکاری مخفیانه باعث خسارت و تأخیر در برنامه ایران شده، اما تهران با مضاعف کردن تلاش‌هایش برای غنی‌سازی اورانیوم و تقویت برنامه هسته‌ای خود به چنین اقداماتی پاسخ داده است.

رویترز هم به نقل از دیپلمات‌های غربی درباره گزینه آمریکا برای اعمال فشار بر ایران از طریق چین گزارش داده هدف اعلام‌شده آمریکا در مذاکرات پیش رو در وین بررسی احیاپذیر بودن توافق هسته‌ای است، اما هدف اعلام‌نشده آن ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت شکست مذاکرات باشد.

این دیپلمات‌ها در گفتگو با رویترز مدعی شده‌اند یک راه برای اعمال فشار بر ایران جهت «احیای برجام» یا پذیرش توافقی جدید این است که بتوان پکن و مسکو را مجاب کرد این تهران است که مانع ادامه مسیر است نه واشنگتن.

این در حالی است که چین و روسیه بار‌ها آمریکا را مقصر وضعیت فعلی برجام دانسته و خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده از سوی آمریکا علیه ایران شده‌اند.

* آمریکا به دنبال «توافق موقت» با ایران!

خبرگزاری رویترز اخیراً در گزارشی دیگر به نقل از منابع دیپلماتیک درباره مذاکرات هشتم آذر در وین ادعا کرد، آمریکا ایده مذاکره بر سر «توافق موقت» با ایران را مطرح کرده است.

طبق این گزارش، «یک سناریو که دیپلمات‌ها می‌گویند واشنگتن پیشنهاد کرده این است که تا زمانی که توافق دائمی حاصل نشده باشد، مذاکره کردن بر سر یک توافق موقت با تهران است. با این حال آن‌ها می‌گویند که این موضوع زمان می‌برد و اطمینانی وجود ندارد که ایران میلی به پذیرش چنین چیزی داشته باشد».

نشریه «پالتیکو» هم روز جمعه در یادداشتی با بیان این که اختلافات حزبی در آمریکا به مانعی بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تبدیل شده، به نقل از یک مقام دولت بایدن نوشت، آمریکا به‌طور فعالانه برای رسیدن به توافق موقت تلاش نمی‌کند، اما اعلام کرده که این اقدام نیز گزینه‌ای محتمل است که ممکن است مطرح شود.

امکان توافق هست

شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» روز یکشنبه در گزارشی به‌رغم ادعا‌های رسانه‌ای در خصوص کم بودن احتمال موفقیت مذاکرات وین، به نقل از چند مقام آگاه اعلام کرد که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد.

چند دیپلمات اروپایی به سی‌ان‌ان گفتند که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد، اما به طور محتمل این زمان تا خاتمه سال آتی میلادی خاتمه خواهد یافت. به گفته این دیپلمات‌ها، در این برهه هنوز طرح ثانویه‌ای وجود ندارد.

شورای سردبیری روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز در یادداشتی تحت این عنوان که «ایران شماره هسته‌ای بایدن را دارد» به دولت بایدن درباره حصول توافق ضعیف با ایران هشدار داده است.

در مقدمه این یادداشت آمده است: مذاکرات هسته‌ای ایران روز دوشنبه (امروز) در اتریش از سر گرفته خواهد شد و به نظر می‌رسد که بدبینی، قاعده امروز باشد. ایران از دادن امتیازات سر باز می‌زند در حالی که ایالات متحده این سیگنال را دارد نشان می‌دهد که شاید صبرش حدی دارد، اما تمایل دولت بایدن برای یک توافق (با ایران) را دستکم نگیرید، هر توافقی را.

این رسانه آمریکایی معتقد است ماه‌هاست که دولت بایدن در حال التماس به ایران برای بازگشت به میز مذاکرات بوده، آنهم میزی که ایالات متحده به معنای واقعی حتی در آن حضور ندارد. شورای سردبیری این رسانه جمهوری‌خواه رد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران را تحقیر عامدانه ایالات متحده خوانده، اما گفته این باعث انصراف واشنگتن نشده است.

آمریکا: ایران در مذاکرات درخواست‌های بیشتر مطرح نکند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران در واکنش به انجام دور اول مذکرات رفع تحریم‌ها که در وین آغاز شده گفت، بازگشت متقابل به برجام و پایبندی کامل به آن، بهترین گزینه موجود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

 

مذاکرات وین؛ از تاکید ایران بر لغو تحریم‌ها تا چانه‌زنی دیپلمات‌های شرقی و غربی
به گزارش منابع خبری، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «بازگشت متقابل به برجام و پایبندی کامل به آن، بهترین گزینه موجود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و فراهم کردن بستری برای رسیدگی به رفتار بی‌ثبات‌کننده این کشور است. اگر ایران بیشتر بخواهد یا کمتر پیشنهاد دهد، این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد، رفع تحریم‌های ایران در طول مذاکرات در اولویت بوده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در برجام و خروج یکجانبه از این توافق بین‌المللی، از لزوم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ سخن گفت.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در زمینه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در شهر «وین» در اتریش گفت: «هدف ما پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای است.»

این در حالی است که نماینده دائم چین حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفته که آمریکا باید تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را رفع کند.

«وانگ کان»، نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی در شهر وین گفت: «گفتگو و مذاکره تنها راه صحیح برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و ایالات متحده باید تمام تحریم‌های غیرقانونی مرتبط علیه ایران و طرف‌های ثالث از جمله چین را رفع کند.»

«علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفتگو‌ها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با آیت الله رئیسی

امانوئل مکرون دوشنبه شب در تماس تلفنی با آیت‌الله رئیسی درباره مبارزه مشترک با کرونا، همکاری‌های منطقه‌ای و گفتگو‌های هسته‌ای به تبادل نظر پرداخت.

 

مذاکرات وین؛ از تاکید ایران بر لغو تحریم‌ها تا چانه‌زنی دیپلمات‌های شرقی و غربی
در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس جمهور فرانسه خواستار همکاری مشترک در مباره با سویه جدید کرونا شد که مورد استقبال رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در این تماس تلفنی گفت: ایران همواره به تعهدات خود در موضوع هسته‌ای پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها پایبندی ایران را تأیید کرده است.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا با وجود پایبندی ایران به برجام و انجام تعهداتش، آمریکا نقض عهد کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند، خاطرنشان کرد: باید از کسانی که نقض عهد کردند پرسید چرا آنان به تعهدات خود پایبند نبودند؟ و ما بار دیگر تأکید می‌کنیم به تعهدات خود پایبند هستیم.

دکتر رئیسی: اعزام یک تیم جامع به وین بیانگر اراده جدی ایران در مذاکرات است

رئیس جمهور با اشاره به آغاز مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، گفت: اعزام یک تیم جامع به مذاکرات بیانگر اراده جدی ایران در این مذاکرات است.

دکتر رئیسی از رئیس جمهور فرانسه خواست تلاش کند در همکاری با دیگر کشور‌های حاضر در وین، مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌های ایران ملغی گردد.

رئیس جمهور تأکید کرد: تحریم نتوانسته است ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند و امروز همه دنیا می‌دانند که ناقضان برجام چه کسانی هستند و آن‌ها باید به تعهدات خود بازگردند.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: شرایط فعلی نتیجه عمل نکردن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام است.

رئیس جمهور با اشاره به سفر اخیر مدیر کل آژانس انرژی اتمی به تهران و اعلام وی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، گفت: مدیرکل آژانس انرژی اتمی در ایران هیچ سخنی از عدم پایبندی ایران به تعهدات بیان نکرد و ما اکنون نیز آماده‌ایم به همکاری کامل خود با آژانس ادامه دهیم.

دکتر رئیسی تأکید کرد: کسانی که نقض عهد را در برجام آغاز کرده اند، باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنند تا مذاکرات به صورت واقعی و نتیجه بخش پیش برود.

رئیس جمهور با اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین و چشم انداز روشن حل مسایل خاطر نشان کرد: اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند به هیچ عنوان نگران انجام تعهدات از جانب ایران نباشید. چون بار‌ها در عمل نشان داده ایم به تعهدات خود پایبند هستیم.

آیت‌الله رئیسی بار دیگر تأکید کرد: ایران در مذاکرات نتیجه گرا است و گفتگو‌ها باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.

رئیس جمهور گفت: اگر برای آژانس بین المللی اتمی مرجعیت قائل هستید و به آن استناد می‌کنید همین آژانس، بار‌ها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.

دکتر رئیسی از رئیس جمهور فرانسه خواست برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه و انجام تعهدات از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، تلاش کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انجام واکسیناسیون گسترده در ایران گفت: با توجه به انتشار اخباری مبنی بر سویه جدید کرونا همه باید مراقب بوده و از تجربیات قبلی نیز برای مقابله با آن استفاده کنیم.

دکتر رئیسی با توجه به ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا، گفت: ما برای کنترل کرونا از کشور‌های مختلف خصوصاً چین واکسن وارد کردیم و اکنون در حال افزایش تولید واکسن در شرکت‌های داخلی هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدام خلاف حقوق بشری آمریکا در ممانعت از ورود تجهیزات پزشکی به ایران، گفت: ما توانستیم با استفاده از توان داخلی واکسن تولید کنیم و بر کمبود‌های پزشکی فائق آییم.

آیت الله رئیسی همچنین به انجام واکسیناسیون اتباع خارجی از جمله مهاجرین افغانستانی، اشاره کرد و گفت: ایران براساس وظایف انسانی خود به مهاجرین مانند هموطنان خودمان خدمات پزشکی ارایه می‌کند.

مکرون: مصمم هستیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در تماس تلفنی خود با محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، گفت: برجام را مسئولیت مشترک خود می‌دانیم و همواره تلاش کردم که همه طرف‌ها به چارچوب برجام برگردند.

مکرون افزود: در این زمینه مذاکراتی نیز با بایدن رئیس جمهور امریکا داشته ام و مصمم هستیم مذاکرات را ادامه دهیم تا به نتیجه برسد.

رئیس جمهور فرانسه در پایان تصریح کرد: فرانسه مایل است تا گفتگو با ایران برای پیشرفت در حل و فصل مسایل را ادامه دهد.

نظر شما