شناسهٔ خبر: 51100981 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پاسخ مبهم جبلی به سوالی درباره بازگشت فردوسی‌پور

صاحب‌خبر -

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت عادل فردوسی پور به برنامه‌های صداوسیما گفت: تلویزیون ترکیبی از فکر و ایده و هنر و زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است که در قالب‌های مختلف هنرمند هنرپیشه و مجری و عوامل دیگر از سرمایه‌های سازمان هستند و از هر کدام باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که این پازل زیبا شکل بگیرد هیچ ظرفیتی را در دوره جدید هدر نمی‌دهیم و از تمام ظرفیت‌ها تا حد امکان صیانت می‌کنیم و بهره مند خواهیم شد. اینکه در موردهای مشخصی که اسم بردید قبلا هم‌گفته بودم تمام سرمایه‌های انسانی ما برای ما ارزشمند هستند و جایشان در رسانه ملی همیشه باز خواهد بود. اما اینکه در دوره تحولی جدید در ارتباط با چهره‌ها چه خواهیم کرد امیدواریم بتوانیم صیانت بهتری از چهره‌ها انجام دهیم. فرهنگ مردم داشته و سرمایه مردم است که در دست ما امانت است و باید حداکثر دقت را در وفای به این امانت داشته باشیم.

به گزارش فارس، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در پاسخ به سوالی درباره پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها گفت: در این زمینه ما تابع قانون هستیم و هرآنچه قانون بگوید ما به آن عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: باید بودجه امسال را برآورد کنیم و هر آنچه باشد بر مبنای آن عمل می‌کنیم. البته ما سال‌های پیش از قانون تبعیت کرده ایم و امسال هم از قانون تبعیت می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییرات ساختاری در رسانه ملی گفت: تغییر ساختار تابع دو‌ عنصر مهم است یکی تحول در رویکرد یکی تحول در محتوا. ما هر ساختاری را که با این دو یعنی تحول محتوایی و تحول رویکردی انطباق داشته باشد همان ساختار را ساختار کارامدی م دانیم. هر ساختاری که با این دو نوع تحول نتواند همراهی کند قاعدتا تغییر خواهد کرد.

وی درباره ساترا و تکلیف شبکه نمایش خانگی گفت: ما در این مورد هم تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا چه می‌گوید و ما تابع آن هستیم و باید قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را بدانیم. ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل کننده پخش خانگی در قبل مشخص شده بود و ما تابع قانون هستیم و قانون هم به خوبی اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه اولین تغییرات در چه حوزه ای خواهد بود؟ مثل ادغام اداره کل صداوسیما یا معاونت سیما یا سیما فیلم و … گفت: با اطمینان می‌گویم هیچ کدام از گمانه زنی‌هایی که شنیدید صحت ندارد ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که بر مبنای دو عنصر عدالت و هویت است پیش می‌رویم و این تحول دردو حوزه رویکرد و محتوا در حوزه‌های مختلف مثل تولیدات سرگرم کننده و نمایشی و خبر و برنامه‌های تلویزیونی اتفاق خواهد افتاد. در حوزه محتوا به محتواهایی که باید بیش از این پرداخته شود و محتواهایی که قابلیت پرداختن بیشتر را دارد و این دو تحول و سرفصل تحولی اصل خواهد بود و تغییری که بخواهد رخ دهد بر اساس قابلیت تحقق این دو تحول خواهد بود و تغییرات را از سازمان صداوسیما شروع می‌کنیم.

جبلی در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت عادل فردوسی پور به برنامه‌های صداوسیما گفت: تلویزیون ترکیبی از فکر و ایده و هنر و زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است که در قالب‌های مختلف هنرمند هنرپیشه و مجری و عوامل دیگر از سرمایه‌های سازمان هستند و از هر کدام باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که این پازل زیبا شکل بگیرد هیچ ظرفیتی را در دوره جدید هدر نمی‌دهیم و از تمام ظرفیت‌ها تا حد امکان صیانت می‌کنیم و بهره مند خواهیم شد. اینکه در موردهای مشخصی که اسم بردید قبلا هم‌گفته بودم تمام سرمایه‌های انسانی ما برای ما ارزشمند هستند و جایشان در رسانه ملی همیشه باز خواهد بود. اما اینکه در دوره تحولی جدید در ارتباط با چهره‌ها چه خواهیم کرد امیدواریم بتوانیم صیانت بهتری از چهره‌ها انجام دهیم. فرهنگ مردم داشته و سرمایه مردم است که در دست ما امانت است و باید حداکثر دقت را در وفای به این امانت داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره آگهی‌های بازرگانی گفت: اساسا تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما از مصادیق آن است نباید برای تامین نیاز هزینه ای و بودجه ای خود نیازمند به پخش آگهی باشد تلویزیون‌های دولتی و حاکمیتی در دنیا هیچ کدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده می‌کنند با هدف فرهنگسازی است. متاسفانه اینجا صداوسیما در وضعیتی بوده که بودجه اش و درآمدهایش هیچ گاه متوازن نبوده است و ناچار بوده درآمدش را از طریق پخش آگهی تامین کند. آگهی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در رونق دادن به تولید و معرفی کالای ایرانی و صنعت دارد اما در شکلی هدفمند که به اصل پیام ضربه نزند. ما می‌خواهیم از آگهی به عنوان وسیله تامین درامد و نیاز صداوسیما به سمتی حرکت کنیم که آگهی را متناسب با ماموریت فرهنگی محقق کنیم.

جبلی درباره اینکه تا چه زمانی آنتن فروشی به پایان می‌رسد گفت: آنتن فروشی را عبارت خوبی شاید ندانم چون وقتی به صنعت تولید میدان می‌دهید یک خدمت متقابل بین صداوسیما و تولید است. با این حال حجم و نوع و کیفیت آگهی بازرگانی باید متناسب با ماموریت فرهنگی ما به عنوان امانت‌دار جامعه باشد. شاید در حال حاضر با روش‌های محدودی مواجه باشیم برای تامین درامد سازمان که آگهی بازرگانی یکی از مهمترین آنهاست اما تلاش داریم اولا سهم بودجه صداوسیما را در بودجه دولتی که با همکاری دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد افزایش دهیم ثانیا روش‌های دیگری برای تامین نیازهای مالی صداوسیما بوجود بیاوریم که که نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود و آگهی متناسب با هدف فرهنگی ما پخش شود.

وی در پاسخ به سوالی که گفته شده است دورهمی در سلیقه او نیست گفت: گمانه زنی‌های که درباره سلیقه من می‌شود حدس و گمان است و همه آنچه که دیده و شنیده آید با واقعیت تناسبی ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه فشار در مقابل تحولات وجود دارد یا خیر گفت: من تکرار می‌کنم صداوسیما بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور است و نگاه به سازمان حاکی از بیم و امید است امید از اینکه سازمان در جایی که باید باشد قرار بگیرد و نقش خود را به عنوان رسانه مردم و جامعه و نظام به خوبی ایفا کند و خوف از اینکه مسیری را که دنبال می‌کند نتواند به توفیقات لازم برسد.

این مسئولیت سنگین رسانه ملی نباید تحت الشعاع تمایلات یا اراده‌های متفرقه ای قرار بگیرد که هر کدام در جای خود محترم است و نباید رویکرد خاص یا انتخاب خاصی بر رسانه ملی تحمیل شود.
رسانه ملی امانت‌دار جامعه است و نباید تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر مدیران عنوان کرد: بنای ما بر این است که ببینیم کجا هستیم و کجا باید برویم نقطه مطلوب ما کجاست و هرکسی هر مدیری یا جایگاهی آیا متناسب با این مسیر تحولی می‌تواند نقش ایفا کند یا خیر برای ما اصل انتصاب نیست مهم این است که طرح تحولی اجرا شود و هرکسی با این طرح تطبیق پیدا کند حتما در خدمتش هستیم.

جبلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این درست است که شنیده می‌شود از نیمه دوم آذر می‌خواهید تغییرات را کلید بزنید؟ گفت: تمام آنچه در فضای مجازی شنیده اید را روی حساب گمانه زنی بگذارید.

انتهای پیام

نظر شما