شناسهٔ خبر: 51100922 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

آموزش مجازی دانش آموزان را بیمار می‌کند

یک جامعه‌شناس با تاکید بر معایب آموزش از طریق فضای مجازی، گفت: اگر مدارس بازگشایی نشوند، افرادی که در سن رشد و یادگیری بودند، در آینده فردگرا و دچار مشکل خواهند شد و یک شخصیت بیمار به جامعه تحویل داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و کارشناس ارشد علوم تربیتی با بیان اینکه استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به واسطه آموزش آنلاین در دوران کرونا می‌تواند مخرب باشد، به میزان گفت: این دانش‌آموزان خواه ناخواه به تمامی امکانات تلفن‌های هوشمند دسترسی پیدا می‌کنند و دنیایشان دگرگون می‌شود، از این رو جایگزین خوبی برای مدارس نیست.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه فرد با استفاده مداوم از تلفن همراه به تنهایی روی می‌آورد، عنوان کرد: چه بسا که در درون خانواده‌های امروزی روابط موزاییکی حاکم است، افراد در کنار یکدیگر قرار دارند، اما یکدیگر را احساس و درک نمی‌کنند و اعضای یک خانواده از مشکلات یکدیگر بی خبر هستند.

وی با تاکید براینکه استفاده از تلفن همراه به جای حضور در مدارس امکان ورود دانش‌آموزان به انواع آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: ساختمان مدرسه خود به نوعی معلم است، از این رو معتقدم مدارس اگر یک روز هم دیرتر بازگشایی شوند، مشکل سازتر خواهند بود؛ چراکه انواع بدآموزی‌ها را می‌توان به راحتی و با یک جست و جوی ساده در اینترنت آموخت.

قرایی مقدم با اعلام مخالفت خود با آموزش به صورت مجازی، گفت: معتقدم مدارس باید هرچه زودتر خصوصا برای نسل ابتدایی و راهنمایی که هنوز وارد بلوغ کامل نشده اند، بازگشایی شوند.

این جامعه‌شناس، خودگرایی، خودمداری و خودخواهی را از عوامل استفاده از فضای مجازی و حضور نیافتن در کلاس درس برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه به سبب شیوع کرونا ویروس تعاملات کم شده است و شخصیت سازی افراد نیز تحت تاثیر قرار گرفته است، لذا فضای مجازی و حضور نیافتن در اجتماع سبب می‌شود فرد از اطرافیان و مردم فاصله گیرد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر آنکه مومنان آینه یکدیگر هستند، گفت: این به آن معنا است که افراد از یکدیگر می‌آموزند، در حالی که مدرسه در این زمینه مطالبی آموزش نمی‌دهد و کتابی نیز وجود ندارد، بنابراین اشخاص در محیط از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند، در صورتی که ماندن در خانه و استفاده مداوم از تلفن هوشمند انزوا را آموزش می‌دهد.

قرایی مقدم با تاکید براینکه خودخواهی و خودمداری نتیجه خانه‌نشینی و ارتباط نگرفتن با هم نسلان است، تصریح کرد: متاسفانه این شرایط اگر کنترل نشود، یک شخصیت بیمار را به جامعه تحویل می‌دهد و این نوجوانان حتی در آینده در زندگی زناشویی خود نیز دچار مشکل خواهند شد، چراکه تاثیرپذیری از جوامع در آنان ضعیف است.

این جامعه شناس و کارشناس ارشد علوم تربیتی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌ها به سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا گفت: اگر مدارس بازگشایی نشوند، افرادی که در سن رشد و یادگیری بودند، در آینده دچار مشکل و فردگرا خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما