شناسهٔ خبر: 51099545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آکسیوس خبر داد؛

ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران

مقام‌های آمریکایی به نقل از رژیم صهیونیستی مدعی شدند که ایران مقدمات غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد را فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، پایگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی اعلام کرد مقام‌های رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را در اختیار آمریکا و همپیمانان اروپایی شان گذاشته اند که در آن ادعا شده ایران مقدمات فنی غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۹۰ درصد را فراهم آورده است.

این نشریه با اشاره به ادعای این مقام‌ها نوشت: «غنی‌سازی ۹۰ درصدی، ایران را به آستانه هسته‌ای شدن نزدیک می‌کند؛ اما این میزان غنی‌سازی برای ساخت سلاح هسته‌ای کافی نیست.»

این ادعا از سوی رژیم اشغالگر در حالی مطرح می‌شود که امروز (دوشنبه) ایران برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام به وین بازگشت.

بنابر اعلام آکسیوس زمان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای با غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم بسیار متفاوت تخمین زده می‌شود؛ اما مقام‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مدعی هستند در مدت یک یا دو سال این مسئله امکان‌پذیر خواهد بود.

منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شدند که ایران مقدماتی را فراهم کرده تا درصورت صلاحدید بتواند در چند هفته غنی‌سازی خود را به ۹۰ درصد برساند. همچنین آن‌ها مدعی شدند مذاکرات وین راهی برای آغاز این مسیر است.

مقام‌های آمریکا همچنین با استناد به اطلاعات مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند: «تمایل ایران برای ایجاد اهرم فشار در مذاکرات احیای برجام، افزایش حملات ایران علیه نیرو‌ها و منافع مشترک آمریکا در منطقه را از سوی نیرو‌های تحت حمایت این کشور به همراه خواهد داشت.»

طبق اعلام آکسیوس، دفتر نخست‌وزیری و وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی و وزارت جنگ این رژیم تاکنون واکنشی به این اظهارات نداشتند. همچنین کاخ سفید نیز به سوالات در این باره پاسخ نداد.

این در حالیست که دور هفتم مذاکرات احیای برجام امشب در وین برگزار شد و پس از آن «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، در پیامی از خاتمه این نشست خبر داد و گفت طرف‌های حاضر درباره اقدامات فوری بیشتری به توافق رسیدند. 

رژیم صهیونیستی از ترس مذاکرات کنونی برای احیای توافق هسته‌ای ایران بارها ادعاهای مختلفی را مطرح کرده است. به طور مثال، در جدیدترین ادعای خود، «یائیر لاپید» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد ایران به مذاکرات احیای برجام بازگشته تا تحریم‌ها را لغو کند و از این راه، برنامه هسته‌ای خود را مخفیانه پیش ببرد.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در هفته‌های اخیر بار‌ها عنوان کرده این رژیم به شدت نگران لغو تحریم‌ها علیه ایران و از سرگیری گفتگو‌های برجامی است. او نیز در تازه‌ترین ادعای خود مذاکرات وین را «باج‌گیری هسته‌ای» نامید و گفت از قدرت‌های جهان می‌خواهیم تسلیم ایران نشوند.

بنت پیشتر نیز در اظهارات تلویزیونی خطاب به کابینه خود گفته بود: «اسرائیل از آمادگی برای رفع تحریم‌ها و اجازه دادن به جریان میلیارد‌ها دلار به ایران در ازای محدودیت‌های نامطلوب بسیار نگران است. این پیامی است که ما به هر شکلی، چه به آمریکایی‌ها و چه به دیگر کشور‌های مذاکره کننده با ایران می‌دهیم».

شب گذشته نیز منابع خبری از توافق ده ساله یائر لاپید با «لیز تراس» وزیرخارجه انگلیس، برای جلوگیری از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تبدیل شدن تهران به یک قدرت هسته‌ای خبر دادند.

انتهای پیام/

نظر شما