شناسهٔ خبر: 51098320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دومین کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی

تخت‌روانچی: برنامه هسته‌ای ایران مورد تایید آژانس است

نماینده کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد حمایت و چشم پوشی آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی،تحقق منطقه ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه را غیر ممکن کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک؛ دومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی با سخنرانی دبیرکل سازمان ملل و رئیس کنفرانس، روز دوشنبه ۸ آذرماه سالجاری، در محل دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک آغاز بکار کرد.
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در این نشست دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را درباره موضوع اصلی کنفرانس تشریح نمود.
مجید تخت روانچی با اشاره به عضویت کشورمان در مجامع بین المللی علیه سلاح‌های کشتار جمعی و نیز فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت شرعی کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی تصریح کرد: این تسلیحات تهدیدی برای حیات بشریت است و با توجه به سابقه کاربرد سلاح‌های مزبور در منطقه و از جمله کاربرد سلاح شیمیایی از سوی توسط نیرو‌های تحت حاکمیت صدام در جنگ علیه ایران در دهه ۱۹۸۰، این خطر به ویژه برای کشور‌های خاورمیانه آشناست.
سفیر کشورمان گفت: تاسیس منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تصمیم کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال ۱۹۹۵ بود که از همه کشور‌ها می‌خواهد برای اطمینان از تحقق آن همکاری کنند و یکی از راه‌های این امر در تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل منعکس شده است؛ البته لازم به تاکید است که فرایند کنونی آغاز شده تحت نظر سازمان ملل به هیچ وجه جایگزین فرایند مورد درخواست آن پی تی نخواهد بود، زیرا این دو فرایند مکمل هم و نه جایگزین هم می‌باشند.
دیپلمات ارشد کشورمان افزود: برگزاری موفق کنفرانس البته مطلوب برخی نیست و در حالی که همه مدعوین از منطقه و چهار قدرت هسته‌ای در کنفرانس شرکت می‌کنند، آمریکا و اسرائیل همچنان با آن مخالفت کرده و در نشست‌های کنفرانس شرکت نمی‌کنند، در چنین شرایطی، نخستین راه رفع این موانع، الحاق اسرائیل به ان پی تی به عنوان عضو غیر هسته‌ای و قبول بازرسی‌های آژانس بر تمام فعالیت‌های هسته‌ای آن می‌باشد.
تخت روانچی همچنین تاکید کرد: در اثر حمایت و چشم پوشی آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای اسرائیل است که تحقق منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه غیر ممکن شده است.
بنا به اظهارات روانچی، با توجه به وضعیت خاص خاورمیانه، مذاکره برای انعقاد معاهده مورد نظر بسیار زمانبر خواهد بود و در این فرایند بایستی هر گونه پیش شرط کنار گذاشته شده و با اجماع کار‌ها را پیش برد؛ در این زمینه از میان برداشتن دو مانع فوق الذکر اولویت بسیار مهمی است؛ دامنه شمول معاهده، باید شامل سلاح‌های هسته ای، شیمیایی و میکروبی باشد و تا زمان انعقاد آن تضمین‌های امنیتی لازم از سوی قدرت‌های هسته‌ای به کشور‌های خاورمیانه داده شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به سیستم‌های راستی آزمایی کنونی تاکید کرد که در عین استفاده از سیستم‌های موجود درباره سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی، باید توجه کرد که برای سلاح‌های میکروبی سیستمی هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.
نماینده کشورمان در پایان با اشاره به تبعات مثبت انعقاد و اجرای این معاهده بر آمادگی کشورمان برای هرگونه کمک در این راستا تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به برخی از بیانیه‌ها برای اشاره به برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس تائید شده و این بیانیه‌ها ما را از توجه به تهدید اصلی که برنامه سلاح‌های کشتار جمعی اسرائیل است، دور می‌کند.
این نشست دومین نشست سالانه کنفرانس که هر سال به مدت یک هفته برگزار می‌شود و هدف آن انعقاد معاهده‌ای برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است. در نشست سال جاری، کشور‌های شرکت کننده در مورد راه‌های رسیدن به این هدف به تبادل نظر خواهند پرداخت.

نظر شما