شناسهٔ خبر: 51092258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طی هفته‌های اخیر؛

روزانه ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی می‌شود

شهرکرد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، بیماریابی و قرنطینه فردی را مهمترین راهکار برای مهار ویروس کرونا در شرایط شیوع نزولی کرونا دانست و گفت: طی هفته‌های اخیر روزانه ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

مجید شیرانی روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا افرود: از تعداد بیمارانی که در روزهای اخیر شناسایی می‌شوند، ۱۰ نفر بستری و ۶۰ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار می‌گیرد.
وی، تعداد بیماران کرونایی فعال در استان را یک هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد کمتر از ۱۰۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند که حال عمومی ۱۵ نفر وخیم گزارش شده است.
شیرانی، بیماریابی و قرنطینه خانگی را مهمترین راهکار برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در شرایط نزولی شیوع ویروس عنوان و تصریح کرد: کشورهای آسیای شرقی با استفاده از این راهکار نتیجه موفقی در مهار شیوع کرونا داشته‌اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حدود ۶ هفته است که روند شیوع کرونا در این استان کاهشی پایدار است و روند مرگ و میر ناشی از این ویروس نیز به ۱۲ نفر در هفته کاهش یافته است.
شیرانی، چالش موجود در خصوص شیوع ویروس کرونا را کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افراد واکسن‌نزده عنوان کرد و گفت: از آنجا که هنوز ۱۵ درصد از جمعیت استان اقدام به دریافت واکسن نکرده و از سوی دیگر درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح مطلوبی قرار ندارد تهدیدی برای شیوع کرونا به شمار می‌آید.
وی توصیه کرد،تا افراد مبتلا و اطرافیانی که با بیماران مبتلا ارتباط نزدیک داشته‌اند باید به مدت ۲ هفته قرنطینه شوند.
شیرانی با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا و شیوع ویروسی تحت عنوان "اُمیکرون "در برخی کشورهای جهان، خاطرنشان کرد: احتمال اینکه افراد واکسن‌زده  نیز در خطر ابتلا به این ویروس قرار داشته باشند وجود دارد از همین رو همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی رعایت شود چرا که ویروس همچنان جهش و رفتارهای متفاوت از خود نشان می‌دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین پیشنهاد داد تا چنانچه امکانپذیر است افرادی که نسبت به دریافت واکسن اقدام نمی‌کنند جریمه و از برخی حقوق اجتماعی محروم شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت درمانی استان، اظهار داشت: این استان دارای ۱۲ بیمارستان با یک هزار و ۷۷۵ تخت فعال است که از این تعداد ۱۰۹ تخت ای سی یو و ۵۵ تخت سی سی یو است.
فریدون رحمانی در ادامه به روند بیماریابی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود یک چهارم جمعیت استام دست کم یک بار تست pcr کرونا داده‌اند که انجام هریک از این آزمایش‌ها در مراکز دولتی ۴۵۰ هزار تومان هزینه در بردارد.

وی تصریح کرد: موج پنجم شیوع کرونا از تمامی موج‌های قبلی در استان سخت‌تر بوده است و چنانچه موج بعدی شکل گیرد افراد واکسن نزده هم برای خود و هم برای اطرافیانشان تهدید به شمار می‌روند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: اگر تا دی‌ماه روند شیوع کرونا در استان کاهش و باثبات ادامه یباد می‌توان امیدوار شد که موج بعدی در استان شکل نخواهد گرفت.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفته است.

نظر شما