شناسهٔ خبر: 51089301 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قلب فوتبال دنیا در

امشب دوشنبه بهترین بازیکن فوتبال جهان در مکان

صاحب‌خبر -
بهترین بازیکن سال ۲۰۲۱ جهان و برنده توپ طلای مجله فرانسوی فرانس فوتبال امشب معرفی خواهد شد. مراسم اهدای جوایز در "تئاتر دو شتله" در پاریس برگزار می‌شود و از ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران آغاز می‌شود.

در سال ۱۹۹۱ فیفا تصمیم به برگزیدن بازیکنی به عنوان «برترین بازیکن سال فیفا» گرفت و همین باعث شد تا هر سال دو جایزه جداگانه به برترین بازیکن سال اهدا شود.

به عنوان مثال در سال ۱۹۹۶، فرانس فوتبال جایزه توپ طلای سال را به ماتیاس سامر آلمانی داد، ولی فیفا چندان تحت تاثیر عملکرد ستاره آلمانی و قهرمان رقابت‌های یورو۱۹۹۶ قرار نگرفت و به جای او، عنوان «برترین بازیکن سال فیفا» را به رونالدو داد.

البته در اکثر مواقع دارنده توپ طلا، به عنوان برترین بازیکن سال فیفا نیز انتخاب می‌شد و بازیکنانی مثل لیونل مسی، رونالدو، زیدان و ژرژ وآ هر دو عنوان را در یک سال کسب کردند.

در ادامه به نکات جالب درباره توپ طلا اشاره می‌شود.

لیونل مسی

مسی تاکنون بیشترین توپ طلا را به خود اختصاص داده است. مهاجم بارسلونا شش بار این جایزه را کسب کرده است.

لو یاشین

یاشین که اهل شوروی سابق است، در سال ۱۹۶۳ تنها دروازه‌بانی بود که توانست این جایزه را ببرد.

سه مدافع

بیشتر برندگان توپ طلا، مهاجمان یا هافبک‌ها بودند و تنها سه مدافع شانس کسب این جایزه را داشتند. فرانس بکن بائر (دو بار) و ماتیاس سامر و فابیو کاناوارو این جایزه را بردند.

ژرژ وه‌آ و آلفردو دی استفانو

اولین بازیکن غیر اروپایی که این جایزه را کسب کرد، ژرژ وه‌آ در سال ۱۹۹۵ بود. دی‌استفانو آرژانتینی نیز در سال ۱۹۵۷ توپ طلا را برد، اما آن زمان به ملیت اسپانیایی درآمده بود. سیووری آرژانتینی برنده توپ طلا سال ۱۹۶۱ نیز چنین شرایطی داشت و به ملیت ایتالیایی درآمده بود.

استنلی متیوز

متیوز انگلیسی اولین برنده توپ طلا در سال ۱۹۵۶ بود که پیرترین آن نیز به حساب می‌آید. او زمانی که ۴۱ سال داشت، صاحب این جایزه شد.

سوپر توپ طلا

نخستین توپ طلای خاص با عنوان "سوپر توپ طلا" در سال ۱۹۸۹ به آلفردو دی استفانو داده شد. این جایزه در ۳۰ سالگی مجله فرانس فوتبال به دی‌استفانو اهدا شد.

توپ طلای افتخاری

دومین توپ طلای خاص به دیگو آرماندو مارادونا در سال ۱۹۹۵ داده شد. این جایزه در آن سال "توپ طلای افتخاری" نامیده شد.

لوییس سوارس

سوارس تنها فوتبالیست متولد اسپانیاست که این جایزه را برده است.

رونالدو نازاریو

رونالدو جوان‌ترین برنده توپ طلاست. مهاجم برزیلی با ۲۱ سال و ۳ ماه، در سال ۱۹۹۷ صاحب این جایزه شد. همچنین او نخستین برزیلی بود که برنده این جایزه شد و اولین بازیکن در آمریکای جنوبی که توپ طلا را به خود اختصاص می‌داد.

نامزد‌های توپ طلا شامل ۳۰ بازیکن هستند:

سسار آسپیلیکوئتا (چلسی انگلیس)

نیکولو بارلا (اینتر ایتالیا)

کریم بنزما (رئال مادرید اسپانیا)

لئوناردو بونوچی (یوونتوس ایتالیا)

کوین دی بروین (منچستر سیتی انگلیس)

جورجیو کیلینی (یوونتوس ایتالیا)

کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد انگلیس)

براهیم دیاز (رئال مادرید میلان)

جانلوئیجی دوناروما (پاری سن ژرمن فرانسه)

برونو فرناندز (منچستریونایتد)

فیل فودن (منچستر سیتی)

ارلینگ هلند (بوروسیا دورتموند آلمان)

جورجینیو (چلسی انگلیس)

هری کین (تاتنهام انگلیس)

انگولو کانته (چلسی انگلیس)

سیمون کیایر (میلان ایتالیا)

روبرت لواندوفسکی (بایرن مونیخ آلمان)

روملو لوکاکو (چلسی انگلیس)

ریاض محرز (منچستر سیتی)

لائوتارو مارتینز (اینتر ایتالیا)

کیلیان ام‌باپه (پاری سن ژرمن فرانسه)

لیونل مسی (پاری سن ژرمن فرانسه)

لوکا مودریچ (رئال مادرید اسپانیا)

جرارد مورنو (ویارئال اسپانیا)

میسون مونت (چلسی انگلیس)

نیمار (پاری سن ژرمن فرانسه)

پدری (بارسلونا اسپانیا)

محمد صلاح (لیورپول انگلیس)

رحیم استرلینگ (منچستر سیتی انگلیس)

لوئیس سوارس (اتلتیکو مادرید اسپانیا)

در حالی که خیلی‌ها روبرت لواندوفسکی را شایسته توپ طلا می‌دانند، برخی نیز لیونل مسی را از پیش برنده این جایزه می‌دانند. به همین خاطر بد نیست پنج برنده عجیب توپ طلا که به "پنج سرقت توپ طلا" معروف شده را نیز مرور کنیم:

ماتیاس سامر ۱۹۹۶

شاید بزرگ‌ترین شگفتی تاریخ این جایزه، برنده شدن هافبک آلمانی بود. نبود ستارگان بزرگ در آن سال و قهرمانی تیم آلمان در یورو ۱۹۹۶ باعث شد این عنوان به سامر برسد.

مایکل اوون ۲۰۰۱

لیورپول در آن سال توانست پنج جام فتح کند، اما هیچ یک از این عناوین خیلی مهم نبودند. انتخاب اوون به عنوان برنده توپ طلا به شدت با انتقادات اسپانیایی‌ها روبرو شد، چون رائول گونسالس در رئال مادرید بهترین فصل خود را پشت سر گذاشت، اما در نتایج نهایی آرا در رتبه دوم قرار گرفت.

آندری شوچنکو ۲۰۰۴

تیری آنری در آن سال عملکرد فوق‌العاده‌ای در آرسنال داشت، اما از نظر فرانس فوتبال کافی نبود. شوچنکو به لطف قهرمانی میلان در لیگ قهرمانان اروپا برنده توپ طلا شد.

فابیو کاناوارو ۲۰۰۶

بازیکن ایتالیایی آخرین مدافعی بود که توانست صاحب این جایزه شود. او نقش کلیدی در قهرمانی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان داشت، اما دیگر بازیکنان ایتالیایی مانند جان‌لوئیجی بوفون شایستگی بیشتری در کسب این عنوان داشتند.

لیونل مسی ۲۰۱۰

توپ طلا آن سال در عین ناباوری به مهاجم آرژانتینی رسید. او هرگز فکر نمی‌کرد با توجه به قهرمانی اسپانیا در جام جهانی برنده توپ طلا شود. آندرس اینیستا که گل قهرمانی لاروخا را در فینال به ثمر رساند شایستگی کسب این جایزه را داشت و پس از او، ژاوی ارناندس (هافبک اسپانیایی) می‌توانست برنده آن شود.

تئاتر دو شتله (به فرانسوی: Théâtre du Châtelet) یک تئاتر و خانهٔ اپرا واقع در میدان شتله ناحیهٔ یک شهر پاریس است. این تئاتر توسط گابریل داویو به درخواست بارون اوسمان بین سال‌های ۱۸۶۰ و ۱۸۶۲ با ۳۰۰۰ صندلی طراحی شد که بعد‌ها با عوض کردن مدل سالن به ۲۵۰۰ صندلی کنونی رسید.

نظر شما