شناسهٔ خبر: 51086712 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

تجلیل از هنرمند پیشکسوت و با تجربه تئاتر طنز کردستان

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، تعدادی از هنرمندان، ادبا و فعالان فرهنگی در قالب انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج با حضور در منزل زاهد کریمی که نزدیک به 4 دهه است در حوزه تئاتر طنز کردستان به صورت بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی فعالیتی ارزنده و تاثیر گذار داشته و همچنین در قالب گروه نمایشی «خه م ره وێن» به همراه دیگر اعضا توانمند این گروه به اجرای برنامه های نمایشی و تلویزیونی و طنز پرداخته اند، خدمات ماندگار، هنرنمایی و تلاش های تاثیرگذارش در جامعه را ارج نهاده و ضمن تفقد و دلجویی از وی، از سال ها هنرنمایی و اجراهایی زیبایش با اهداء لوح تقدیر و هدایایی تجلیل کردند.

 استاد زاهد کریمی بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان با سابقه و با تجربه عرصه تئاترطنز کردستان و از هنرمندان پیشکسوت این حوزه است که با اجرای برنامه‌های نمایشی در ذهن مخاطبان جا خوش کرده است و علاوه بر فعالیت هنری که یکی از مفاخر استان است در حوزه های اجتماعی و تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی، حضور در شورای صلح و امور خیرخواهانه سالهاست فعالیت موثر و نتیجه بخش دارد و تلاش ها و خدماتش برای جامعه و اهالی هنر مایه افتخار است.

در این آیین عبیدالله رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان که خود از هنرمندان با سابقه هنرهای نمایشی استان است و در عرصه تئاتر دارای تجربه  و افتخار است طی سخنانی به نقش موثر هنرمندان تئاتر طنز در جامعه اشاره کرد و جایگاه ارزنده زاهد کریمی را به عنوان یکی از فعال ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان این حوزه قلمداد کرد و نقش وی را به عنوان یک هنرمندی که با آثارش برای آگاه سازی جامعه و اصلاح معضلات اجتماعی و اداری تلاش کرده بی بدیل و ماندگار توصیف کرد.

در این مراسم که سراسر صمیمیت و همدلی بود، هنرمندان و فعالان فرهنگی به فراخور ارتباطات هنری و فرهنگی همچنین بنا به شناخت خویش از کارنامه هنری و فعالیت های انسان دوستانه و خیرخوانانه این هنرمند سنندجی صحبت کردند.

سامان احمدی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سرکوت نجفی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار سنندج و سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری، استاد سید اسماعیل حسینی از ادبا و محققان کردستان و گوینده با سابقه رادیو و تلویزیون، دکتر امید رشیدی حقوقدان و نویسنده چند اثر اجتماعی و حقوقی و از اساتید دانشگاهی، فتانه مرادی مجری پیشکسوت رادیو و تلویزیون و نمایش نامه نویش برنامه های تلویزیونی، جاسم محمدی از هنرمندان و کارشناسان موسیقی فولکلور، اسعد فریدی از هنرمندان حوزه تئاتر طنز و عضو شورای اسلامی شهر سنندج، یحیی امینی مجری و ادیب، اسعد ورمزیار از مجریان برنامه های فرهنگی و هنری، وفا اصلانی عضو شورای اسلامی شهر سنندج، مسعود ورمزیار از خبرنگاران با سابقه تلویزیون و مجری برنامه های فرهنگی و هنری و مظفر کاظمی از معتمدین و دلسوزان منطقه و چند نفر دیگر از حضار در این نشست در ارتباط با نقش هنرمندان در ارتقاء ارزش های جامعه و تاثیرگذاری فرهنگ در توسعه بخش های مختلف جامعه و همچنین توجه بیشتر به فعالان فرهنگی و هنری جهت توسعه هنر و کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از آثار هنرمندان و به ویژه سالها خدمات اجتماعی و هنری زاهد کریمی و نقش وی در مناسبت های هنری و اجتماعی که امروزه به روشنی واضح است و وی را به یکی از انسان های دلسوز و خدمتگزار جامعه تبدیل کرده است که برای همه مردم چهره ای خوش نام و دلسوز است به ایراد سخنرانی و بیاناتی پرداختند و  همچنین در این مراسم هنرمندان و عزیزان دیگری همچون دکتر حسن انجمن، دکتر سلیم کریمی، کمال قادری، سعدالله نصیری، بهزاد فریدونی، عدنان قوامی، هوشنگ امینی،  رضا صلواتی،  باقر پژولی، هاشم حسامی،  سهراب جلالی، آرمان مهرپناهی، سعدی گلی، حسن یوسفی، آزاد پیرخضری، محمود محمودی، محمدعلی یاری، عبید گلباخی، عثمان کرمی، طیب الله ویسی، گوهر سجادی، صباح عظیمی، عبدالله کاظمی، سمیه محمدی، محمد نصیری،  ماجد رموزی، پرویز صراحیانی، درسا رحیمیان، ژوان صمدی، پرویز ساعدی، غلامحسین مرادخانی، حمید جوادیان، بختیار صمدی، ژوانا نصیری، هه ورام کریمی، عزت کریمی،  یحیی صمدی، سیده سمیره ابراهیمی، بهاءالدین کابله سوری، کارزان قادری، ناهید خالدی، حیات کریمی، محمد اصلانی و...حضور داشتند  و این برنامه را همراهی و حمایت کردند.

 در پایان این مراسم به رسم برنامه‌های پیشین انجمن تحلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان با قیام و تشویق حاضران و اهدای لوح تقدیر و هدایایی توسط انجمن تجلیل، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری، اعضای شورای شهر، دکتر فرشادان نماینده مردم سنندج در مجلس، معتمدین و شورای سراب قامیش، لوح و هدیه دوستان هنرمند کاک زاهد کریمی، از وی و همچنین همسر و مادرش تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است زاهد کریمی متولد ششم خرداد ماه سال 1351 منطقه لیلاخ کردستان است و نزدیک به 4 دهه است که در حوزه هنرهای نمایشی و به ویژه تئاتر طنز فعالیت دارد. صدها نمایش کوتاه و بلند را در قالب بازیگری، نویسندگی و کارگردانی در کارنامه هنری اش تجربه کرده است. بنیانگذار گروه نمایشی "خەم ڕەوێن" است. در چندین فیلم بلند به ایفای نقش پرداخته است و در 9 دوره جشنواره تئاتر استانی و 3 دوره جشنواره منطقه ای و 2 دوره جشنواره فجر و چند جشنواره بین المللی حضور داشته است و از حضور اساتیدی همچون مرحوم خلیلی فرد، مرحوم محمدعلی عبدالملکی و هنرمندانی همچون توفیق ملکی، ابراهیم کاظمی، عبدالله کریمی و دیگر اساتید حوزه تئاتر بهره برده و خود نیز چندین هنرمند را پرورش داده است. زاهد کریمی دارای دو فرزند؛ پسری به نام هەورام و دختری به نام هانیه است.

لازم به ذکر است طنز بیان هنرمندانه یک موضوع است که به قصد اصلاح آن موضوع بیان می‌شود نه به قصد تخریب. طنز در لغت به معنی طعنه زدن و در ادبیات به نوع خاصی از آثار ادبی گفته می‌شود که رفتارهای نامطلوب افراد را به شکل خنده‌داری به چالش می‌کشد. همچنین طنز را تیغ جراحی نیز می‌نامند که با برش دادن قسمتی باعث بهبود آن می‌شود. طنز تفکربرانگیز است و ماهیتی پیچیده و چند لایه دارد. گرچه طبیعتش بر خنده استوار است، اما خنده را تنها وسیله‌ای می‌انگارد برای نیل به هدفی برتر و آگاه کردن انسان به عمق رذالت‌ها. گرچه در ظاهر می‌خنداند، اما در پس این خنده واقعیتی تلخ و وحشتناک وجود دارد که در عمق وجود، خنده را می‌خشکاند و انسان را به تفکر وامی‌دارد.

گفتنی است که انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان با بیش از 20 سال سابقه فعالیت تاکنون از ده ها استاد و هنرمند و فعال این عرصه ها با برگزاری برنامه ها و مراسمات مختلفی تجلیل کرده است که می توان به تجلیل از هنرمندانی همچون: مرحوم براتعلی نورایی (کابرات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (مەڵێ دۆم)، زنده یاد قادر عبدالله زاده (مامۆستا قالەمەڕە)، مرحوم ئوستا توفیق محمودی، زنده یاد محمدصابر صابر، مرحوم سیروس معروفی، مرحوم یدالله نامجو، مرحوم نجمه الدین شوکت یاریان، مرحوم عزیز کرماشانی، مرحوم جلال ملکشاه، مرحوم ابراهیم دلاوری، مرحوم شریف ولیدی، مرحوم احمد نظیری، زنده یاد استاد طاهر یارویسی (یارسان) و اساتید دیگری که انشالله عمری طولانی و سلامتی و موفقیت بیشتری داشته باشتذ مانند: عدنان کریم، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، بهمن قبادی، فردین صادق ایوبی، محمدهمایون کمانگر، دکتر قطب الدین صادقی، نجمه الدین درفش، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، حبیب مله ای، منصور رحمانی، اسعد سراج الدینی، احمد محمدی، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، فاتح عزت پور، فتح الله امینی، ناصر رحیمیان، صابر شیانی، نامق هورامی، عطا نهایی، فتانه مرادی، عبید رستمی، جمیل نوسودی، شریف علیرمایی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی، عابدین رضایی، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، زانا قاسمی فر، احمد شاطبی، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری، هوشنگ شگرف، علی ظهیرنیا، هوشنگ معتمدی، وحید معتصمی، عزت کنعانی، اسد صیدی، سید جلال حسینی، رحمان علیرمایی، سهراب جلالی،  خالد احمدی "گەڵواخی" بیژن باغبانی و ... اشاره کرد.

 

نظر شما