شناسهٔ خبر: 51085053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

آیین تکریم موکب‌داران اعزامی استان خراسان رضوی به اربعین

در اربعین ۱۴۰۰ تعداد ۲۱ هزار نفر از سراسر کشور در قالب مواکب برای خدمت به مراسم اربعین عراق اعزام شدند.

صاحب‌خبر -

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ ۶۱ موکب خراسان رضوی به مراسم اربعین امسال در عراق اعزام شد؛ ضمن اینکه موکب داران این استان در ایام اربعین خدماتی به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به زوار اربعین ارائه دادند و در دهه پایانی صفر نیز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار را در قالب توزیع بسته‌های معیشتی هزینه کردند.

مدیر امور اربعین مواکب حسینی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در همایش «شکر خدمت» با هدف تکریم موکب داران اعزامی خراسان رضوی به عراق در اربعین ۱۴۰۰ گفت: با توجه به شرایط کرونا در اربعین ۱۴۰۰ تعداد ۲۱ هزار نفر از سراسر کشور در قالب مواکب برای خدمت به مراسم اربعین عراق اعزام شدند.

واکسن ۵ ماه بعد رسید

حمید افضلی با بیان اینکه محدود کردن اعزام مواکب تحت عنوان سفر هوایی و تزریق دو دز واکسن کرونا یکی از عمده‌ترین چالش‌های ما در اعزام مواکب اربعین امسال بود، ادامه داد: اگر چه در ابتدای فروردین امسال برای دریافت سهمیه واکسن موکب داران به ستاد اربعین کشور نامه زدیم، اما واکسن تا قبل مرداد تأمین نشد و شرط تزریق دو دز واکسن برای اعزام در حالی لحاظ شده بود که اکثر موکب داران دز دوم واکسن را دربافت نکردند.

وی بیان کرد: با این شرط حدود ۷۵‌درصد خادمان ما از سیر اعزام حذف شدند، اما با رایزنی‌ها بالاخره شرط تزریق یک دز واکسن لحاظ شد، اما این اصلاحیه در حالی بود که خادمان مواکب برای تهیه بلیت هواپیما باید شرط دو دز تزریق واکسن و ثبت در سامانه وزارت بهداشت را می‌داشتند.

افضلی با بیان اینکه باز شدن دوساعته مرز شلمچه در همان ایام باوجود مقاومت‌هایی که قبلا دولت عراق برای بازگشایی مرز زمینی از خود نشان داده بود، چالش دیگری پیش روی برنامه ریزی‌های تدبیر شده قرار داد، افزود: بعد از اربعین به استناد آمار مرزبانی در همان بازگشایی دو ساعته مرز زمینی بالغ بر ۲۵۳ هزار نفر از مرز زمینی تردد کردند.

پیش بینی اعزام ۵ میلیون خادم در اربعین آینده

وی با بیان اینکه برای سال آینده به روز رسانی امکانات مواکب، تثبیت مکان و ساخت مواکب ثابت در مبادی خروجی در دستور کار ستاد اربعین قرار دارد اظهار کرد: زمین‌ها شناسایی شده است و به زودی استان‌ها می‌توانند زمین‌ها را تحویل بگیرند.

وی بیان کرد: بر اساس خروجی تصمیمات در ستاد اربعین کشور در هفته گذشته امیدواریم سال آینده اعزام مواکب به حالت طبیعی خود برگردد و برای سال بعد بالغ بر ۴ تا ۵ میلیون نفر در قالب اعزام مواکب در نظر گرفته ایم که به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

برگزاری جلسات با محوریت دغدغه مندی مواکب

مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در ستاد عتبات عالیات کشور نیز گفت: باید سلسله جلساتی ترتیب دهیم تا از نزدیک با دغدغه‌های موکب داران آشنا شویم و به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

حجت الاسلام کاظم رنجبر محمدی افزود: از اعضای مواکب درخواست داریم مشکلات خود را مکتوب به دست ما برسانند تا برای سال‌های آتی در برنامه ریزی‌ها لحاظ شود.

هدف از اعزام مواکب تحول فکری است

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در خراسان رضوی نیز گفت: هدف از اعزام مواکب ایجاد تحول فکری در جمع زائران است تا این سازندگی فکری برای همیشه اثرش در روح و جسم خادمان ابا عبدا... (ع) جاری باشد. بُعد معنوی این اتفاق بسیار مهم است.

حجت الاسلام حسین احمری با بیان اینکه امیدواریم برای سال آینده، شرایط اعزام همه فراهم شود، بیان کرد: امسال با توجه به شرایط کرونا برای اعزام روحانیون نیز با مشکل محدودیت اعزام مواجه بودیم.

توزیع بیش از یک میلیون وعده غذایی

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اربعین ۱۴۰۰ با همه فراز و نشیب‌ها یکی از پر دغدغه‌ترین اربعین‌ها بود. زمانی که اعلام شد ثبت نام مواکب انجام شود تعداد ۸۵ موکب ثبت نام کردند و در سه گروه مواکب توانمند را تقسیم کردیم.

اکبر پارسا با بیان اینکه خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین آمار اعزامی را داشت، ادامه داد: این مواکب به طور متوسط ۵ روز ارائه خدمت داشتند. در اربعین امسال از سوی مواکب استان تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر وعده غذایی توزیع شد. همچنین تعداد ۱۰۷ هزار نفر شب خواب، اسکان به ثبت رسید و نیز تعداد ۵۰ هزار قرص نان و ۷۶۵ هزار میان وعده میان زوار توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار خدمت بین راهی و رفاهی به زوار در اربعین امسال ارائه شد، افزود: در این ایام ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه‌ای بوده است که موکب داران در محل استقرار مواکب خود به زوار اربعین حسینی ارائه خدمت داشتند و همچنین ۷۵۰۰ خدمت درمانی در عراق ارائه شده است.

پارسا اظهار کرد: ۵۰ درصد موکب‌های استان در مشهد استقرار دارند. برای اربعین امسال تعداد ۱۱۰۰ نفر به عنوان خادم اعزام شدند، اما در مجموع ۸۵ موکب دارای مجوز استان و حدود ۵۰۰۰ نفر خادم در قالب مواکب در ستاد بازسازی عتبات عالیات وجود دارند.

۱۵ میلیارد تومان توزیع بسته معیشتی

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی ادامه داد: در دهه پایانی صفر ۱۵ میلیارد تومان برای توزیع بسته‌های معیشتی از سوی مواکب هزینه شد. همچنین تعداد ۲۵ موکب از مشهد و در مسیر زائران از اقصا نقاط کشور به مشهد سامان دهی شدند.

وی با قدردانی از عملکرد شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در ایام دهه پایانی صفر بیان کرد: توزیع ۶۹۰ هزار وعده غذایی، توزیع ۸۳۰ هزار میان وعده، ارائه ۱۲ هزار خدمت درمانی-بهداشتی و نیز توزیع ۹۰ هزار کالای بهداشتی از دیگر اقدامات و خدمات ما در ایام دهه پایانی صفر امسال بود.

حجت الاسلام محمود روحانی نژاد، مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در ستاد عتبات عالیات خراسان رضوی، نیز در این مراسم گفت: امیدواریم خدمت ناچیز ما خادمان در محضر اباعبدا... (ع) مقبول واقع شود. امید که محبت امام حسین (ع) در دل ما و در حیات و ممات ما جاری شود و با این مهر زنده باشیم و بمیریم.

نظر شما