شناسهٔ خبر: 51084960 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

فصل همکاری‌های مشترک مشهد - وین

شهردار مشهد دیروز میزبان «ولف دیتریش هایم»، سفیر اتریش بود و در این نشست از ظرفیت‌های مشهد در حوزه گردشگری سخن گفت و وضعیت این شهر را در حوزه گردشگری «فوق‌العاده» توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز؛ مشهدالرضا (ع)، جهان‌شهر برکت و کرامت قرار است شهری تأثیرگذار در سطح ملی و جهانی و نیز ایفاگر نقش شریانی در گلوگاه‌های منطقه‌ای باشد؛ اینجاست که اهمیت دیپلماسی شهری نمایان می‌شود؛ در همین راستا شهردار مشهد دیروز میزبان «ولف دیتریش هایم»، سفیر اتریش بود و در این نشست از ظرفیت‌های مشهد در حوزه گردشگری سخن گفت و وضعیت این شهر را در حوزه گردشگری «فوق‌العاده» توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدا... ارجائی در این دیدار که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، با اشاره به تعداد زیاد گردشگردان داخلی و خارجی که قبل از شیوع کرونا به مشهد سفر می‌کردند، گفت: این توانایی را داریم که هیئت‌های مشترکی فعال شدن کارگروه گردشگری و فناوری در مشهد را کارشناسی کنند تا از ظرفیت‌های مشهد ویژه در حوزه گردشگری استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: کشور اتریش در مناسبات اروپایی جمهوری اسلامی ایران نقش به‌سزایی دارد. بیماری کرونا در سطح دنیا دارای آثار اجتماعی اقتصادی بسیار بدی است و اتریش نیز از این آسیب‌ها در امان نبود. شهر ما نیز به دلیل ماهیت گردشگری خود دچار آسیب‌های جدی شد.

تشکیل کارگروه گردشگری با همکاری وزارت خارجه

او با تشکر از کمک‌های بشردوستانه اتریش برای اهدای یک‌میلیون دز واکسن، افزود: اینکه صدراعظم شما یکی از نخستین مقام‌های اروپایی بود که به رئیس‌جمهور اسلامی ایران تبریک گفت، نشان‌دهنده عمق روابط استراتژیک بین دو کشور است که در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور نیز مورد تأکید قرار گرفت و از این جهت بسیار خوشحال هستم.

همان‌گونه که می‌دانید یک نقشه راه اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که ذیل آن هفت کارگروه مشترک تعریف شده است. پیشنهاد می‌کنم کارگروه گردشگری و فناوری با موضوع مشهد در سطوح کارشناسی با همکاری وزارت امور خارجه تشکیل شود و امیدواریم بتوانیم در این عرصه همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

شهردار مشهد بیان کرد: کرونا در همه دنیا مشکلاتی ایجاد کرده و در ایران نیز ۵ پیک کرونایی را پشت سر گذاشته‌ایم. آن‌چیزی که به کنترل ویروس در کشور ما کمک کرده سه مسئله اساسی است. رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، جان‌فشانی کادر درمان و عزیزانی که از کادر درمان برای کمک به بیماران جان خودشان را از دست دادند و امروز افتخار کشور ما هستند. سوم نیز اهتمام دولت به واکسیناسیون عمومی است.

وی با امیدواری برای کاهش همه‌گیری کرونا و بازگشت وضعیت نرمال در اروپا و اتریش ادامه داد: امیدوارم دوران بعد از کرونا دوران دوستی، صلح و آرامش در سطح جهانی همراه با اقتصاد پویا باشد. باید تجربه‌های ناشی از کنترل کرونا در دنیا برای آیندگان ثبت و ضبط شود و در عرصه پزشکی و بهداشت نیز به این سطح برسیم که با بروز این‌گونه بیماری‌ها تلفات کمتری در جامعه بشری داشته باشیم.

ارجائی افزود: اکنون دیپلمات‌ها و هیئت‌های مشترک در کشور اتریش در سطح جدیدی از مناسبات در حال گفتگو هستند. با وجود اینکه ما در برجام خاطره خوشی از تعهدات اروپایی نداریم، اما به اتریش اعتماد داریم و امیدواریم گفتگو‌هایی که به‌تازگی آغاز شده است به نتیجه برسد و تعهدات اروپا عملی شود.

ضرورت دستیابی به توازن تجاری

شهردار مشهد ضمن اشاره به کاهش سطح مبادلات در چند سال گذشته و ابراز امیدواری برای افزایش آن، گفت: نکته اساسی این است که تمایل داریم تا توازن تجاری نیز اتفاق بیفتد و سطح صادرات و واردات به عدد قابل قبولی برسد.

ارجائی ادامه داد: امیدوارم با فعال شدن کارگروه مشترک میان ما و اتریش و انجام کار‌های کارشناسی بتوانیم تفاهم‌نامه‌های خوبی را بین بخش‌های خصوصی اتریش و تجار و فعالان اقتصادی مشهدی شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سؤال سفیر اتریش درباره چگونگی کاهش ویروس کرونا در مشهد تصریح کرد: مشهد وضعیت مطلوبی دارد و فعالیت‌ها به سطح مطلوبی برگشته و محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده است، اما همچنان نگران بازگشت ویروس کرونا هستیم.

کادر درمان در حال آماده‌باش است و وسایل نقلیه عمومی با شرایط ویژه در حال خدمت‌رسانی هستند و توصیه‌های بهداشتی برای عموم مردم لازم‌الاجراست.

آمادگی برای فعالیت مشترک با فعالان اقتصادی مشهد

سفیر اتریش در ایران نیز در این دیدار گفت: این فرصت در آینده وجود دارد که با شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال مشهد در حوزه گردشگری و دینی، فعالیت مشترک داشته باشیم.

ولف دیتریش هایم روابط دو کشور را با قدمت توصیف کرد و ادامه داد: اکنون این روابط برقرار است و در روز‌های آتی میزبان هیئتی عالی‌رتبه در حوزه اقتصادی و مالی از ایران در اتریش هستیم؛ بنابراین درخواست من ارزیابی فرصت‌های همکاری به‌صورت مشترک است.

وی ادامه داد: در آینده این فرصت وجود دارد که با شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در مشهد و در حوزه گردشگری و دینی فعال هستند فعالیت مشترک داشته باشیم.

دیتریش هایم در پاسخ به درخواست شهردار مشهد برای ایجاد هیئت‌های مشترک حوزه گردشگری و فناوری گفت: باکمال میل پیشنهاد جناب‌عالی را با خودم به وین خواهم برد و پاسخ آن را برای شما ارسال خواهم کرد.

نظر شما