شناسهٔ خبر: 51079832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش شد

مهر تایید مجلس به سومین وزیر پیشنهادی دولت

صاحب‌خبر - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه، با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.
پیش از این حجت‌الاسلام رئیسی، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه‌های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن‌ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.
نوری، سومین گزینه رئیس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است که توانست رای اعتماد مجلس را بدست آورد.
موافقان و مخالفان نوری چه گفتند؟
جلسه علنی روز یکشنبه ۷ آذر ماه مجلس در حالی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که اولین و مهم‌ترین دستور کار جلسه علنی امروز مجلس، بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.
نوری با توجه به سفر رئیسی به ترکمنستان، با معاون اول رئیس جمهوری به خانه ملت آمد.
در ابتدای جلسه باقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود گفت: آقای رئیسی به خاطر سفر و حضور در اجلاس اکو، در جلسه امروز حضور پیدا نکردند و آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ما حضور دارند. به ایشان و وزرای حاضر خیر مقدم می گویم.
نوری باید برای حذف مافیا‌های کنکور و کتب درسی برنامه داشته باشد
در ادامه موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پروش سخنان خود را مطرح کردند.
جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آقای یوسف نوری در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌ای در این خصوص ارائه داده است، اما من چند سوال از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارم.
نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: آقای نوری باید پاسخ دهد که برای حذف مافیای کنکور که بودجه‌ای چند برابر آموزش و پرورش در هر سال دارد چه برنامه‌ای داشته و بایستی توضیح دهد چه برنامه‌ای برای حذف کتب کنکور و کتب کمک‌درسی و حذف مافیای کتب درسی دارد این در حالی است که این مافیا در دست چند نفر است. ضمن اینکه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ دهد برای تعارض منافع و حذف مافیای موجود در این وزارتخانه چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد.
نیک‌بین گفت: تعارض منافع یعنی اینکه در سازمان غذا و دارو مافیا وجود دارد این در حالی است که نباید مسئول در آنجا داروخانه داشته باشد، اما اینگونه است تعارض منافع یعنی آنکه شهردار و اعضای شورای شهر نبایستی شرکتی داشته باشند تا پروژه‌ها و برنامه‌های شهرداری را به آن بسپارند.
وی گفت: در آموزش و پرورش تبعیض ساختاریافته وجود دارد که باید آقای یوسف نوری برنامه‌ای را برای حذف آن داشته باشد.
نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: معلم خرید خدمت، مدارس حمایتی، معلمان غیر انتفاعی و نهضتی و قرآنی، معلمان روزمزد، معلمان ساعتی و معلمان حجمی در آموزش و پرورش یعنی تبعیض ساختار یافته.
وی گفت: ‌۲۰۰ هزار معلم قراردادی در کشور داریم و آموزش و پرورش با کسری معلم مواجه است؛ با بازگشت به تدریس بازنشستگان نمی‌توان جبران کسری معلم آموزش و پرورش را داشت این در حالی است که داده معلمان از فقر نیست بلکه از فرق است و نبایستی حقوق دو معلم در دو کلاس دیوار به دیوار با یکدیگر متفاوت باشد.
وی گفت: معلم غیرانتفاعی در شهر تهران با ماهی یک میلیون تومان کار می‌کند و فقط ۵ روز در ماه بیمه است و گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید برای حذف مافیای مدارس غیرانتفاعی برنامه داشته باشد. نیک‌بین خاطرنشان کرد:‌ آموزش و پرورش مهمترین نهاد و وزارتخانه در کشورمان است و اگر می‌خواهیم وضعیت کشور درست شود باید ۳۰ تا ۵۰ درصد بودجه سایر وزارتخانه‌ها حذف شود تا آینده کشور ساخته شود.
نیک‌بین گفت: نظر آقای نوری و تیم آن درباره خصوصی‌سازی آموزش و پرورش چیست این در حالی است که غرب‌زدگان در آموزش و پرورش در طول سال‌های اخیر واژه‌هایی مانند ایثار را حذف کرده‌اند.
وی گفت: در آموزش و پرورش دنبال شایسته‌سالاری در آزمون‌ها بودند و در سال‌های اخیر آزمون و تست ملاک شایسته‌سالاری دانش‌آموزان شده است.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش بی‌سوادپرور و استعدادکش است و باید آقای نوری برنامه ویژه برای به فعلیت رساندن استعداد‌های دانش‌آموزان ایرانی داشته باشد.
وی در پایان گفت: اجرای سند تحول بنیادین و اعمال مدرک بالاتر فرهنگیان در آموزش و پرورش از موضوعاتی است که باید آقای نوری در دستور کار خود قرار دهد.
برنامه‌های نوری مطابق با اسناد بالادستی نظام است
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با یوسف نوری اظهار داشت: برنامه‌های نوری مطابق با اسناد بالادستی نظام است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی با سابقه ۵۵ ماه حضور در جبهه و دارای جانبازی است؛ در هر صورت با این وضعیت، مطالبات گوناگونی هم هست که باید محقق شود.
نوروزی در همین راستا موضوع طبقه بندی نظام معلمان و همچنین احترام بخشی به وضعیت معلم و دانش آموز و اولیا را از جمله وظایفی خواند که وزیر آموزش و پرورش باید مدنظر قرار دهد.
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: در قبال وظایف ذکر شده، ما هم یک وظیفه داریم و آن وضع قوانین مربوطه است.
وی در خاتمه خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس و همه نمایندگان مجلس امروز به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای می‌دهند، اما انتظار ما این است که این وزارتخانه را سامان بخشید.
نوری: سرکردگان سند ۲۰۳۰ جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت
یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس و در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی مسئولیت وزارت اظهار داشت: امیدوارم همراهی صدیق برای جامعه فرهنگیان باشیم و خودم را متعهد به اجرای مرام‌نامه دولت سیزدهم می‌دانم.
وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی آنچه جهش به سمت تمدن نوین اسلامی را امکانپذیر می‌کند آموزش و پرورش است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر نقش محوری سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گفت: نیازمند آن هستیم که اهداف متعالی سند تحول بنیادین را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی عینی آن‌ها را به معلمان و دانش‌آموزان نشان بدهیم.
نوری تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم الگوی انسان متعالی در مکتب امام خمینی(ره) را پیش چشم معلمان و دانش‌آموزان قرار دهیم، هر برنامه‌ای ناقص می‌ماند.
تحقق آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی دور از دسترس نیست
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی تجلی همزمان ایمان مخلصانه، اخلاق اسلامی، عقلانیت و مسئولیت پذیری است و آموزش و پرورش ما می‌تواند و باید دانش آموزانی با این شاخصه‌ها در همه عرصه‌ها تربیت کند، گفت: شهدای علمی ما تربیت یافته همین مدرسه تربیتی سلیمانی هستند؛ اگر توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است، اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده ایم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط آنکه همه ما از بن دندان معتقد شویم که مدرسه ما می‌تواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد که البته باید شرایط آن را فراهم کنیم. نوری با بیان اینکه متاسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده ایم، خاطرنشان کرد: باید تربیت را به مثابه یک دغدغه ملی نگاه کنیم، در این نگاه تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند و وزارت آموزش و پرورش را باید در قله کشور قرار دهیم، کشور‌های پیشرفته دنیا سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت خود قرار داده اند.
ارتقاء منزلت معلم نیازمند همگرایی دولت و مجلس است
وی تاکید کرد: اگر به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهیم باید بدانیم که سرمایه پیشرفت این کشور در آموزش و پرورش فراهم می‌شود؛ این توسعه است که باید در خدمت تربیت انسان قرار گیرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی می‌توانیم آموزش و پرورش را به مدرسه تربیتی سلیمانی تبدیل کنیم که از تفرقه و تشتت بپرهیزیم؛ دولت و مجلس باید برای پشتیبانی مالی از آموزش و پرورش تدبیر کنند. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت معلم بیش از همه چیز نیازمند همگرایی دولت و مجلس هستیم.
نوری با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاستگذار نیازمند تحول جدی است، عنوان کرد: این شورا باید به صورت مستمر وضعیت تحول در آموزش و پرورش را رصد کند، اما همگان دیدیم که در ۱۰ سال گذشته وظایف محوله به این شورا در راستای اجرای سند تحول بسیار کند و در مواردی با سوءتدبیر همراه بود.

نظر شما