شناسهٔ خبر: 51078370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فرشچیان در گفتگو با دانشجو مطرح کرد؛

دلار 4200 تومانی عده‌ای رانت‌خوار را به ابرثروتمند تبدیل کرد/ لزوم رهایی اقتصاد از شرّ ارز چند نرخی

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه هیچ سهمی از ارز ترجیحی به دهک‌های پایین جامعه نمی‌رسد، گفت: امروز همه می‌دانند سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اثرات مخرب و زیانباری برای اقتصاد به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

احمدرضا فرشچیان؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ابتدا اقدامی نادرست و غلط عنوان کرد و افزود: بسیاری از تشکل‌ها و نهاد‌های بخش خصوصی از زمان اجرای این سیاست با آن مخالفت کردند، چون باعث هدر رفتن پول بیت المال و عدم بهره مندی اقشار مختلف مردم از آن شد و بالعکس رانت زیادی را به جیب افراد محدودی وارد کرد.

وی ادامه داد: دولت اکنون بعد از سه سال به این نتیجه رسیده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست اشتباهی بوده و تاثیرگذاری بسیار کمی برای معیشت مردم به همراه داشته است. هزینه‌ای که برای ارز ترجیحی توسط دولت داده شد قابل قیاس با اثرگذاری پایین آن در سفره‌های مردم نیست و مضرات آن به مراتب بیشتر از فواید آن بوده است.

فرشچیان ارائه کارت اعتباری خرید کالا و یا پرداخت یارانه نقدی مستقیم به مردم را راهکار‌های به مراتب بهتری برای جایگزینی ارز دولتی عنوان کرد و افزود: این روش می‌تواند کمک زیادی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بکند و جلوی از بین رفتن منابع ارزی کشور و وارد شدن آن به جیب افرادی خاص را بگیرد. اگر دولت به دنبال حمایت از اقشار ضعیف جامعه است می‌تواند به طور مستقیم با دادن یارانه نقدی یا کارت اعتباری کالا از آن‌ها پشتیبانی کند.

وی درباره احتمال ایجاد تورم در کالا‌های اساسی در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف ارز دولتی تاثیری بر قیمت کالا ندارد، چون اکنون تمام قیمت‌های موجود در بازار بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه نمی‌شود و هیچ سهمی از این ارز به دهک‌های پایین نمی‌رسد. چنانچه حذف ارز ترجیحی اثرات روانی بر قیمت کالا‌ها بگذارد بیشتر از چند روز طول نخواهد کشید و قیمت‌ها مجددا به روال قبل بازمی گردند.

فرشچیان ادامه داد: در صورتی که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم حدود ۱۰ درصدی هم به قیمت کالا‌ها وارد کند، در کنار تورم بالای ۴۰ درصد خیلی نمی‌تواند چالش ساز باشد، زیرا در قبال آن ساختار اقتصاد سالم و شفاف می‌شود و هزینه دولت هم اصلاح می‌گردد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اضافه کرد: در صورتیکه دولت به طور شفاف درباره حذف این سیاست صحبت کند و راهکار‌های جایگزین را برای آن‌ها تشریح کند، مردم هم این مسئله را می‌پذیرند. دولت اگر این سیاست را حذف می‌کند باید بر تعهداتی که به مردم می‌دهد عمل کند و حساب‌های یارانه‌ای و کارت‌های اعتباری را شارژ نماید.

وی با اشاره به اینکه بازار به صورت دستوری اداره نمی‌شود بلکه طبق عملکرد شرکت‌ها و مشتریان حرکت می‌کند، افزود: اگر بازار بر اساس مکانیسم‌های صحیح اداره شود تاثیر روانی منفی از اتفاقات دیگر نمی‌گیرد. وقتی عرضه زیاد شود و کارت اعتباری کالا در اختیار مردم باشد، اعتراض و مشکلی ازسوی مردم شکل نخواهد گرفت.

فرشچیان با بیان اینکه تورم زمانی ایجاد می‌شود که عرضه با کمبود مواجه شود و یا نقدینگی زیادی به بازار وارد گردد، گفت: دولت با تخصیص یارانه اعتباری یا نقدی به مردم پول تعیین شده‌ای را به مردم می‌دهد که آن‌ها هم این میزان را مدیریت می‌کنند بنابراین انتظار تورمی شکل نمی‌گیرد. اکنون کالا‌های موجود در بازار بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی فروخته نمی‌شود بلکه بر اساس دلار آزاد یا نیمایی عرضه می‌گردد.

وی در پایان سخنانش با تاکید بر حذف سریع‌تر ارز دولتی بیان کرد: امروز همه می‌دانند سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اثرات مخرب و زیانباری برای اقتصاد به همراه داشت و عده‌ای رانت خوار را به ابر ثروتمند تبدیل کرد.

نظر شما