شناسهٔ خبر: 51073372 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت نارنجی و زرد / یکشنبه 7 آذر 1400

طبق گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 7 آذر 1400، در حال حاضر هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست؛ ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ سویه جدید کرونا ، روند رو به کاهش کووید ۱۹  در برخی مناطق و ماجرای مسوولان با واکسن نزده ها از جمله مهمترین اخبار کرونایی استان ها برای امروز یکشنبه -هفتم آذر- بود.

بهتر است با توجه به زمزمه های ورود سویه جدید کرونا به نام "اومیکرون" در برخی کشورها ، اول از همه به این مهم بپردازیم و ببینیم که مسوولان استانی در خصوص آن چه گفته اند؟

دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص گونه جدید کرونا گفته است: هنوز اخبار دقیقی در خصوص این گونه و خطرات آن منتشر نشده است، اما نباید فراموش کنیم که ویروس ها آزادانه به هر نقطه ای وارد می شوند و ما باید خطر را کاملا جدی بگیریم.

وی بیان داشت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا واکسیناسیون و رعایت هر چه جدی تر پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است. ضمن اینکه واکسیناسیون کرونا به معنای ایمنی کامل در برابر این ویروس نیست و تنها احتمال مرگ و میر را کاهش داده و از شدت علایم کم می کند و از همین رو باید نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی اهتمام جدی داشته باشیم.

دکتر بهروز اخوان، سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اشاره به مشاهده جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در اروپا و آفریقا، گفته است: با توجه به تغییر ماهیت مرتب این ویروس، رعایت پروتکلهای بهداشتی همچنان الزامی است. تا زمانی هم  که داروی موثر و ضدویروسی برای این بیماری پیدا نشود، واکسن و ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات شلوغ تنها راه جلوگیری از این بیماری است.

 

هفتم آذر و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

عصمت حیدری ، رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه(استان بوشهر) هم بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز تاکید و از همه اهالی شهرستان دعوت کرده است که  در امر واکسیناسیون مشارکت بیشتری داشته باشند تا از وقوع پیک‌های بعدی و افزایش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان جلوگیری شود.

عباس رضاییان زاده ، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز، این نکته را بیان کرده است:  کرونا مرتب در حال جهش است و احتمال می‌رود برخی سویه‌ها به رغم تزریق ۲ مرحله واکسیناسیون، بتوانند به سیستم ایمنی بدن آسیب برسانند.

او ادامه داد: تمام جهش‌های کرونا قابل شناسایی نیست و انتظار می‌رود شماری از جهش‌ها در برخی کشورها معرفی نشوند، بنابراین تزریق دُز یادآور واکسن کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی نظیر رعایت فاصله ایمن فیزیکی، شست و شوی مرتب دست‌ها و استفاده مداوم از ماسک، حتما باید پس از تزریق واکسن نیز ادامه داشته باشد.

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان با توجه به احتمال شیوع سویه جدید کرونا، از افرادی که تاکنون واکسن کرونا را نزده‌اند خواسته است که  برای حفظ سلامتی خود و کاهش شدت این بیماری هرچه سریعتر با مراجعه به مراکز واکسیناسیون خود را در برابر این بیماری ایمن کنند.

دیگر آنکه نکه هچنین اعضای ستاد کرونای استان سیستان و بلوچستان بر کنترل مبادی ورودی مرزها و ممانعت ازورود کارمندان بدون کارت واکسن به داخل ادارات تاکید کرده اند.

 یعقوبعلی نظری ،استاندار خراسان رضوی نیز برای پیشگیری از شیوع این سویه این نظر را داشته است: راه حل اول در برابر این ویروس، افزایش ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی محسوب می‌شود اما از این مهم‌تر کنترل و نظارت بر مبادی ورودی استان است. 

 

کرونا در کدام مناطق وضعیت آبی و روند رو به کاهش دارد ؟

قبل از هر چیز این خبر خوشحال کننده را امروز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی داد مبنی بر اینکه  در شبانه روز گذشته، پنج استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته اند، در ۲۲ استان بین یک تا پنج مورد و در چهار استان نیز بین پنج تا ۹ مورد مرگ و میر ثبت شده است.

زنجان با یک شبانه روز بدون فوتی کرونایی  

اخبار استانی امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی حاکی از این است که در برخی مناطق اوضاع همه گیری کرونا بهتر از سایر مناطق دیگر است . مثل استان زنجان که در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی کرونایی نداشت . این را دکتر پرویز قزلباش ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد.

استان اردبیل در وضعیت آبی

طی روزهای اخیر با کاهش موارد ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل در ادامه روند نزولی شیوع، امیدواری برای مهار این بیماری افزایش یافته و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، شیوع کرونا در این استان در وضعیت آبی قرار دارد.

درست است که اردبیل، آبی است اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان امروز ،وضعیت کنونی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال صعودی شدن شیوع کرونا در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

دیگر آنکه دکتر شهرام حبیب زاده با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۴ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل افزود: با وجود افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

کاهش ۲۳ درصدی بستری های کرونایی در گیلان

طبق گزارش نهادهای بهداشتی و درمانی استان طی یک ماه اخیر مبتلایان بیماری کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای گیلان ۲۳ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این طی یکماه اخیر نقشه کرونایی گیلان نیز به سمت شهرستان‌های با رنگ بندی زرد و آبی حرکت کرده به طوریکه براساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک هم اکنون هیچ شهرستانی در این استان قرمز و نارنجی نیست.

طبق آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک، ۱۴ شهرستان گیلان شامل املش، سیاهکل، شفت، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، بندرانزلی، فومن، تالش، رودسر، صومعه سرا و ماسال آبی هستند و شهرستان های رضوانشهر، رودبار وآستارا نیز در رنگ بندی زرد کرونایی قرار دارند.

روند رو به کاهش کرونا در آذربایجان غربی

علی احمد آقاپور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی هم اعلام کرده است: وضعیت شیوع کرونا در استان همچنان رو به کاهش بوده به طوری که طی ۲۴ ساعت با ۲۷۳ مبتلا، کمترین رقم مبتلایان طی ۲۰ هفته اخیر در استان ثبت شده است.

روند کاهشی مراجعات روزانه بیماران کرونا در البرز

به گفته مهران بابابی ،سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز ،اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ،  پنج شهرستان آنها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. هنوز وضعیت شهرستان های اشتهارد و کرج زرد کرونایی است که امیدواریم با همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد رنگ باختن کرونا در کل کشور  و استان البرز باشیم 

بنا به گفته این مقام مسوول از هفته گذشته تاکنون استان البرز در تمام بخش‌ها اعم از بستری،‌ مراجعات روزانه  بیماران کووید۱۹ و ماموریت‌های اورژانس روند کاهشی را تجربه کرده است.

شهرستان های کرمانشاه از قرمز و نارنجی خارج شده اند

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های‌ استان کرمانشاه از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی خارج شده اند. از روز شنبه (ششم آذرماه) هیچ شهرستانی در استان کرمانشاه با وضعیت قرمز و نارنجی وجود ندارد.

براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقر و کلیایی، پاوه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و شهرستان‌های، قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی و دالاهو هم براساس رنگ‌بندی جدید در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

رنگ های کرونا در نقاط دیگر استان ها

براساس جدیدترین رنگ‌بندی وضعیت شیوع ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم خطر) قرار گرفت.

همچنین در نقشه رنگ‌بندی کرونا ، خمین(استان مرکزی) در وضعیت زرد قرار دارد. 

هم اکنون چرداول در وضعیت نارنجی، شهرستان های هلیلان و بدره در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

 علی‌اکبر رشوند، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری آبیک هم گفته است که براساس آخرین رنگ‌بندی کرونا، وضعیت شهرستان آبیک (استان قزوین) از روز گذشته از نارنجی به زرد رنگ تبدیل شده است و روند بستری بیماران کرونایی کاهش محسوس نسبت به مدت مشابه ماه گذشته دارد و خوشبختانه از اول آذرماه تاکنون هیچ فوتی گزارش نشده است.

هم‌اینک از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ، ۱۹  شهرستان دارای وضعیت آبی ۶ شهرستان زرد و یک شهر هم دارای وضعیت نارنجی است.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، کوثر، گرمی، سرعین، پارس‌آباد، بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر و نیر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

مهران ، کمترین دریافت واکسن کرونا را در کشور دارد

و اما یک خبر هم از شهرستان مهران (استان ایلام) بشنویم که از قرار معلوم و به گفته دکتر جمیل صادقی فر،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ،شهرستان مهران با ۶۵ درصد دارای کمترین آمار دریافت واکسن کرونا در کشور است که باید این آمار افزایش یابد و با توجه به وجود مرز مهران این آمار می تواند خطرناک باشد.

وی اضافه کرد: امیدواریم شهرستان چوار، هلیلان و سیروان نیز بتوانند آمار تزریق واکسن را افزایش دهند.

ناگفته نماند که به گفته صادقی فر شهرستان بدره در این استان با پوشش صد در صدی تزریق واکسن از جمله دارندگان بهترین آمار واکسن کرونا در کشور است .شهرستان های ایوان، چرداول، آبدانان و ملکشاهی با ۹۰ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

رتبه دوم تزریق واکسیناسیون از آن اسفراین

بر اساس گزارش ستاد ملی کرونا، شهرستان اسفراین (خراسان شمالی) نیز با تزریق ۷۷ درصدی دُز  دوم واکسیناسیون کرونا  رتبه دوم تزریق واکسیناسیون را در کشور  کسب کرده است.

میزان پوشش واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان در حد پایین است

دکتر سید مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ،میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در سیستان و بلوچستان را در حد "پایین" ارزیابی کرده و گفته است: تا زمانی‌که ایمنی گروهی اتفاق نیافتد نمی‌توان از موج‌های جدید ویروس جلوگیری کرد.

وی افزود: افرادی که تاکنون موفق به دریافت واکسن نشدند حتما برای تلقیح واکسن اقدام کنند تا با مشارکت تمامی هم استانی‌های عزیز شاهد ارتقای پوشش واکسیناسیون کرونا در سیستان و بلوچستان باشیم.

رتبه دوم کهگیلویه و بویر احمد از نظر میزان بروز کرونا

اما کهگیلویه و بویر احمد را شاید بتوان نقطه مقابل استان زنجان دانست چرا که دکتر پرویز یزدان پناه اعلام کرد: کهگیلویه و بویراحمد از نظر میزان بروز بیماری در کشور رتبه دوم را دارا است که احتمالا در طی هفته‌های آینده موارد مرگ و میر در استان بصورت تصاعدی خواهد بود.

یزدان پناه افزود: عادی انگاری، تجمعات، کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کاهش نظارت ها، کاهش محدودیت‌ها بدون رعایت دستورالعمل ها، کم شدن سرعت واکسیناسیون و حضور مردم در مناطق پرخطر از مهمترین دلایل افزایش موارد کرونا درکهگیلویه و بویراحمد است.

تست پی سی آر منفی دلیلی بر نبود کووید ۱۹ نیست

و اما امروز یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص طب کار خیال هموطنان را بابت اطمینان به تست کرونا راحت کرد و آن اینکه تست پی سی آر منفی رد کننده ابتلا به کووید ۱۹ نیست.

دکتر هادی اسحاقی امروز (هفتم آذر) گفت: افرادی با علایم مشکووک کووید که تست شان منفی است، باید بطورحتم در قرنطینه بمانند.

اینکه چرا دکتر اسحاقی چنین اظهاراتی را بیان می کند شاید استناد وی به رخداد اخیر در یکی از شرکت های بزرگ صنعتی هرمزگان باشد که تست کووید در بعضی از کارکنان این شرکت ، منفی بود، اما همه آنها علایم مشترکی در خصوص ابتلا به کرونا داشتند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد پس از منفی بودن تست پی سی آر، در محل کار حاضر شدند، اما پس از چند روز با از دست دادن حس چشایی و بویایی ، مجدد به پزشک متخصص عفونی مراجعه و ابتلای آنها به کووید از نظر بالینی تایید و قرنطینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه احتمال لانه گزینی ویروس کرونا در گلو و بینی به دلیل تغییر جهش ویروس کرونا تغییر کرده، پاسخ منفی تست های کرونا نیز افرایش یافته و از همین رو از شهروندان تقاضا داریم در صورت داشتن علائم کرونا حتی با تست منفی، قرنطینه خانگی را رعایت کرده و حداقل ۱۴ روز از بقیه افراد دور بمانند. 

اظهارات معاون علوم پزشکی کرمانشاه درباره واکسن نزده ها

در این میان دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص واکسن نزده ها این نظر را دارد مبنی بر اینکه  این افراد هفته ای ۲ بار (هر سه روز یکبار)، آزمایش PCR بدهند و نتیجه منفی آن را همراه داشته باشند.  

وی درباره آنها که یک نوبت ، واکسن دریافت کرده اند هم گفت: افرادی که یک نوبت واکسن دریافت کرده باشند، تا زمان تکمیل واکسیناسیون (۱۴ روز بعد از دریافت ۲ دز واکسن)، لازم است که هفته ای یکبار آزمایش PCR انجام و نتیجه منفی به همراه داشته باشند.

۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان باختند 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه هفتم آذر اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و سه هزار و ۷۸۱ بیمار  جدید در کشور شناسایی شدند.

طی روزهای اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا ۲ رقمی شده و روز جمعه پنجم آبان ماه تعداد فوتی ها ۸۶ نفر اعلام شد که پایین ترین تعداد فوتی پس از عبور خیز پنجم کرونا در کشور است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۸۸۲ نفر رسیده است.

دیگر آنکه تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۳۹۵ نفر دُز دوم و ۹۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۳۷۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۷۷ هزار و ۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.      

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته است.

 

مجموع فوتی‌های کرونا در چهارمحال و بختیاری به هزار و ۷۲۹ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت ۲ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در این استان خبر داد و گفت: بر این اساس مجموع فوتی‌های این ویروس در استان به یک هزار و ۷۲۹ نفر رسید.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: تاکنون ۸۶ هزار و ۳۰۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است که تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس ۲ درصد مجموع مبتلایان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: با انجام واکسیناسیون به ویژه برای گروه سنی بالای ۶۰ سال که بیش از ۹۰ درصد این گروه سنی در استان به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند تعداد فوتی‌ها در این گروه سنی کاهش یافته و بیشترین درصد فوتی متوجه افرادی است که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند.

شیرانی در ادامه از شناسایی ۴۲ بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱ نفر بستری شدند و ۳۱ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری مجموع بستری‌های مبتلای قطعی به کرونا در استان را ۸۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد حال عمومی ۱۵ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شیرانی روند شیوع کرونا در استان را کاهشی اعلام کرد و افزود: چنانچه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همراهی و همکاری مردم استان افزایش پیدا کند نگرانی از شیوع موج ششم کمتر می‌شود.

بر اساس جدیدترین رنگبندی شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفته است.

 

کرونا در قم جان یک نفر را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به هفتم آذرماه، کرونا موجب جان باختن یک نفر در این استان شد.

محمد رضا قدیر عصر یکشنبه در همین رابطه بیان کرد: طی این مدت ۳۴ بیمار با علایم ابتلا به کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش و از این میان ۲۴ تَن برای طی مراحل درمان پذیرش شدند.

وی افزود: همچنین در بیست و چهار ساعت گذشته ۲۳ تن از بیماران بهبود یافته از مراکز درمانی استان مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۳۴ تَن آنان وخیم است.

قدیر گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته ۱۹۵ تست کرونا در قم گرفته شده که نتیجه ۲۶ مورد آن مثبت بوده‌است.

وی بیان داشت:‌ همچنین از ابتدای آغاز روند واکسیناسیون در قم تاکنون یک‌میلیون و ۳۳۱هزار و ۹۵۳ دُز واکسن در این استان تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی قم از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

سطح پروتکل‌های بهداشتی نگران‌کننده است/ فعال‌تر شدن قرنطینه‌های مرزی

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور را نگران کننده دانست و گفت: با توجه به جهش جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی (امیکرون) قرنطینه‌های مرزی فعال‌تر شدند.

کمال حیدری روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی رهاورد خدمت (۱۰۰ روز توفیق خدمت، ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت)  در جمع خبرنگاران افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور وضعیت خوبی ندارد و آمار در این زمینه به ۴۷.۶ درصد رسیده که نگران کننده است.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر کمتر از نیمی از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، اظهار داشت: میزان استفاده از ماسک در جامعه کاهش یافته است و بخشی از جامعه ماسک استفاده نمی کنند.

 معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: این اتفاق در کشورهای اروپایی هم افتاده است، این کشورها درصد بالاتری از واکسیناسیون را نسبت به ایران دارند و با این باور که مشکل برطرف شده است، اقدام به بازگشایی مجموعه هایی مانند ورزشگاه ها، مراکز تفریحی ، مدارس و  دانشگاه ها کردند که این اقدام سبب بروز موج دیگری شده است.

حیدری تاکید کرد: ما تاکنون موج ششم را تجربه نکرده ایم اما اگر فعالیت ها مدیریت نشود، وضعیت فعلی می تواند تغییر پیدا کند.

وی به نقش مردم در خودمراقبتی اشاره کرد و گفت: مردم همچنان باید شیوه نامه ها بهداشتی را رعایت کنند.

معاون وزیر بهداشت به آغاز تزریق دز سوم به سالمندان اشاره و خاطرنشان کرد: هموطنان بالای ۶۰ سال و بیماران خاص که چهار ماه از تزریق دوم آنها گذشته است، حتما برای دز سوم واکسن کرونا مراجعه کنند.

حیدری ادامه داد: وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست برای اطلاع رسانی به مردم در این زمینه برنامه ریزی کنند که توزیع واکسن‌ها مشخص باشد.

وی تعداد مراکز واکسیناسیون  در کشور را هزار و ۳۲۲ مرکز عنوان کرد و گفت: سهمیه‌های واکسن این مراکز متفاوت است و دانشگاه‌ ها برای جلوگیری از ازدحام باید اطلاع رسانی صحیح انجام دهند. در حال حاضر همه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم.

قرنطینه های مرزی فعال تر شده اند

 معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با توجه به بروز جهش جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی قرنطینه های مرزی فعال تر شده تا با مراقبت های لازم از ورود افراد آلوده جلوگیری شود.

حیدری افزود: دستورالعملی با همکاری وزارت امور خارجه و راه و ترابری تهیه شده است تا جلوی مراوده افرادی که در کشورهای آلوده به ویروس اومیکرون بودند، گرفته و مراقبت های مرزی تقویت شود.

وی، یکی از شرایط ورود به کشور داشتن کارت واکسن دانست و گفت: در ورود به ایران روی کشورهای آلوده به این نوع جهش یافه حساسیت بیشتری انجام می شود و پروازی که از کشورهای آلوده انجام شود، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

معاون وزیر بهداشت یاداور شد: اگر افرادی علایم داشتند وزارت راه و ترابری در پایانه ها و فرودگاه ها مکانی را برای قرنطینه ۱۰ روزه این افراد فراهم کرده است.

حیدری افزود: کمبود نیروی انسانی به خصوص در پایانه های مرزی یکی از دغدغه های اصلی است و روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا، این موضوع مطرح و مقرر شد جلسه ای  برای تقویت نیروهای مرزی با وزارت کشور، راه و ترابری برگزار شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت علاوه بر فرودگاه بین المللی امام (ره) تمرکز بیشتری در ۸۲ مرکز و پایگاه مرزی درجه اول می کند.

تزریق واکسن به حدود ۸۴ درصد جمعیت هدف رسید

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۴ درصد جمعیت گروه هدف (بالای ۱۲ سال) واکسن کرونا را دریافت کرده اند و با این مقدار تزریق واکسن، پایه ایمنی تقدیم مردم شده است.

حیدری افزود: این مقدار تزریق می تواند از عوارض بیماری مانند بستری و فوت را به شدت پایین می آورد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند واکسن همه مشکلات را برطرف نمی کند اما در حال حاضر بهترین راهبرد برای مقابله با ویروس کرونا است. در کنار این موضوع، مواردی که بسیار اهمیت دارد، رعایت دستورالعمل ها است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: تعداد افراد معدودی که هنوز واکسن کرونا را نزده اند در معرض خطر هستند و نگران آنان هستیم.

آمار روزانه مبتلایان کرونا در کرمانشاه به ۳۷ نفر کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳۷ نفر شامل ۱۵ بیمار مثبت بستری و ۲۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۲۱ نفر کمتر است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه افزود: هم‌اکنون ۲۳۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز قبل ۲۲ نفر بیشتر است که از این تعداد، ۶۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۶ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۲ نفر دیگر در شبانه روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا اظهار کرد: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۸۹ نفر رسیده است.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۶۰ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۳۷ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل تعداد آنها پنج نفر کمتر است.

 

 البرز  پس از ۹ ماه ، ۲۴ ساعت بدون فوت کرونایی را ثبت کرد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که در نتیجه اقدامات انجام گرفته از جمله اقدام ارزنده و مهم ملی یعنی واکسیناسیون عمومی، پس از ۹ ماه ، این استان در ۲۴ ساعت گذشته هیچ گونه فوتی کرونایی نداشت و امیدواریم این وضعیت استمرار یابد.

دکتر شهرام صیادی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: در این حال ۵۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند و مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در البرز به ۷۸ هزارو ۷۷۷ نفر رسید.

وی بیان داشت: ۲۸۷ اکنون در مراکز درمانی استان بستری هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت : مجموع جانباختگان این بیماری در استان از ابتدای شیوع کرونا تا صبح دیروز شنبه  ۶ هزارو ۴۴۰ نفر در استان ثبت شد.

صیادی خاطرنشان کرد: ۷۲ هزارو ۴۷ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده‌اند.

از مجموع هفت شهرستان تابع البرز پنج شهرستان در وضعیت آبی و ۲ شهرستان کرج و اشتهارد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز به مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است.

 

مبتلایان روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی؛ کمترین رقم طی ۲۰ هفته اخیر 

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان همچنان رو به کاهش بوده به طوری که طی ۲۴ ساعت با ۲۷۳ مبتلا، کمترین رقم مبتلایان طی ۲۰ هفته اخیر در استان ثبت شده است.

علی احمد آقاپور روز یکشنبه افزود: از این تعداد، بیش از ۱۴۰ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شده اند.

وی اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۶۷۵ نفر رسیده است.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی از بستری بودن ۱۶۸ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و ادامه داد: از این تعداد ۳۶ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقاپور با اشاره به فوت هفت نفر در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بیان کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به هفت هزارو ۱۱۳ نفر رسیده است.

تاکنون ۳۱۹ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد نیز ۲.۲ درصد جان خود را از دست داده است.

همچنین تاکنون  چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده است.

 

کاهش ۲۳ درصدی مبتلایان به ویروس کرونا در گیلان 

طبق گزارش نهادهای بهداشتی و درمانی استان طی یک ماه اخیر مبتلایان بیماری کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای گیلان ۲۳ درصد کاهش یافته است.

طی یکماه گذشته (از هفت آبان تا هفت آذر)، شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای استان گیلان از ۳۰۳ نفر امروز به ۲۳۳ نفر رسیده است که کاهش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

اما بستری های جدید "روزانه" مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این مدت با فراز و نشیب هایی همراه بود، اما بر اساس آخرین آمار طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.

کارشناسان بهداشتی گیلان معتقد هستند فراز و فرود آمار روزانه بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان نشانگر وضعیت شکننده همه گیری ویروس است، لذا باید از عادی‌انگاری پرهیز و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش دقت شود.

تعداد بیماران بدحال بستری در بیمارستان های گیلان نیز در این مدت روند کاهشی مناسبی دارد و بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۴۷ بیمار بدحال در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانهای استان بستری هستند.

اما با گذشت بیش از چهارماه از موج پنجم، کاهش مبتلایان کوویدی در بیمارستانهای گیلان، این آمار هنوز به زیر ۲۰۰ نفر نرسید که پیش موج پنجم ثبت شده بود.

البته کارشناسان بهداشتی استان روند کاهشی بیماری را نسبت به هفته های گذشته مناسب دانسته و اعتقاد دارند که در صورت تدام رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمار مبتلایان بستری بیش از پیش کاهشی خواهد شد.

علاوه بر این طی یکماه اخیر نقشه کرونایی گیلان نیز به سمت شهرستان‌های با رنگ بندی زرد و آبی حرکت کرد به طوریکه براساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک هم اکنون هیچ شهرستانی در این استان قرمز و نارنجی نیست.

طبق اخرین ارزیابی نرم افزار ماسک، ۱۴ شهرستان گیلان شامل املش، سیاهکل، شفت، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، بندرانزلی، فومن، تالش، رودسر ، صومعه سرا و ماسال آبی هستند و شهرستان های رضوانشهر، رودبار وآستارا نیز در رنگ بندی زرد کرونایی قرار دارند.

کارشناسان بهداشتی گیلان واکسیناسیون عمومی را در کاهش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ موثر می دانند، به گفته آنان تزریق واکسن کرونا در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا آمار مبتلایان، بستری ها و فوتی‌ های ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

براساس آخرین آمار نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰ هزار دز واکسن کرونا در نوبت اول و افزون بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن نوبت دوم به گروه های هدف در این استان تزریق شده است که بیش از ۹۳ درصد دز نخست و بیش از ۷۸ درصد دز دوم را شامل می شود.

تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال نیز که چند هفته ای است همزمان با سراسر کشور در استان گیلان آغاز شده  به افزون بر ۴۱ هزار و ۸۹۶ نفر رسیده است.

گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما