شناسهٔ خبر: 51073118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پالتیکو:

اختلافات حزبی در آمریکا مانعی در مذاکرات هسته‌ای با ایران

فارس

یک نشریه آمریکایی در یادداشتی نوشت، اختلافات حزبی در آمریکا به یکی از موانع مذاکره‌کنندگان این کشور در مذاکرات هسته‌ای در وین تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نشریه «پالتیکو» روز جمعه در یادداشتی نوشته است، اختلافات حزبی در آمریکا به مانعی بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تبدیل شده است.

در این یادداشت آمده است: «اختلافات حزبی در ایالات متحده در طول ریاست جمهوری [دونالد] ترامپ تشدید شد. این محیط قطبی‌شده، کار را برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی دشوارتر کرده که توافقی موقت ارائه کنند یا کاری کنند که به‌نظر برسد آن‌ها هر امتیازی را به حکومتی در ایران بدهند که خواسته‌هایی حداکثری را دنبال می‌کند. [جو] بایدن نمی‌تواند طوری رفتار کند که به‌نظر برسد در برابر تهران ضعف نشان می‌دهد».

پالتیکو به نقل از یک مقام دولت بایدن می‌نویسد، آمریکا به‌طور فعالانه برای رسیدن به توافق موقت تلاش نمی‌کند اما اعلام کرده که این اقدام نیز گزینه‌ای محتمل است که ممکن است مطرح شود.

این مقام دولت بایدن به پالتیکو گفت: «ترجیح ما بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است اما اگر از گزینه‌های جایگزین استقبالی نکنیم، یک نقص دیپلماتیک محسوب می‌شود».

یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور غرب آسیا نیز به این نشریه گفت، به نظر می‌رسد تیم بایدن نظر به احتمال بر هم خوردن گفت‌وگوها برای احیای توافق برجام، همین حالا در حال حرکت به سمت نسخه‌ای از «نقشه ب» است.

پالتیکو می‌نویسد، درباره تعریف نقشه ب اجماع مشخصی وجود ندارد اما احتمالاً شامل تشدید فشار تحریمی و دیپلماتیک آمریکا علیه ایران و صبر کردن برای واکنش دولت ایران باشد. این در حالی است که «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران بر این عقیده است که با وجود تحریم‌ها می‌تواند اوضاع را از طریق «اقتصاد مقاومتی» مدیریت کند.

این یادداشت به نقل از یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا می‌افزاید، اگر واشنگتن بتواند فشار کافی بر دولت ایران اعمال کند ممکن است بتواند آن‌ها را به مذاکرات برگرداند و احتمال این کار از طریق اعتراضات داخلی بیشتر خواهد شد.

این نشریه می‌نویسد، چنین سناریویی به نحوی یادآور طرح فشار حداکثری ترامپ است و در عین حال این را نیز متذکر می‌شود که تیم بایدن در ارائه روشی دیپلماتیک برای ایران جدی‌تر به نظر می‌رسد. منتقدان پیش از این می‌گفتد که رویکرد ترامپ بیشتر روشی برای تغییر رژیم در ایران بود. اخیراً «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران به کشورهای عرب منطقه که مخالف برجام بودند سفر  کرد تا آن‌ها را متقاعد به حمایت از احیای آن کند. شورای همکاری‌های خلیج فارس که شامل چند کشور مخالف برجام بود اخیراً از ایران درخواست کرده به این توافق بازگردد.

پالتیکو می‌افزاید، گفتن اینکه آیا آمریکا قادر خواهد بود چین و روسیه را متقاعد کند فشار بر ایران را افزایش دهند امری دشوار است اما تعاملات اخیر با کشورهای عربی حاکی از این است که مالی و تیم او به بعد از مذاکرات فعلی فکر می‌کنند.

مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا به این نشریه گفت:‌ «این نقشه ب است. قرار نیست لحظه‌ای فرا برسد که نقشه ب را اعلام کرده بعد به سمت آن تغییر مسیر دهیم. ما همین حالا در حال حرکت به سمت نقشه ب هستیم.»

این نشریه به نقل از مقامات فعلی و سابق آمریکا می‌نویسد، مذاکره‌کننده‌های آمریکایی نسبت به موفقیت کوتاه‌مدت در مذاکرات بدبین هستند. با این حال مقامات آمریکایی قصد دارند تمام تلاش خود برای درگیر شدن با ایران به شکل دیپلماتیک را انجام دهند. یکی از این اقدامات این است که آمریکایی‌ها به شرکای خود و کشورهای جهان اینطور نشان دهند که این واشنگتن-نه تهران- است که بهترین نیات را دارد.

پالتیکو می‌نویسد، حتی اگر ایران و آمریکا هردو به این نتیجه برسند که احیای توافق اصلی ۲۰۱۵ ممکن نیست، بعید است دولت بایدن گزینه مذاکره را از روی میز بردارد. گزینه مذاکره حتی بعد از تشدید تحریم‌های آمریکا یا دادن چراغ سبز به خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران همچنان روی میز خواهد بود.

در این یادداشت آمده است، تحلیل‌گران معتقدند که طرح آمریکا ممکن است شامل انواع مختلفی از حملات سایبری یا اقدامات نظامی مستقیم‌تر علیه برنامه هسته‌ای ایران باشد. این اقدامات ممکن است شامل کمک به رژیم صهیونیستی یا بی‌اعتنایی ظاهری به اقدامات این رژیم باشد که در گذشته نیز انجام گرفته‌اند.

این نشریه می‌نویسد شرایط فعلی مذاکرات مشابه مذاکرات ۲۰۱۵ است با این تفاوت که اختلافات بیشتری وجود دارند. برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن زمان است و مقامات ایران خوشبینی کمتری نسبت به مزایای برداشته شدن بالقوه تحریم‌ها دارند. هفته گذشته مقامات ایران اشتیاقی به توافق با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان ندادند و این رفتار موجب نگرانی اروپایی‌ها و اخطار آمریکایی‌ها شد اما به صدور قطعنامه علیه ایران ختم نشد.

نظر شما