شناسهٔ خبر: 51072768 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار برای پایتختی نهج‌البلاغه در کاشان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از اختصاص یک و نیم میلیارد تومان اعتبار مالی برای پایتختی نهج‌البلاغه کاشان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: استانداری اصفهان از یک و نیم میلیارد تومان نیز پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان (بقیه اعتبار) را متقبل شده که با وجود مکاتبات زیاد با استانداری و سازمان مدیریت، هنوز محقق نشده است.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای موضوع پایتختی نهج‌البلاغه کاشان پرداخت کرده و مقرر شده ۳۰۰ میلیون تومان نیز شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان به این مهم کمک کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: ۳۰ برنامه بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی و شهرستانی برای پایتختی نهج‌البلاغه کاشان تعریف شده که تمامی آن‌ها در دست اجراست.

وی ادامه داد: اختتامیه این برنامه‌ها در سالروز ولادت حضرت علی (ع) (۲۶ بهمن) برگزار می‌شود و امیدواریم این برنامه‌ها مقدماتی برای ترویج و گسترش کتاب گرانسنگ و ارزشمند نهج‌البلاغه شودو برکت‌هایی برای کشور و منطقه داشته باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان خاطر نشان کرد:

حجت‌الاسلام معتمدی با اشاره به رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای فرهنگ عمومی، گفت: بر این پایه تمامی فعالیت‌های این وزراتخانه باید با شورای فرهنگ عمومی گره بخورد تا شورای فرهنگ عمومی بتواند راهبری در فعالیت‌های وزارتخانه داشته باشد.

وی با اشاره به توانمنمدی‌های بسیار بالایی که کاشان در زمینه‌های فرهنگ، هنر و دین دارد، تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت‌ها برای فیلم‌سازی با رویکرد دینی مذهبی استفاده شود تا اثر مهمی برای معرفی گذشته و حال این خطه از کشور باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه از رونمایی نقشه فرهنگ و هنر این استان در افق ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در این نقشه وضع موجود فرهنگ و هنر شهر به شهر استان اصهان رصد و وضع پنج سال آینده هم پیش بینی شده است.

به گفته وی، در این راستا شهرستان‌های استان با پیوست عدالت و سرانه فرهنگی زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری را تقویت کنند تا در پنج سال آینده با کمک بخش خصوصی برخی زیر ساخت‌های فرهنگ وهنر در این‌ها تقویت شود.
لزوم استفاده بهتر از ظرفیت‌های کاشان
مدیرعامل انجمن سینمای جوان کشور نیز با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی مذهبی شهرستان گفت: آن گونه که باید به این ظرفیت‌ها پرداخته نشده است.

مهدی آذرپندار با اشاره به ظرفیت هنرمندان و فیلم‌سازان جوان توانمند و حرفه‌ای کاشان افزود: ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی این شهرستان می‌تواند با ساخت فیلم‌های کوتاه و به نسبت بزرگ پررنگ شود.

وی اظهار داشت: انجمن سینمای جوان دارای توانمندی‌های بزرگ و حرفه‌ای و در عین حال ارزان است که با توجه به پایتختی نهج‌البلاغه و همچنین فرش دست‌بافت، می‌توان از آن برای تولیدات تصویری و هنری استفاده کرد.
استفادن نکردن از نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیتی فرهنگی کشور
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه کار‌های فرهنگی با توجه به نیاز جامعه انجام نشده است، اظهار داشت: نزدیک به ۹۰ درصد از ظرفیت فرهنگی کشور مورد استفاده قرار نگرفته است و اگر خلاء فرهنگی در جامعه وجود نداشت امروز ایران اسلامی دچار عرفان کاذب نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تمامی جهان، هشت سال به دفاع مقدس پرداخت، افزود: آیا توانسته‌ایم در زمینه فرهنگ از این دفاع مقدس حسن استفاده را انجام دهیم تا فضای ارزشی این دفاع در محیط و حوزه فرهنگی جامعه، محفوظ بماند.

رییس شورای فرهنگی عمومی کاشان تاکید کرد: اگر مسجدها، تکیه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند نیاز‌های فطری و فرهنگی مردم را پاسخگو باشند، جوانان به انحراف کشانده نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: انجمن سینمای جوان با توجه به دارا بودن نیرو‌های توانمند جوان، می‌تواند با مسجدمحوری تحول فرهنگی در کشور ایجاد کند.

حجت الاسلام سلیمانی با گرامیداشت یاد شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی، افزود: این شهید والامقام توانست تحول فرهنگی ارزشی با روحیه جهادی در جامعه به وجود آورد.

شهرستان کاشان از ۲۱ مهر ۱۳۹۹ به مدت ۲ سال به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است؛ افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما