شناسهٔ خبر: 51072361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری کارگاه توانمندسازی گردشگری بومی در تویسرکان

کارگاه یک روزه توانمندسازی اصول و روش‌های گردشگری بومی در بستر جوامع محلی برای 40 نفر از دهیاران و اعضای شوراهای روستاهای هدف گردشگری، واجد ارزش صنایع دستی، دارای ظرفیت گردشگری و مدیران تاسیسات گردشگری و نماینده و سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه‌های سه‌گانه تخصصی در تویسرکان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، کارگاه یک روزه توانمندسازی اصول و روش‌های گردشگری بومی در بستر جوامع محلی استانی به میزبانی تویسرکان با حضور حسین آله‌داشتی، مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان همدان در سالن آمفی‌تئاتر میررضی برگزار شد.

آغاز برنامه رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان جامعه هدف این کارگاه را ۴۰ نفر از دهیاران و اعضای شورای روستاهای هدف گردشگری، واجد ارزش صنایع دستی، دارای ظرفیت گردشگری و مدیران تاسیسات گردشگری و نماینده و سازمان‌های مردم نهاد حوزه‌های سه‌گانه تخصصی در سطح شهرستان تویسرکان عنوان کرد.

اسحاق ترکاشوند هدف از برپایی کارگاه یک روزه را توانمندسازی و افزایش سطح دانش جوامع محلی به منظور پذیرش گردشگر و راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای جدید در حوزه گردشگری و صنایع دستی دانست و گفت: محل برگزاری این کارگاه به دلیل جاذبه‌ها و ظرفیت‌های بالا در حوزه‌ سه‌گانه گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان انتخاب شد.

وی با اشاره به وجود چهار روستای هدف گردشگری «گشانی، اشتران، کهنوش، شهرستانه» و چهار منطقه نمونه گردشگری «تپه قلندرسیاه، گزندر، دره شهرستانه، دره سرکان و منطقه نمونه» در تویسرکان خاطرنشان کرد: این شهرستان بیش از ۲۲۱ اثر تاریخی، مذهبی و فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی را در خود جای داده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان به ظرفیت‌های منحصر به فرد صنایع دستی به طور خاص در روستاهای اشترمل، جیجانکوه و سید شهاب و شهرک عین‌آباد تویسرکان اشاره کرد و گفت: ارتقای توانمندی‌ و به روز شدن دانش جامعه هدف این کارگاه به طور حتم کمک شایانی به افزایش جذب گردشگران در سطح شهرستان خواهد کرد.

*تویسرکان قطب صنایع دستی همدان با سهم یک چهارمی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان در گردشگری حوزه روستایی، بوم گردی و طبیعت‌گردی دارای مزیت نسبی است اظهار کرد: گردشگران چه داخلی و چه خارجی اقبال بسیاری خوبی به این سه حوزه گردشگری در استان نشان دادند.

علی مالمیر با اشاره به پتانسیل بالای استان در گردشگری روستایی، بوم‌گردی و طبیعت‌گردی، بر کار بیش از گذشته بر این حوزه‌ها تاکید کرد و گفت: سرانه ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری‌‌ گردشگری در این حوزه‌ به نسبت حوزه‌های دیگر پایین‌تر و امکان تاسیسات بسیار فراهم‌تر از حوزه‌های دیگر اقتصادی به ویژه در حوزه صنعت گردشگری است.

وی از توانمندی‌های بالای استان به ویژه شهرستان تویسرکان معروف به عنوان «باغ شهر» در روستاها در بخش‌های کشاورزی و حوزه صنایع دستی سخن به میان آورد و یکی از قطب‌های صنایع دستی با وجود سهم حدود یک چهارم این هنر صنعت استان همدان در تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت سبک گلریز اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تحقق ظرفیت‌های بالقوه را در شناخت دقیق سرمایه‌های سه حوزه تخصصی گردشگری میراث و آشنایی با مدل‌های مختلف کسب و کار دانست و بیان کرد: با بکارگیری ایده‌های خلاقانه و کارآفرینی می‌توان استعدادها را شکوفا و به بهره‌وری کاربردی مبدل کرد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مختلف با همکاری فرمانداری، بخشداری و دفتر روستای استانداری در استان اضافه کرد: خوشبختانه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بحث تسهیلات ارزانقیمت میراث را حمایت می‌کنند امیدواریم پس از این دوره شاهد راه‌اندازی کسب و کارها به ویژه در روستاهای هدف و دارای ظرفیت هدف گردشگری در تویسرکان باشیم.

مالمیر با اشاره به اینکه بکارگیری این ظرفیت‌ها افزایش فرصت شغلی، درآمدی، توسعه و توزیع گردشگری را به دنبال دارد، از سیاست‌های اداره کل میراث فرهنکی را افزایش ماندگاری گردشگر را مبنا حوزه گردشگری دانست.

 وی تاکید کرد: به همین منظور توزیع گردشگران در سطح استان و روستاها و تولید محصولات جدید گردشگری می‌تواند در قالب تنوع سازی این محصولات میزان ماندگاری گردشگران را افزایش دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اضافه کرد: برای تحقق این امر می‌توانیم ظرفیت‌های موجود را در اقصانقاط استان بالفعل و گردشگر را از مرکز استان به سمت شهرستان‌ها ارجاع دهیم.

وی تاکید کرد: در این صورت به شاخص اصلی یعنی درآمد‌زایی خواهیم رسید، ضمن اینکه در این مسیر دارایی و سرمایه‌ها که مهمترین آن‌ها بافت‌ها و آثار ارزشمند تاریخی است، می‌شناسیم، ضمن اینکه حفاظت و مراقبت بیشتر از این آثار شاهد رشد دو حوزه فرهنگی و صنایع دستی خواهیم رسید.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث فرهنگی نیز با تقدیر از اقدامات مدیرکل میراث فرهنگی استان بر لزوم آموزش توسط یک تسهلیگر به منظور شروع کار برای رسیدن به یک توسعه پایدار در حوزه گردشگری در خصوص اصول و روش‌های تاکید کرد.

حسین آله‌بداشتی گفت: امیدواریم با شکل‌گیری یک تشکل فعال با استفاده از این کارگاه‌ها در یک دوره یک تا سه ساله به فرآیند توسعه گردشگری بومی ـ روستای در این منطقه دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۳۰ سازمان مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی در سطح استان گفت: تعداد زیادی از این سازمان‌های مردم در زمان مدیریت کنونی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موفق به اخذ مجوز شدند.

*خدمات گردشگری مبتنی بر نیازهای روز مردم باشد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان همدان هم در این کارگاه توجه به عرضه و تقاضا را در رشد و توسعه مهم خواند و اظهار کرد: امروز کالاها عمدتا اشباع‌پذیر هستند در کشور ما هم به تدریج این مهم دیده می‌شود.

محسن افروخته با اشاره به اینکه تنها چیزی که اشباع‌پذیر نیست؛ بحث خدمات است؛ البته خدمات از جنس گردشگری تاکید کرد:سبک گردشگری هم در گذر زمان متفاوت شده است، گردشگران امروز به دنبال مناطق بکر، بسترهای تازه، نو و خلاقانه هستند.

وی با بیان اینکه این فعالیت آغاز راه است و در این زمینه تجارب شخصی را در اختیار متقاضیان گذاشتیم گفت: با شناسایی نیازهای ناشناخته امروز مردم و ایجاد بسترهای این گونه می‌توان از طرفیت‌ها به نحوه مطلوب در راستای درآمدزایی و رونق اقتصاد که به تبع اشتغال‌زایی را به دنبال دارد، بهره برد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همدان با بیان اینکه گردشگران و مسافران هزینه می‌کنند که از سفرهایشان خاطره داشته باشند گفت:عمده فعالیت‌های گردشگری بومی زیرساخت چندانی نیاز ندارد؛ اما اصول و قواعد دارد.

وی یکی از شعار‌های محوری صندوق کارآفرینی امید را «روستای بدون بیکار» دانست که برنامه‌های صندوق در این قالب ساماندهی شده است افزود:همه تسهیلات این صندوق قرض الحسنه است که در کنار آن یکسری خدمات چون بازاریابی، آموزش و... هم داریم.

*توسعه اقتصادی و اشتغال رهاورد گردشگری بوم‌گردی /علاقه‌مندی مردم رکن گردشگری بومی

مدیرعامل بنیاد غیر دولتی مهر ایران با اشاره به تمرکز‌زدایی آموزش‌های توانمندسازی از مراکز استان‌ها به دلیل آسیب بر صنعت گردشگری اظهار کرد: بر همین اساس کارگاه توانمندسازی اصول و روش‌های گردشگری بومی در بستر جوامع محلی را در تویسرکان برگزار کردیم.

بابک مغازه‌ای خدمات مبتنی بر بوم‌گردی را نوعی از اقتصاد دانست که پایانی ندارد و منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهبود اشتغال در همه مناطق می‌شود و در ادامه تاکید کرد: گردشگری غیر از ظرفیت‌های محیطی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیازمند علاقه و پشتکار مردم است در غیر این صورت ممکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مبتنی بر توانمندسازی نیروهای انسانی نه محیط، اولین گام در این کار را علاقه مردم خواند و افزود:  صندوق کارآفرینی امید در کسب و کارهای زیادی در حوزه گردشگری حمایت کرده؛ اما بدون علاقه مردم این مهم امکانپذیر نشده است.

وی علاقه مردم و ارتقای دانش و مهارت را لازم و ملزوم گردشگری بوم‌گردی دانست و گفت: مجهز بودن به دانش و مهارت برای توسعه و پایداری کسب و کارهای مبتنی بر گردشگری ضروری است زیرا یکی از دلایل زمین‌گیر شدن بسیاری از کسب و کارها در حوزه گردشگری در بحران ضعف دانش و مهارت است.

انتهای پیام/89010

نظر شما