شناسهٔ خبر: 51072314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

قالیباف: هماهنگی و همدلی قوای سه‌گانه باید منجر به کارآمدی شود

19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر همدلی قوای سه گانه در کشور گفت: هماهنگی و همدلی قوای سه گانه باید منجر به هم‌افزایی و کارآمدی برای ذینفعان یعنی مردم شود.

صاحب‌خبر -
محمد باقر قالیباف در نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسوولان عالی قوه قضاییه با تشکر از حضور رییس قوه قضاییه و میهمانان حاضر در جلسه گفت: این اولین جلسه مشترک بین مجلس و قوه قضاییه است و این نشست را به فال نیک می‌گیریم.
وی با یادآوری همدلی میان قوای سه گانه اظهار کرد: امروز در همه گفته‌ها اینگونه است که هر سه قوه با هم هماهنگ و همدل هستند واقعا اینگونه است این لازم است ولی کافی نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این هماهنگی و همدلی باید منجر به هم‌افزایی و کارآمدی برای ذینفعان یعنی مردم باشد، گفت: اگر جلسه‌ای بگذاریم و خروجی نهایی آن آثار ملموسی در زندگی مردم نداشته باشد، باید برگردیم و تجدید نظر کنیم. امروز فرصت‌های ما بسیار تنگ است و مردم بیش از هر زمان دیگری به کارآمدی یکایک ما نیازمند هستند.
وی افزود: من وظیفه دارم نه به عنوان یک خدمتگزار در قوه مقننه، بلکه به عنوان یک نماینده مردم و به عنوان یک شهروند از آقای اژه‌ای تشکر ‌کنم. از روزی که ایشان در این مسئولیت قرار گرفتند هم شناخت خوبی نسبت به مسائل  و مشکلات کشور دارند و هم سابقه و تسلط بر ساختار و تشکیلات و آیین‌های رسیدگی دارند و با داشتن روحیه میدانی و جهادی  موضوعات را در صحنه پیگیری می‌کنند.
قالیباف اضافه کرد: این ظرفیت امروز در مجموعه قوه است و این فرصتی است برای همه ما  تا بتوانیم به سهم خود کمک کنیم تا طرح تحول تحقق و ارتقا پیدا کند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات متعددی در کشور وجود دارد و باید در این حوزه متمرکز شویم، گفت: هر سه قوه در سطوح عالی باید به یک فهم مشترک نسبت به مشکلات و موضوعات کشور برسیم و به یک فهم مشترک در اولویت‌ها، پیاده سازی و اجرای آنها دست پیدا کنیم و از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات کشور گفت: امروز سه مشکل عمده آب، اقتصاد و جمعیت در کشور وجود دارد که باید با اولویت به آنها رسیدگی کرد. شاهد هستیم که در برخی از نقاط کشور و برخی روستاها آب شرب  با تانکر تامین می شود.در بحث جمعیت هم موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی مطرح است علاوه براین متأسفانه هر روز اختلاف طبقاتی بیشتر می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر تولید ثروت با تصمیم‌های ما ایجاد نشود مشکلات اقتصادی و نقدینگی لجام گسیخته هم مهار نمی‌شود.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: برای نظارت دقیق نیازمند شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی هستیم و اگر این کار را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حکمرانی خواهد بود.
رییس مجلس شورای سالامی ریشه مشکلات کشور را در ناترازی دانست و گفت: این ناترازی زاییده تصمیمات همه ما است و در حوزه مسائل اقتصادی وقتی حرف از ناترازی می‌زنیم باید توجه کنیم که چگونه باید برای آن راهکار بیاندیشیم.
وی یادآورشد: باید تکلیف خود را با بخش خصوصی روشن کنیم و به آن احترام بگذاریم، ما باید مالکیت خصوصی را محترم بشماریم و امنیت سرمایه را حفظ کنیم و به سرمایه‌گذار فرصت دهیم تا در عرصه اقتصاد نقش آفرینی کند، وقتی از خصوصی سازی سخن می‌گوییم در پس گرفتن آن نیز باید مطمئن باشیم فساد و خطایی رخ داده است.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید بدانیم وقتی از حل مشکلات اقتصادی صحبت می‌کنیم در کشور تولید ثروت باید رخ دهد و اگر با تصمیمات ما ثروت آفرینی نشود مشکل اقتصادی حل نخواهد شد و باید با تصمیمات ما نقدینگی لجام گسیخته بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومانی به سمت تولید هدایت شود.
قالیباف با بیان اینکه حل مشکلات نیازمند تصمیمات شجاعانه در کشور است، گفت: این امر نیازمند تصمیماتی است که در جلسه سران و در کمیسیون‌های تخصصی به آن توجه کنیم و به سمت آن پیش برویم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه آب و در حوزه جمعیت باید تصمیماتی اتخاذ شود که این ناترازی‌ها حل شود. در حوزه بودجه نیز ناترازی وجود دارد و نقدینگی تولید شده نیز در حوزه بودجه خود را نشان می‌دهد به طوری که قریب به ۸۰ درصد از بودجه ما صرف هزینه‌های جاری می‌شود که نزدیک به ۸۰ درصد آن اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی محکوم به این وضع است.
کمیسیون مشترک بین قوای مقننه و قضاییه تشکیل شود
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هر کدام از قوا دغدغه جدا از هم داشته باشند، هیچ‌گاه به نتیجه و هدف نخواهند رسید، باید همه توان‌ها به سمت برنامه‌ریزی و اهداف متمرکز شود و در این جلسات از فرصت‌ها استفاده کنیم تا به اهداف ترسیم شده برسیم.
قالیباف همچنین بر اهمیت نظارت منسجم و هماهنگ میان مجلس و قوه قضاییه تأکید کرد و گفت: در مجلس بسیاری از گزارش‌ها در قالب ماده ۲۳۴ آماده می شود واین شکایت‌ها به قوه قضاییه ارجاع می‌شود که باید با اولویت رسیدگی شود اما متاسفانه گاهی اوقات اتفاق خاصی رخ نداده و رسیدگی نمی‌شود.
وی افزود: اگر به دنبال هماهنگی اثربخش میان قوه قضاییه و مجلس هستیم، پیشنهاد می‌کنم یک کمیسیون مشترک مداوم و مستمر بین مجلس و قوه قضاییه شکل گیرد تا پیگیری‌ها را انجام دهد و در نهایت خروجی این کمیسیون مشترک در جلساتی که بین مجلس و قوه قضاییه به صورت مشترک تشکیل می شود، ارائه شود.



نظر شما